Galoppera med en häst som sänker huvudet till backen!

JessicaM

Trådstartare
Finns det några hjälptyglar för detta.

Hur ska man träna bort att han gör så. Blir ju så himla tungt att jag ska "bära" hans enorma huvud! :cool:
 
Sv: Galoppera med en häst som sänker huvudet till backen!

Ett bättre alternativ är att istället för hjälptyglar jobba upp hästens bärighet. Stärka balans och styrka.
 
Sv: Galoppera med en häst som sänker huvudet till backen!

Hej!

Jag hade lite av det problemet förut med hästen! Det enda som jag gjorde var att vara stenhårt konsekvent och sakta av varje gång hästen hängde i tygeln och starta om igen. Hästen blir starkare av start och stopp och inser att den MÅSTE bära upp sig själv. Så jag råder dig att rida till problemet istället för att ta någon hjälptygel :) Det tar inte så lång tid om man är konsekvent! Jag märkte ordentlig skillnad redan andra passet och har idag inga problem alls med det :bump:
 
Sv: Galoppera med en häst som sänker huvudet till backen!

Men han gör det på en endaste gång. Ner med huvudet alltså. Ska jag då fatta galopp och sedan avbryta direkt när han hänger på tygeln?

Han behöver mer muskler helt enkelt?

Bra övningar förutom galoppfattningar?? :)
 
Sv: Galoppera med en häst som sänker huvudet till backen!

Hej!

Min förra kunde vara sån ibland men det gick helt över när jag slutade hålla i hennes huvud hela tiden. (Vi gick över från vanlig ridning till akademisk, vilket passade henne mycket bättre).

Skulle tro att din häst behöver stärka upp sej för att orka galoppera utan att köra ner huvudet. Många övergångar är bra, galoppfattningen också.. Bara några steg i galopp i såna fall, fast bättre är nog att öva upp styrka i skritt/trav/haltövergångar. (Eller min favorit- ta hjälp av tränare, som kan se om det är du som gör nåt fel, tex kastar dej fram på fram framdelen i fattningen).

/ Lavinia, som oftast tror att hästen berättar något för oss med sitt beteende- frågan är bara vad- du vill inte att hästen ska sluta försöka kommunicera genom att låsa fast den i hjälptyglar.
 
Sv: Galoppera med en häst som sänker huvudet till backen!

Hjälptyglar gör snarare hästen ännu starkare i längden. (Ju mer i handen, desto mer hänger den).

Det du kan göra är att göra mkt halvhalter med tygeln, BÅDA samtidigt. Hästen ska helt enkelt inte få en chans att hänga i munnen.
Sen är det viktigt att du själv är väldigt stadig och stark i din sits, så du inte faller framåt eller släpper sitsen.

Träna mycket styrka. Galoppfattningar, klättring osv.

Vad gör hästen om du ställer dig i lättsits och låter den galoppera "själv" (dvs bara pyttestöd i tygeln)?
Hänger den framåt lika mycket då?
 
Sv: Galoppera med en häst som sänker huvudet till backen!

Håller med övriga i tråden, men undrar vad hästen gör om du inte ger den stödet att hänga, och driver?
 
Sv: Galoppera med en häst som sänker huvudet till backen!

Nej! Du ska absolut inte bära hans huvud. Det ska han bära själv. Tex: Träna galopp i uppförsbackar och på ridbanan, fokusera enbart på fattningar på böjt spår ett tag. Hästen måste bli starkare och få galoppera med bakdelen under sig. Låt hästen inte ta stöd i handen. hellre riktigt lös tygel.
(min häst var likadan i början. Det var jobbigt)
 
Sv: Galoppera med en häst som sänker huvudet till backen!

Har bara galopperat två gånger med honom än så länge :D Tog hem han i Fredags.

Jag har blivit lite rädd för när det går för fort det påminner mig om de andra hästarna som jag inte fick stopp på o sen flög av. Så jag vet inte riktigt om jag vågar driva på så himla mycket..

Hoppas det torkar upp lite snart så jag kan skritta bort till paddocken och pröva lite. Känns lite säkrare när det är inhängnat..

Men han har inte varit några problem att få stopp på eller sakta ner än så länge. Förra ägaren sa också att det inte var ett problem men sen är det att se det i praktiken också hehe.
 
Sv: Galoppera med en häst som sänker huvudet till backen!

Jobbigt problem :(

Hästen màste svara för skänkeln ordentligt, det gör den tydligen inte eftersom den tar ned huvudet. Det är inte tygeln som tar upp huvudet, enligt mig är det fel. Jag skulle vilja driva hästen framàt för att fà upp huvudet, inte försöka lyfta huvudet.

Mina tvà ràd är att försöka fà upp huvudet genom att driva pà. Samt att inte ge hästen nàgot att hänga i.

Beroende pà temperamentat pà hästen skulle jag gà olika vägar för att fà hästen att sluta med de dumheterna. är det en sävig och lungn häst skulle jag väcka upp den, framàt framàt framàt. Jag skulle va pà den och korrigera felet varje gàng hästen försökte ta ned huvudet. Om man stâr pà sig förstâr hästen snart att det inte lönar sig att försöka sig pà de dumheterna om den alltid blir korrigerad.

Pà en nervös häst behöver man vara mer "delicat" men hästen mâste gà framàt och respektera skänkeln.
 
Sv: Galoppera med en häst som sänker huvudet till backen!

Om du är lite rädd, det är inte så att du smygbromsar då?
Dvs DU håller för mycket i handen och bidrar till att hästen drar i munnen?

Mycket vanligt att ryttare gör så om de är lite rädda, eller om hästen är lite för pigg/stark.
 
Sv: Galoppera med en häst som sänker huvudet till backen!

Om hästen gjort så hela tiden har den väl antagligen bara lärt sig och göra så. I hagen gör den ju sökert inte så. Om sadeln ligger bra och inte sätter dig i stolsits så borde det bara vara att lyfta upp huvudet så han blir lättare. Då kommer han antagligen sänka tempot. DÅ kan du driva på in i handen. Annars kan det bli farligt och han snubblar om du driver på när han är där nere.

Lycka till!
 
Sv: Galoppera med en häst som sänker huvudet till backen!

Det är aldrig så att han drar iväg. Det är snarare så att man få mana på för att han ska fortsätta i tex trav om jag bett om trav etc.

Jag rider i western sadel och en stallkompis red honom också fast i en vanlig sadel och han gjorde samma för henne.

Han är ju rätt omusklad så det kanske är det. För när man longerar honom så tar han inte ner huvudet så långt ner.. Men jag väger ju inte så mycket så det borde ju inte vara min vikt... ca 50kg.

När ja tänkte på hjälptyglar så är det ju mest för att man inte orkar hålla upp ett häst huvud. Typ som grästyglar eller vad de heter kan inte det vara något plus att man jobbar på problemet såklart!
 
Sv: Galoppera med en häst som sänker huvudet till backen!

Varför finns inte grästyglar i stl full. Det är väl inte bara ponnys som är glada i gräs :D

Nej men seriöst finns det något i stl full som gör det svårare för han att gå ner så långt med huvudet? Det är inte meningen att den ska lösa problemet, men det blir lättare att lösa problemet eftersom det inte blir så tungt för mina armar..
 
Sv: Galoppera med en häst som sänker huvudet till backen!

Du kan göra grästyglar själv. Men jag anser det är fel väg. Dessutom kan han lika gärna hänga i dem som i din hand. Grästyglar är ju till för att hindra hästen slita/rycka ner huvudet snabbt. En vuxen ryttare kan hålla emot/ta tillbaka då, men ett barn åker med över öronen på ponnyn. Med grästygeln så när ponnyn ska överlista sin lilla ryttare och ska rycka ner huvudet så får den ett ryck tillbaka av grästygeln, och förhoppningsvis ger den snabbt upp det tjuvtricket.

Jag har använt det på en bockare en gång, samma anledning. Det är INTE ett snällt sätt någonstans dock, och det är ju ett urmärkt 'stödben' för de som vill hääänga.

Ta bort stödet och driv istället, då finns bara valet att ta upp huvudet eller stå på öronen kvar ju?
 
Sv: Galoppera med en häst som sänker huvudet till backen!

Mitt fullblod gjorde också så förut innan han orkade bära sig själv ordentligt. Han gick tom så i traven! huvudet mellan frambenen. Men jag jobbade upp det och nu går han tom i en stadig riktig form iaf i traven.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 350
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 023
Hästhantering Ja, som rubriken lyder. HUR kan jag lära hästen att ta godis snällt? Jag har en häst som gärna tar godis med exakt hela munnen. Tänder...
2
Svar
26
· Visningar
2 265
Senast: mily
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
1 358

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • HusdjursGPS
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp