Lovisaastenlund

Trådstartare
Hej! Jag har ett litet problem med min häst. Jag har en stor kille som är ganska omusklad. Han går bra i både skritt och trav. Han har stärkt sig en del sön jag fick honom men är fortfarande ganska smal och inte så mycket muskler. Skritt och trag går som sagt bra men när det kommer till galoppen så är han helt okej i vänster varv. Han galopperar men med lite protester. MEN sen kommer höger så blir han som en studsboll och gör verkligen allt för att komma undan. Jag vill veta vad det kan bero på? Jag känner igenom ryggen varje dag och han reagerar inte r jag klämmer å känner så jag vet ej vad det är? Tacksam för svar!!😊
 
Hej! Jag har ett litet problem med min häst. Jag har en stor kille som är ganska omusklad. Han går bra i både skritt och trav. Han har stärkt sig en del sön jag fick honom men är fortfarande ganska smal och inte så mycket muskler. Skritt och trag går som sagt bra men när det kommer till galoppen så är han helt okej i vänster varv. Han galopperar men med lite protester. MEN sen kommer höger så blir han som en studsboll och gör verkligen allt för att komma undan. Jag vill veta vad det kan bero på? Jag känner igenom ryggen varje dag och han reagerar inte r jag klämmer å känner så jag vet ej vad det är? Tacksam för svar!!😊
Första frågan är alltid - när kollades hästen av veterinär senast? Har böjprov gjorts och var det ok?
 
Eftersom det funnits en hälta tidigare är det bra att göra en uppföljning. Så gör jag med mina om de blivit behandlade, en rider igång och innan jag ökar belastningen gör jag en ny check.

Om den är fräsch så galoppera på i lite friskare tempo, lätta ur och upp med rumpan så du står i lätt sits. När häst orkar galoppera på så kan du börja sätta dig ner och få ihop den mer :).
 
Som ovan. Samt jobbat stärkande dressyrrörelser. Samt ut och klättra i skogen, i den mån det får i detta väder. Och gå över mycket stock och sten. Cavaletti och bommar på ridbanan kan också hjälpa till att få hästen att stärka bakben och rygg.

När underlaget tillåter, ut och galoppera ”längre” sträckor. Det är mycket skonsammare än att ruda runt runt i ridhuset.

Allt under förutsättningen att hästen inte har ont.
 
Gör en uppföljning av hältan och kanske boka tid för massage/kiropraktik samtidigt för att lossa ev spänningar/ se var det finns spänningar.

För styrketräning brukar jag tömmköra mycket över bommar för att få hästen att lyfta på benen och arbeta med rumpan. Och gör mycket skritt/galopp övergångar både uppsuttet och på tömm. Galoppfattningar från slutor är också bra :)
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 229
Senast: Fiorano
·
Träning Jag har en stor valack född 2018 där vi har stora problem med att få till galoppen. Han är stor, närmre 180 och ganska tung. Mentalt en...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 909
Senast: banani
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
17 031
Senast: Whoever
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 910
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp