Sommar igen, underbart!

Men med den kommer gallorna. Framförallt bak är de rejält stora. I princip obefintliga på morgonen, men är snart tillbaka och går bara ner marginellt av motion. Dålig effekt av lymfmassage. Häst går på lösdrift året om, motioneras ordentligt. Är de farliga? Vad beror de på (Gräs? Värme? Kombination?)?
Gallor bak som kommer under sommaren och inte riktigt går ner trots rörelse och lymfmassage är tyvärr ganska vanligt – särskilt hos hästar som går på bete eller lösdrift. Du är verkligen inte ensam.
Jag hade samma problem med min vita prinsessa och provade det mesta. Till slut blev det bäst resultat när jag lindade henne om nätterna eller använde Back on Track, oavsett om hon gick ute eller stod på stall. Det hjälpte oss att hålla svullnaden i schack.
Orsakerna är ofta flera i kombination:
- Gräs och värme är vanliga bovar, särskilt när betet är kraftigt och vädret varmt och fuktigt.
- Även om hästen går ute mycket, så ersätter inte lösdrift alltid den aktiva rörelse som behövs för att stimulera lymfsystemet ordentligt – som till exempel backträning, bommar, varierad skritt.
- Lymfmassage kan absolut hjälpa, men effekten varierar och det behövs ofta rätt teknik och kontinuitet – och ibland också foderjustering.
Saker du kan prova:
- Begränsa gräset eller ge bara hö ett par dagar och se om svullnaden minskar – det kan ge en viktig ledtråd.
- Se över mineralbalans och saltintag.
- Mjuk, daglig träning med fokus på rörelse i olika gångarter och underlag kan hjälpa – gärna bommar, terräng och backar.
- Kylande lera efter motion kan lindra tillfälligt.
Och som sagt – "värmande stödstrumpa" på natten (lindor eller BoT) kan göra skillnad, även om hästen går på lösdrift.
Så länge gallorna är mjuka, kalla och smärtfria, och hästen rör sig rent, är det inte farligt – men håll koll på om det förändras.
Lycka till i sommarvärmen!