Gallor - Vad är faran?

_Runaway_

Trådstartare
Min häst är, och har länge varit gallig i sina bakkotor. troligen är det kroniskt på något sätt efter flera år av hemsk mugg/rasp på bakbenen. Han har aldrig ont och han rör sig inte annorlunda på något sätt. Har i perioder försökt med lindor, diverse liniment osv för att få bort det men med halvbra resultat. Nu tänkte jag prova med Back on Track. Men min fråga är hur farligt gallor egentligen är? Vad kan hända vid långa perioder med galliga kotor? Varför är många så måna om att få bort de? Är det bara kosmetiskt..?
 
Sv: Gallor - Vad är faran?

Min häst är gallig i alla fyra. Doch är det värst bak. Det beror i hans fall och i många andras på att han orkar inte hålla cirkulationen ordentligt igång. Att min är galligast bak och att din har enbart bak är ingen tillfällighet eftersom det benparet sitter längst bort från hjärtat.

Det enda som funkar (om det inte fungerar är det något fel) är när han går ute dygnet runt på sommaren för då kan han röra sig normalt.

Min vet. (ATG vet.) säger att gallorna inte påverkar hästen användbarhet i min häst fall.
 
Sv: Gallor - Vad är faran?

gallor i sig är inte farliga. Däremot är ju gallor en indikation på något - vilket kan vara allt från en reaktion på foderbyte eller mugg eller ålderstelhet till lösa benbitar och en hel massa annat.

Mjuka gallor som inte förändras och där man inte ser hälta eller annan smärta brukar inte vara något att bråka om. Om en häst som normalt är helt ren i benen däremot uppvisar gallor utan synlig anledning som t ex foderbyte, kan det jua vara läge att fundera på vad dessa gallor är en reaktion på.

Huruvuda hästar är galliga eller ej växlar också massor mellan individer. Mitt ponnysto, snart 23 år, har i princip aldrid haft en galla, förutom kanske lite i samband med betessläpp, medan min helt pigga och friska halvblodsvalack alltid är lite smågallig bak på morgonen.
 
Sv: Gallor - Vad är faran?

Gallor är överskott av vätska i hästens ben, ett överskott som har en orsak. Det är inte gallan som är det intressanta utan orsaken. En kronisk galla i kotsenskidan som inte har några andra symptom än just gallan behöver oftast inte behandlas. Den beror ofta på en förslitningsskada i kotsenskidan som gör att kotsenskidans smörjande/dämpande effekt blir lite försämrad men hästen fungerar bra ändå. Dubbelsidig galla i kotsenskidorna bak är ofta cirkulationsrelaterad och går ned när hästen hålls igång.

Men vid olika typer av ledproblem är gallan ofta ett tidigt symptom på att något är på gång i leden. Kanske en ledinflammation eller en överansträngning. En ledinflammation som inte behandlas leder ofta till förslitningar i leden. En vanlig orsak till kronisk hälta = avlivning för en ridhäst.

Därför säger jag alltid att man ska lära känna sin hästs ben och reagera på förändringar. Det cirkulerar alltid massa huskurer mot gallor i stallen, och det är ju inget fel så länge de inte används på alla gallor utan bara på dem där man vet att de inte beror på någon skada eller sjukdom som ska behandlas av veterinär.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Var inne på klinik med min häst, som varit svullen i ett bakben (insidan nedanför has till kota) i ett par dagar, idag. På...
Svar
7
· Visningar
2 049
Senast: Sirap
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 015
Senast: mackan
·
Hästvård En av mina hästar skadades för ett antal år sedan och har sedan dess haft lite problem med gallor på bakkotorna/kotleden. Det är något...
Svar
1
· Visningar
661
Senast: EmmaN
·
Hästvård Hejsan! Jag har en fantastisk femårig hopphäst som jag importerade från holland för ungefär 2 veckor sedan, klinikbesiktad av två...
Svar
11
· Visningar
5 061
Senast: DGjumping
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp