Bukefalos 30 år!

Novisis

Trådstartare
Sommar igen, underbart! 🌞 Men med den kommer gallorna. Framförallt bak är de rejält stora. I princip obefintliga på morgonen, men är snart tillbaka och går bara ner marginellt av motion. Dålig effekt av lymfmassage. Häst går på lösdrift året om, motioneras ordentligt. Är de farliga? Vad beror de på (Gräs? Värme? Kombination?)?

En I mitt stall hade problem med gallor fram.
Den fick dem bara under sommaren, hästen gick på kort gräs. Som stora ärtor som satt precis över kotan på frambenen. Enligt veterinären var det inget farligt i deras fall och man kunde se också att lymfkörtel bakom ganash också var större på sommaren. Vet ju dock inte om det gäller samma för er.

Om jag var du skulle jag ta ut veterinären för en check.

Sommar igen, underbart! 🌞 Men med den kommer gallorna. Framförallt bak är de rejält stora. I princip obefintliga på morgonen, men är snart tillbaka och går bara ner marginellt av motion. Dålig effekt av lymfmassage. Häst går på lösdrift året om, motioneras ordentligt. Är de farliga? Vad beror de på (Gräs? Värme? Kombination?)?
Udda. Gallor som kommer dagtid och går ner nattetid på häst som alltså går på lösdrift och därmed troligen både rör sig och äter gräs osv även nattetid?
Är det alltså på alla fyra men värre bak?
Foderrelaterade gallor tycker jag inte brukar märkas fram utan enbart bak..

Udda. Gallor som kommer dagtid och går ner nattetid på häst som alltså går på lösdrift och därmed troligen både rör sig och äter gräs osv även nattetid?
Är det alltså på alla fyra men värre bak?
Foderrelaterade gallor tycker jag inte brukar märkas fram utan enbart bak..
Ja, på alla fyra men kraftigare bak.

Jag vet förresten inte riktigt hur sambandet egentligen ser ut men rent allmänt är min häst (lösdrift och rör sig ganska jämnt över dygnet) ju alltid lite tjockare i benen när det är varmt. Kanske också spelar in med dagtid vs kvällstid?

Gallor bak som kommer under sommaren och inte riktigt går ner trots rörelse och lymfmassage är tyvärr ganska vanligt – särskilt hos hästar som går på bete eller lösdrift. Du är verkligen inte ensam.

Jag hade samma problem med min vita prinsessa och provade det mesta. Till slut blev det bäst resultat när jag lindade henne om nätterna eller använde Back on Track, oavsett om hon gick ute eller stod på stall. Det hjälpte oss att hålla svullnaden i schack.

Orsakerna är ofta flera i kombination:

- Gräs och värme är vanliga bovar, särskilt när betet är kraftigt och vädret varmt och fuktigt.

- Även om hästen går ute mycket, så ersätter inte lösdrift alltid den aktiva rörelse som behövs för att stimulera lymfsystemet ordentligt – som till exempel backträning, bommar, varierad skritt.

- Lymfmassage kan absolut hjälpa, men effekten varierar och det behövs ofta rätt teknik och kontinuitet – och ibland också foderjustering.

Saker du kan prova:

- Begränsa gräset eller ge bara hö ett par dagar och se om svullnaden minskar – det kan ge en viktig ledtråd.
- Se över mineralbalans och saltintag.
- Mjuk, daglig träning med fokus på rörelse i olika gångarter och underlag kan hjälpa – gärna bommar, terräng och backar.
- Kylande lera efter motion kan lindra tillfälligt.

Och som sagt – "värmande stödstrumpa" på natten (lindor eller BoT) kan göra skillnad, även om hästen går på lösdrift.

Så länge gallorna är mjuka, kalla och smärtfria, och hästen rör sig rent, är det inte farligt – men håll koll på om det förändras.

Lycka till i sommarvärmen!

Gallor bak som kommer under sommaren och inte riktigt går ner trots rörelse och lymfmassage är tyvärr ganska vanligt – särskilt hos hästar som går på bete eller lösdrift. Du är verkligen inte ensam.

Jag hade samma problem med min vita prinsessa och provade det mesta. Till slut blev det bäst resultat när jag lindade henne om nätterna eller använde Back on Track, oavsett om hon gick ute eller stod på stall. Det hjälpte oss att hålla svullnaden i schack.

Orsakerna är ofta flera i kombination:

- Gräs och värme är vanliga bovar, särskilt när betet är kraftigt och vädret varmt och fuktigt.

- Även om hästen går ute mycket, så ersätter inte lösdrift alltid den aktiva rörelse som behövs för att stimulera lymfsystemet ordentligt – som till exempel backträning, bommar, varierad skritt.

- Lymfmassage kan absolut hjälpa, men effekten varierar och det behövs ofta rätt teknik och kontinuitet – och ibland också foderjustering.

Saker du kan prova:

- Begränsa gräset eller ge bara hö ett par dagar och se om svullnaden minskar – det kan ge en viktig ledtråd.
- Se över mineralbalans och saltintag.
- Mjuk, daglig träning med fokus på rörelse i olika gångarter och underlag kan hjälpa – gärna bommar, terräng och backar.
- Kylande lera efter motion kan lindra tillfälligt.

Och som sagt – "värmande stödstrumpa" på natten (lindor eller BoT) kan göra skillnad, även om hästen går på lösdrift.

Så länge gallorna är mjuka, kalla och smärtfria, och hästen rör sig rent, är det inte farligt – men håll koll på om det förändras.

Lycka till i sommarvärmen!
Tack för konstruktivt svar!
Kom på att jag köpt backontrack av just den anledningen :angel1: Hur är det, man man sätta på dem på kvällen på en gång, eller bör de vänjas in?
På vilket vis kan mineraler och salt påverka?
Häst får varierad motion vilket inkluderar olika underlag och tempo samt backar, skritturer och bommar. På den fronten kan jag inte göra annorlunda.

Kom på att jag köpt backontrack av just den anledningen :angel1: Hur är det, man man sätta på dem på kvällen på en gång, eller bör de vänjas in?
Häst får varierad motion vilket inkluderar olika underlag och tempo samt backar, skritturer och bommar. På den fronten kan jag inte göra annorlunda.
Vad bra att du har Back on Track – det kan verkligen göra skillnad! Du kan faktiskt börja sätta på dem på kvällen direkt, men håll koll så att hästen trivs med dem. Vissa hästar behöver några dagar för att vänja sig, särskilt om de inte är vana vid lindor eller täcken. Jag använde det ett par timmar om dagen första fjorton dagarna, innan jag vågade använda det fullt ut på min dam. Känn efter så det inte sitter för hårt och ta av dem om hästen visar obehag.

När det gäller mineraler och salt så påverkar de hur kroppen håller balansen i vätskor och muskler. Salt är extra viktigt på sommaren eftersom hästar svettas och förlorar mycket salt då. Om hästen inte får tillräckligt med salt kan kroppen börja samla vätska på fel ställen, som i benen, och det kan bidra till gallor.

Mineraler som magnesium hjälper musklerna att slappna av och motverkar överskottsvätska, medan andra mineraler som zink och koppar är viktiga för huden och bindväven. Om hästen går mycket på bete kan det bli obalans i mineralerna, eftersom gräset innehåller mycket kalium men ibland lite av andra viktiga mineraler.

Det låter toppen att hästen får varierad motion med olika tempo, underlag, backar och bommar – det är precis så lymfsystemet vill ha det!

Hoppas det här hjälper!

Jag har inte vänjt in BoT utan kört hel natt direkt. Jag tycker dock det känns lite överdrivet att linda eller ha på BoT sålänge svullnaden inte är i stil med typ lymfangit?
Det är ju inte farligt att den är svullen, så det finns egentligen ingen anledning till att ”ta bort” svullnaden sålänge den är lindrig och inte verkar göra ont eller störa hästens rörelser.
Jag skulle se svullnaden mer som en signal på att hästen reagerar på något, och den reaktionen finns ju kvar även om du får bort det här symtomet genom lindor.

Jag brukar ha lindor i hagen vid lymfangit, men det är ju inget man bör göra ”i onödan” sas. Finns alltid en liten risk för att lindorna lossar eller kasar vilket kan förvärra eller orsaka andra problem.

Förtydligande av mina kommentarer, då det finns många som brukar ifrågasätta mina inlägg... - Jag rekommenderar ABSOLUT INTE lindor i hagen, då risk för att hästen fastnar och skadar sig föreligger. I hagen är skydd, såsom back on track eller andra vulkanskydd att föredra.

Förtydligande 2:
Anlednngen till att jag förordar, att man långsamt vänjer in hästen på att ha Back on Track-skydd. Det står även rekommenderat på Back on Tracks egna informationssidor....

Back on Track-produkter innehåller keramiska partiklar som reflekterar hästens egen kroppsvärme i form av långvågig infraröd strålning. Det ger en mild, djupgående värmeeffekt som ökar blodcirkulationen och kan bidra till avslappning, smärtlindring och bättre rörlighet.

Ökad cirkulation kan ge ömhet i början
Precis som när man själv börjar träna igen eller får djup massage, kan kroppen reagera med trötthet eller ömhet när cirkulationen ökar. Det är inte farligt, men kan göra hästen lite spänd eller irriterad – särskilt om man går ut för hårt.

Alla hästar reagerar olika
En del märker du inget på, andra blir trötta, rastlösa eller får tillfällig svullnad innan kroppen vant sig. Genom att vänja in försiktigt kan du se hur just din häst reagerar.

Säkerhet och komfort
Om hästen inte är van vid lindor, senskydd eller täcken nattetid kan det också ta tid att vänja sig vid känslan – oavsett värmeeffekten. Det är bra att ge den chansen att "känna efter" utan att bli överbelastad.

Så här kan du förslagsvis vänja in din häst med Back on Track
Första dagarna
: 2–4 timmar om dagen, gärna efter träning eller vid vila i stallet.
Öka successivt under en vecka. Om allt känns bra kan du börja ha dem på över natten.
Håll koll på benen – känns de ömma, varma eller svullna: ta paus och prova kortare stunder igen.

Senast ändrad:
Förtydligande av mina kommentarer, då det finns många som brukar ifrågasätta mina inlägg... - Jag rekommenderar ABSOLUT INTE lindor i hagen, då risk för att hästen fastnar och skadar sig föreligger. I hagen är skydd, såsom back on track eller andra vulkanskydd att föredra.
Fast du får inte den typen av effekt av vanliga BoT benskydd. Ska man minska svullnad är det lindor eller möjligen deras snabbvariant. Så mirakulöst är inte materialet😊

Fast du får inte den typen av effekt av vanliga BoT benskydd. Ska man minska svullnad är det lindor eller möjligen deras snabbvariant. Så mirakulöst är inte materialet😊
Tack för din synpunkt!

Jag har inte påstått att Back on Track är ett mirakelmedel – det är heller inte poängen med mitt inlägg. Det jag lyfte var varför man bör vänja in dem gradvis, utifrån deras fysiologiska effekt, något även Back on Track själva rekommenderar.

Vad gäller gallor och svullnad så är det individuellt vad som hjälper. Jag har själv haft god effekt av Back on Tracks skydd vid gallor bak – särskilt när de används i kombination med motion och andra åtgärder. För vissa hästar krävs mer kompression (t.ex. lindor), för andra räcker det med skydden. Det är just därför det är så viktigt att känna sin häst och prova sig fram.

Mitt syfte var inte att sälja in en lösning, utan att informera om varför man bör vänja in skydden försiktigt – och det står jag för.

Tack för din synpunkt!

Jag har inte påstått att Back on Track är ett mirakelmedel – det är heller inte poängen med mitt inlägg. Det jag lyfte var varför man bör vänja in dem gradvis, utifrån deras fysiologiska effekt, något även Back on Track själva rekommenderar.

Vad gäller gallor och svullnad så är det individuellt vad som hjälper. Jag har själv haft god effekt av Back on Tracks skydd vid gallor bak – särskilt när de används i kombination med motion och andra åtgärder. För vissa hästar krävs mer kompression (t.ex. lindor), för andra räcker det med skydden. Det är just därför det är så viktigt att känna sin häst och prova sig fram.

Mitt syfte var inte att sälja in en lösning, utan att informera om varför man bör vänja in skydden försiktigt – och det står jag för.
Jag tror inte ens BoT själva skulle säga att deras vanliga benskydd ger effekt mot svullnad på det sättet. Ganska märklig rekommendation.

Ang invänjning eller ej så vet jag inte varför du drar upp det i det här inlägget?
Jag har personligen inte upplevt att det krävs, men jag vet att det är vad företaget rekommenderar.

Jag tror inte ens BoT själva skulle säga att deras vanliga benskydd ger effekt mot svullnad på det sättet. Ganska märklig rekommendation.

Ang invänjning eller ej så vet jag inte varför du drar upp det i det här inlägget?
Jag har personligen inte upplevt att det krävs, men jag vet att det är vad företaget rekommenderar.
Tack för en trevlig diskussion, lite utanför trådskaparens fråga. Ha en fortsatt fin em och kväll.

Min stora får gallor bak direkt om han får överskott på protein. Är jag inte snabb med att åtgärda blir det små knutor/krustor med. Försvinner fort när balansen är återställd.

Kanske det är snabbandagen som menas..

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka