Bukefalos 28 år!

Galoppbana i Upplands-Bro

ASKAPLASKA

Trådstartare
Läste i vår lokaltidning att kommunen utreder möjligheterna till en galoppbana här! Det stod också att det var Täbygalopp som skulle flytta hit eftersom Täby kommun ville bygga bostäder på den marken. Detta låter som ett enormt projekt och personligen tycker jag att det låter mycket spännande eftersom jag får max 10 min till banan!

Nån som vet något mer om de här planerna?
 
Sv: Galoppbana i Upplands-Bro

Jösses vad många galoppbanor det kommer att finnas i stockholmsområdet om några år! :D Knivsta, Södertälje, Upplands-Bro, Enköping, Botkyrka mfl vill väl också bygga galoppbana?:cool:
 
Sv: Galoppbana i Upplands-Bro

Nej :p

Men jag vet att flera kommuner ser över detta! Södertälje utreder liksom Solvalla (Stockholm?).
 
Sv: Galoppbana i Upplands-Bro

Personligen hoppas jag på Uppsala. :D Då kan jag åka in till banan varje dag, kanske skulle jag rentutav börja gnälla på banskötseln och städningen av stallbacken också. :p
 
Sv: Galoppbana i Upplands-Bro

Tror inte att det är någon direkt brist på gnällspikar....:angel:

Mina coacher framöver:

statler_waldorf.jpg



:D
 
Sv: Galoppbana i Upplands-Bro

Hej,
pratade med personal från ATG som sade att flera kommuner har fått förfrågan om den kan tänka sig en galoppbana i deras område med allt vad detta innebär. Tror att det är 12 kommuner/orter som ställde sig positíva till detta.
Det snackas även om att ev. flytta nuv. Solvalla samt nuv. Täby till samma område, dvs att göra en "nationalhästarena", problemet är bara att det isåfall krävs ett jättestort markområde som ska täcka två banor med en byggnad mitt emellan, så den planen vet jag inte om de kommer att gå vidare med, även om jag tycker att det är den bästa.
Tänk att kunna åka och se x antal travlopp, för att sedan gå över till andra sidan av restaurangen och fortsätta se galopp, eller vice versa. Det vore ju kanon!
:bump:
 
Sv: Galoppbana i Upplands-Bro

WOW tycker det skuller va superjättemegahäftigt om de byggde en galoppbana här :D Hoppas hoppas! Pappa hade läst om ngt sånt, men jag hoppas :D
 
Sv: Galoppbana i Upplands-Bro

Men jägersro har väl både trav och galoppbana "på samma arena"? Behövs ju inte två bredvid varandra...

Men visst, mycket mark är det ändå ;)
 
Sv: Galoppbana i Upplands-Bro

Det pågår just nu en utredning (av Olof Karlander) om projektet "Ny huvudstadsbana?".
Den tar avstamp i ett antal olika scenarior:
1) Behåll allt som det är
2) Behåll tävling på Täby ha all träning på Angarn eller annan plats
3) Bygg ny tävlingsanläggning
4) Bygg ny tävlings och träningsanläggning

Tanken att göra ngt med travet med "bygge i mitten" är ett spår. Att ha trav + galopp i samma oval är inte poppis hos travet, samt att der omintetgör möjligheter till gräslopp och hindersport.

Skisser på idéprincipen finns här


Angå ev placering så har samtliga kommuner i Storstockholm (22 st tror jag) fått material. Ett antal har hört av sig och varit intresserade av att titta närmare på det.
När detta sker diareförs allt och då får pressen reda på det och skriver om att kommun X vill ha en galoppbana.

Vad som ska ske kommer sannolikt att beslutas i sommar/höst.
 
Sv: Galoppbana i Upplands-Bro

Det var som jag misstänkte.
Det finns nog inte nån större chans att den här trista kommunen skulle lyckas med nåt så skojigt som en galoppbana:crazy:

Förövrigt fattar jag inte riktigt varför man ska ändra på ett fungerande koncept, det känns som att det skulle kosta mer än det skulle smaka. Fast å andra sidan är jag inte så insatt i galopp och travsportens ekonomi...:angel:
 
Sv: Galoppbana i Upplands-Bro

Anledning till att det hela utreds är att

a) Täby behöver rustas upp för ganska många miljoner. Pengar
b) Täby Kommun vill att marken ska användas till bostäder.

Det betyder att marken nu är värdefull. Det kan bli billigare att sälja marken och bygga något helt nytt för mindre pengar någon annan stans där marken är billigare.

Men allt detta utreds nu och ett antal kommuner i Storstockholm har sagt att man är intresserade av att erbjuda mark.
Nu ska det utvärderas och utvärderingen presenteras snart.
 
Sv: Galoppbana i Upplands-Bro

Såg här att en galoppbana i Tierp norr om Uppsala är en idé hos vissa. Undrar hur stor intresse ATG (vad de nu har med saken att göra?) verkligen har? Galopptränare Olle Stenström lär ju jubla i alla fall, han har bara 500 meter dit. :D En 1600 meter lång rakbana är vore coolt.:cool:
 
Sv: Galoppbana i Upplands-Bro

Jag är tveksam till att Olle skulle gilla att bara ha 500 meter till banan. Vore alldeles för enkelt. Olle gillar att det är lite motstånd och bökigt. :devil:
 
Sv: Galoppbana i Upplands-Bro

Anledning till att det hela utreds är att

a) Täby behöver rustas upp för ganska många miljoner. Pengar
b) Täby Kommun vill att marken ska användas till bostäder.

Det betyder att marken nu är värdefull. Det kan bli billigare att sälja marken och bygga något helt nytt för mindre pengar någon annan stans där marken är billigare.

Men allt detta utreds nu och ett antal kommuner i Storstockholm har sagt att man är intresserade av att erbjuda mark.
Nu ska det utvärderas och utvärderingen presenteras snart.

Även Haninge är intresserade och vissa politiker driver det starkt, man har planer på ett hästsportcentrum med trav galopp mm i Stav där det finns en travanläggning.
Vi får väl se hur det blir....
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
1 969
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
17 806
Senast: TinyWiny
·
Hästhantering Holy Moly bukefalare! Nu behöver jag tips och råd av er. "varning för lång text" Jag är i grund och botten en rätt så orädd hoppryttare...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
12 247
Senast: Mickizz
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
2 992
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hur valde ni uppfödare?
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp