Galopp problem

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare maac
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 976
M

maac

Jag börjar snart få gråa hår av min polle, tänkte att jag skulle tömma lite tankar här och höra om någon har några tips på vad jag ska ta mig till.

Jag har en 5-årig halvblodsvalack som utbildningsmässigt är betydligt yngre. I början av sommaren 04 blev han, efter att ha kutat i hagen halt på ett framben och jag åkte illakvikt till veterinären som rådde mig att låta honom vila eftersom man inte kunde hitta något speciellt ställe som han var halt på. Kollade både knä och kota på båda frambenen samt röntgade. Ingenting syntes. Han blev efter 2 veckors vila fräsch, eller inte synligt halt på böjprov.

Efter detta jobbade vi mkt i skritt och efterhand lunkade vi vidare med traven tills hösten började komma då jag på allvar började ta tag i galopparbetet (dvs lära in galoppskänkel och galoppera på raka spår, främst ute). Han hade inga problem med att lära sig galoppskänkel och fattar relativt bra, ngt sämre i höger galopp än i vänster.
Nästa problem började komma här då jag inte tyckte att han arbetade bakifrån på något vis, inte ens jätte korta sträckor.
För det mesta lyckades han till och med trava med bakbenen mest hela galopperna och jag anade att allt inte var ok med honom. Tog ut en ET och han rättade till en snedhet i korset som han trodde funnits med en längre tid men inte upptäckts förrän nu. Efter det blev det ngt bättre, men inget att skryta med. Tog ut honom ännu en gång och samma sak denna gång, han rättade till ytterligare lite i korset men sa nu att han trodde att det skulle bli bättre. Ingen större skillnad denna gång.

Nu tog vi det lugnt en period till

Efter detta började jag fundera på om det kunde ha att göra med sadeln, så jag bytte sadel men ändå ingen större skillnad med galoppen.

Min första tanke är att han inte har de rätta musklerna för att galoppera, men jag har inte vart med om att en häst är så låst i galoppen även utan ryttare. För detta fenomen följer med mig även när jag longerar honom.

Har även en tanke på att det kan vara jag som sitter och stör på något sätt, men i och med att han är lika låst när jag longerar honom så borde det inte sitta i mig eller sadeln heller tycker jag. För jag tycker att galoppen ser bättre ut med ryttare på ryggen än den gör när man longerar.

Någon som får en tanke när ni läser detta. Vart ska jag börja? Kontakta veterinär eller ET? Massör? Eller någon annan? :confused:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Galopp problem

Hej

Utan att måla f-n på väggen så är mitt råd att beställ tid på en vet.klinik snarast och få hästen genomböjd och visad även på böjt spår efter böjprov då. Det låter nämligen misstänkt likt min femåring, dvs det jag såg på honom för över ett år sedan och inte riktigt tog på allvar. Nu är det mesta ett elände med honom, snedbelastad, kotledsproblem, knäledsinflammation bak etc etc.

Så sök i tid och VAR ENVIS MED VETERINÄREN eftersom ( i mitt fall) de har en portion skuld i att min häst inte blivit genomgången ordentligt från första början...

:bow:

Törs man fråga vad det var för fel på honom, eller har man kommit fram till något?

Skulle vara intressant att veta, tror att jag ska ta och ringa upp på kliniken i morrn bitti och boka tid.

Något du kn testa för att få musklerna genomkörda är att ta ut en akupunktur/lare människa. Har gjort undreverk på in häst som har haft muskelinflsmmation och inte ville ta i med sina bakben.
Annars är det in på kliniken och var envis!
Lycka till

Jag skulle nog beställa en tid på klinik och få hästen genomgången, kommer man inte fram till något där skulle jag ordna med en person som går i genom hästen inte bara i korset utan också ryggen och då framför allt ländryggen.

Det kan inte vara något problem med att han är överrörligt på något ställe? Om han nu har haft (har kanske?) problem med korset och han då har blivit van att stretcha ut andra delar för att hänga med... Då kan den överstretchning leda till att han har svårt att få med alla muskler när han rör sig.

Det finns någon tråd om detta, kan kanske vara något att titta vidare på och ha i bakhuvudet när du far till kliniken? Glöm dock inte att kolla hovarna, om de kanske orsakar något! Jag kan ju säga att jag tycker att akupunktur är mycket bra som tilläggsbehandling...

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
7 893
Senast: Emuliiaa
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 906
Senast: Freazer
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: cowgirl81
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 740

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Minska antalet fästingar på katt
  • Smitare - hur gör ni?

Hästrelaterat

Tillbaka