Gallor i bakbenen, bot?

Ottisen

Trådstartare
Hej
Har sökt och sökt men hittar en tråd där folk säger en sak och en annan där folk säger tvärtom. red ett väldigt långt skrittpass på en relativt otränad häst igår, idag hade han gallor på bakbenen. Mest på vänster bak men även på höger. Är orolig av naturen och trots att stallägaren bara tror att det är överansträngning har jag redan målat upp en bild där det slutar med att han måste amputera båda bakbenen, minst!
Har just köpt hästen och vet egentligen inte mycket om hans sjukdomshistorik, han är 5.

Vad tror ni att det är bäst att göra? Linda över natten? Isf, är det bättre med back on track än med vanliga paddar? Såg även att det fanns bot som såg ut som benskydd (med kardborre), är de bra eller sitter de för otajt?

Han har ju som sagt ojämna gallor på bakbenen, vad kan göra att han fått gallorna mer på vänster än höger? Han är oskodd bak, kan det ha med det att göra? Hovslagaren var här förra torsdagen så verkningen borde ju vara ok?

Hoppas nån orkar svara :)

MVH
/Lotta

Sv: Gallor i bakbenen, bot?

jag hade bara spolat bakbenen med kallt vatten en stund (brukar göra det på alla hästarna efter ridpass). visst kan det bero på den hårda marken och att han är oskodd bak. gallorna går troligen ner av hagvistelse och lite rörelse så jag hade avacktat och sett på det :)

hästar som lätt svullnar (blir galliga bak)under natten (av att dom står still en längre stund)har jag ofta vanliga nattlindor på eller masserar med lite liniment på kvällen (då har jag inga lindor)

Skulle vänta tills gallorna var borta om de är hårda/varma, skulle även ta det lugnare med hästen i ridningen... överansträngningar är inte bra, hästen får en liten inflammation och det behöver tid att "läka" ur, så skulle inte rida på den om den har varma/hårda gallor...

Absolut ska jag inte rida förrän gallorna är borta! Men finns det något jag kan göra för att underlätta nu när gallorna redan kommit? Han står på lösdrift men står väl ändå mest vid foderbordet nu på vintern, kan tänka mig att det blir samma effekt som box.. Han står mest still, är ett riktigt matvrak.
Skulle ni lindat nu? Eller masserat med liniment? Eller använt back on track?
Jag är ganska grön med hästägandet och som sagt en orolig själ, vill göra allt jag kan för att underlätta för min lille stackare!

är han ömfotad bak, värmer eller har förstärkt puls ?

Han verkar inte alls ömfotad, därav att hovslagaren tyckte vi skulle prova utan skor bak. Han är inte varm utan bara gallig. Vad gäller pulsen så har jag inte märkt det..

då hade jag bara avacktat och haft lite extra koll på läget.

Liknande trådar

Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 625
Senast: Liten
·
M
Hästvård jag har en 5 åring häst som jag tävlar hoppning med. I maj det här året så gick vi omkull på en träning och efter det så påvisade hon...
Svar
3
· Visningar
2 461
Senast: qnockout07
·
Hästvård Jag har lite funderingar som jag hoppas att ni kloka bukemänniskor kan hjälpa mig att bearbeta, dela med er av åsikter om hur ni skulle...
Svar
2
· Visningar
1 006

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp med diarré?
  • Dalmatiner
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka