• Ridning
  • Trådstartare Trådstartare sucka
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 968
S

sucka

Hur sitter man i galopp? Alltså hur rör sig mina höfter? Hur ska jag tänka? I trav t.ex. blir det ju bakåtcyklande.

Sv: galopp

sucka skrev:
Hur sitter man i galopp? Alltså hur rör sig mina höfter? Hur ska jag tänka? I trav t.ex. blir det ju bakåtcyklande.
VA!?

I Galopp ska höftrörelsen bli framåt- uppåt, förhoppningsvis.

Sv: galopp

Så säger man väl "bara" för att rörelsen i bäckenhalvorna blir som att cykla baklänges - när hästen lyfter sitt bakben och för det framåt så åker bäckenhalvan ner-bakåt-runt-nerifrån framåt - och när bäckenhalvan börjar åka upp igen så har hästen satt i sitt bakben. När hästens rygghalva är som högst under rumpan (under bäckenhalvan) så har hästen bakbenet i yttersta läge i skjutfas. För att när hästen från yttersta läge i skjutfas lyfter sitt bakben - börja sin rörelse neråt igen. Förhoppningsvis är rörelsen jämnt rund på båda sidor - fast ytterst få ryttare är så "liksidiga" (det krävs både styrka, smidighet och framförallt kroppsmedvetenhet) att de klarar av att göra en lika jämn-rund cirkel med båda bäckenhalvorna i skritt.

I trav och galopp blir det samma sak - dvs när hästens rygghalva känns som "högst" på ena sidan har den samma sidas bakben i yttersta läge på skjutfas och när rygghalvan sedan blir låg igen har den lyft bakbenet - men jag ska inte svära på alla andra krafter som påverkar hur bäckenhalvorna rör sej utöver detta. Galopp är ju i alla fall oliksidigt, dvs ytter och inner "bäckenhalva" kommer inte att röra sej likadant :). Jag kan tänka mej att bäckenhalvans rörelse måste bli mer oval på "längden" i och med hästens rörelse framåt och tillbaka - men då spånar jag bara...
Det tillkommer också ett svävmoment, som säkert påverkar en hel del i jämförelse med skritt (där bäckenhalvorna kommer röra sej i en jämn "bakåtcyklande" rörelse en sida åt gången).

Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Hej, jag har varit medryttare på en häst i snart fyra månader. Det finns dock ett ganska stort problem, hon blir väldigt pigg i...
Svar
17
· Visningar
1 235
Ridning Hej! Jag har en 6 årig dotter som fått låna ett sött o snällt Welsh ponny sto som vi ev ska köpa. Pigg men lydig är ponnyn. Hon har...
Svar
8
· Visningar
1 275
Senast: Edla
·
Ridning Hejsan! Jag och min ponny tävlar fälttävlan där dressyren inte är vår starka gren, ponny ser inte meningen med att gå i form😅. Just nu...
Svar
2
· Visningar
601
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
7 764
Senast: Emuliiaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka