Gallig på frambenen, linda?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Floresco
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 3 548
F

Floresco

Har en relativt nyköpt häst som har gallor på frambenen. Mjuka och rätt stora, lite bubblig. Hästen är inte halt eller verkar ha problem av dom, men frågan är om jag ska linda benen på nätterna? Hästen är 7 år gammal och planen är att hon ska tävla dressyr på minst msv nivå. Går i hage på dagen och rids ca 5 dagar i veckan.

Frågan är om det känns värt att linda? Är det positivt för att hjälpa hästen eller kan det istället bli något negativt för henne, som stjälper? De går inte ner om jag inte rider extremt hårda pass, och är då värre dagen efter. Efter en viloperiod finns gallorna kvar, dock inte lika stora.

Är bara ute efter lite erfarenheter från er, hur har ni gjort med hästar i en liknande situation?

Sv: Gallig på frambenen, linda?

Vanliga gallor försvinner inte, dem uppkommer när hästen arbetar fel, hästen belastar senor och ligamenten istället för muskler, att linda benen tror jag inte på eftersom det knappast ökar blodcirkulationen. Lindar man fel så gör det dessutom skad.

Tillägg: Att benen blir mindre nä'r du jobbar etremt hårda pass har en fysisk förklaring, men inget botmedel. Det är för att blodcirkulationen ökar. Ett tips är att kolla hur hon är skodd, hur ser strålen ut? Är den klämd och hoven trång?
Det hämmar blodcirkulationen.

Senast ändrad av en moderator:

Min häst får väldigt galliga och svampiga ben på somrarna när det är varmt, vid kallare väder är benen torra och fina...så det är inte alla gallor som är träningsrelaterade.

Det är väldigt sällan hästar får problem av "vanliga" gallor, jag brukar bara låte dem vara, lindning är enligt vår veterinär bortkastad tid.

Bra där! Snabba väderbyten och varmt väder gör även det benen tjockare.

TS: Testa värmelera över natten, linda med plast och bandage över. Det gör gallorna mjukare och värmen får blodet att cirkulera bättre vilket är A-O för hästar galliga ben.

Senast ändrad av en moderator:

Har du köpt hästen nyligen eller har du haft den länge? Har gallorna kommit nu eller funnits hela tiden? Vi har haft många hästar med galliga ben och det behöver inte innebära problem. Vi har just nu två hästar med gallor varav den ena är ren på böjprov och fullt frisk. Den andra har genomgående hasledsgallor båda bak sedan operation. Enl. vet + hovis inget att bry sig om så länge hästen är frisk och fräsch.

Om nattbandage fungerar eller ej är ju individuellt. Testa en vecka och se om du märker skillnad. En kompis till mig hade ett sto med en rejäl hasledsgalla som inte försvann hur de än gjorde. De testade BoT hasskydd och gallan försvann och kom aldrig tillbaka. Jag använder själv BoT i perioder och tycker att det funkar bra men det är ju också individuellt. Enda sättet att veta ifall det gör skillnad är nog helt enkelt att testa.

Mvh JV

Har den haft gallor länge? Ofta blir de lite tjockare i benen nu när det är varmt ute och de kanske äter mer gräs än innan, det är ofta ingen fara.

En del hästar som tränar hårt får gallor, det behöver inte betyda att de tränas fel. Så länge de är lika på båda benen, inte för stora och hårda ska det nog inte vara någon fara, men man kan ju som förebyggande linda efter speciellt ansträngande pass.
Tror dock inte på att linda hela tiden, känns som att det slutar ge någon effekt efter ett tag då...

Tänk på att träna omväxlande, ta någon dag i veckan och rid ut en längre runda i skritt och trav på lite hårdare underlag, typ grusväg. Bäst för benen att rida på varierande underlag :)

Vanliga gallor försvinner inte, dem uppkommer när hästen arbetar fel, hästen belastar senor och ligamenten istället för muskler, att linda benen tror jag inte på eftersom det knappast ökar blodcirkulationen. Lindar man fel så gör det dessutom skad.

Tillägg: Att benen blir mindre nä'r du jobbar etremt hårda pass har en fysisk förklaring, men inget botmedel. Det är för att blodcirkulationen ökar. Ett tips är att kolla hur hon är skodd, hur ser strålen ut? Är den klämd och hoven trång?
Det hämmar blodcirkulationen.

Bra tips! En kompis köpte häst för ett par år sedan, hästen var rejält gallig i benen och hovarna såg ut som :devil: (hästen skulle vara nyskodd när hon kom, dock hade man lagt om skorna, detta var på sommaren, så häststackarn gick ju bara och halkade). Efter byte av hovis försvann gallorna relativt snabbt, så prata med nuvarande hovis eller prova en annan.

/Em

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 389
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 542
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jag behöver bolla lite funderingar kring anpassad igångsättning efter skada. Jag har självklart pratat med veterinären flera gånger om... 2
Svar
29
· Visningar
2 776
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Har en 17 åring i stallet som jag snart blir galen på! Räknar och räknar och räknar foderstat men inget passar. VAD är det jag missar i... 2
Svar
21
· Visningar
3 118
Senast: Estivuz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Senast tagna bilden XVI
  • Uppdateringstråd 31