Bukefalos 28 år!

Benproblem.

Ketrawzc

Trådstartare
Jag har lite funderingar som jag hoppas att ni kloka bukemänniskor kan hjälpa mig att bearbeta, dela med er av åsikter om hur ni skulle ha gjort osv. :laugh:

Mitt sto är 5 år, och hon har stått 7 veckor i sommar pga. lite skador. Från början fick hon vila pga. galla i höger has och även en ojämnhet, hon avlastade höger bak tydligt vid ridning, då hon inte var rakriktad, utan stöttade upp sig med vb. Vi trodde att detta berodde på att hon dels var ganska hårt riden under vintern och dels står och slår i väggen med hb.

Så hon fick sommarvila. Pga. ett sår på nosryggen fick hon stå inne ett par nätter, vilket såklart resulterade i att hon smällde fel i väggen med hb, det var helt uppsvällt på morgonen, typ som om hon haft lymfangit. Hon haltade inte och visade inga andra tecken på smärta. Ingen feber. Rådfrågade med veterinär som ville kolla henne innan igångsättning eftersom svullnaden dröjde kvar ca 4 veckor.

Sen blev hon ormbiten vid armbågen VF, svullen hela benet och Distriktsveterinären kom ut. I samma veva såg jag att hon var svullen vid kotan VB, förmodligen sparkat sig själv. DV kollade såklart ormbettet, men även hur hon rörde sig i skritt, han tyckte det såg bra ut. Den dagen var hon altså svullen i 3 ben, hela vänster fram (armbågen-hoven) höger bak (hasen- kotan) och vänster bak (kotan). Vet skrev ut Fenylbutazon och svullnaden på samtliga ben gick ner.

Nu till problemet: Vet var ut och kollade henne för 1 vecka sen. Hon var tydligt ojämn i HB vid longering i höger varv, vet trodde det var en styrkegrej, att rida till. Sen vid böjning fick hon en taktstörning i höger fram. Bak fick han inte böja alls eftersom lillsnuttan är så rädd om bakbenen.. Och det är den veterinären som alltid vaccinerar, så hon blir allmänt på sin vakt när han är i stallet ..:(

Vet tyckte iallafall att jag skulle sätta igång henne, försöka stärka höger bak och inte haka upp mig på att hon är lite knackig.. Han ville kolla henne igen om ca 2 månader, är det inte bättre då så skulle vi åka upp till klinik. Och så tyckte han såklart att jag skulle träna på att hålla på med hennes bakben ..:crazy: Men det går ju prima när jag gör det, även hovis numera.

Hade ni satt igång henne lungt och fint, eller åkt upp till klinik på en gång och fösökt få henne ordentligt böjd bak? Jag är lite osäker med tanke på att det kanske är ngt litet i VB, men vet säger att det borde vara för att hon belastar det mer än HB .. Någon som har några bra tankar & åsikter? :confused:
 
Sv: Benproblem.

Jag hade åkt till klinik innan igångsättningen för att vara på den säkra sidan. En häst ska inte behöva vara knackig och om den avlastar så finns det förmodligen en anledning till det. Lika bra att ta reda på vad anledningen är innan det utvecklas till nånting mer. Skulle det visa sig bara vara en svaghet som behöver stärkas så vet du ju det och kan känna dig lugn.
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 652
Senast: Fiorano
·
Hästvård Någon som har erfarenhet/kunskap om detta.?Min häst har efter 3 besök på klinik diagnostiserats med detta. Han har behandlats för de...
2
Svar
24
· Visningar
3 560
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 439
Senast: Jamtland
·
Hästvård Är så orolig. Kom ut i hagen idag och min häst var jätte loj när jag skulle hämta honom. Såg även att båda bak var väldigt svullna typ...
2
Svar
26
· Visningar
3 968
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp