Galoppera med en häst som sänker huvudet till backen!

Sv: Galoppera med en häst som sänker huvudet till backen!

Mitt fullblod gjorde också så förut innan han orkade bära sig själv ordentligt. Han gick tom så i traven! huvudet mellan frambenen. Men jag jobbade upp det och nu går han tom i en stadig riktig form iaf i traven.

Hur jobbade du upp det??
 
Sv: Galoppera med en häst som sänker huvudet till backen!

Vill bara säga att min nya kuse är en bjässe och ca 170 i manken. Jag är liten o späd som min läkare säger :D + reumatiker så det finns inte så mycket muskler på min kropp heller hehe och ja väger ca 50kg :D

Så att försöka få upp hans huvud med mina armar hela tiden kanske inte är den bästa metoden för just oss hehe

Han är ju jättesnäll så det är inte det som är problemet, bara detta med huvudet som stör
 
Senast ändrad:
Sv: Galoppera med en häst som sänker huvudet till backen!

Làter som om din häst inte har ont, l`ter som om den har en ovana.

Du màste rida din häst framàt, specielt som det är en träsko som nàgon sade. Vill han inte gà framàt sà lägg pà spöt.

Vâgar du inte rida din häst framàt och korrigera honom sà du kan du ge honom till en duktig ryttare som kan korrigera det problemet du har ganska fort och sedan hjälpa dig.

Det tycker jag làter som en bra väg, man ska inte göra det man inte vàgar eller kan, bättre att lämna det till en som bàde vàgar och kan. Sà fàr fu en bättre häst att rida.
 
Sv: Galoppera med en häst som sänker huvudet till backen!

Jag ska börja med skritt o små trav fattningar de kommande veckorna och öka succesivt. Sen börjar jag med korta galoppfattningar och klättring, vi har några bra backar här, fast det är väl bättre om man inte sitter på hästryggen de första gångerna han klättrar eller? Fasen då är ju en annan helt dö om jag ska gå den backen :eek: hehe :D

Sen när jag börjar galoppera "på riktigt" inte bara fattning så om problemet kvarstår så börjar jag då att säga till honom med ljud o en litet knyck i tygeln för att han ska fatta att han ska upp med huvudet. Om det inte funkar bra med den metoden Då ber jag min inackorderingsgäster att hjälpa mig, de är så snälla :D

Låter det som en bra ide tycker ni?
Jag menar man vet ju inte om det är en dum ovana han håller på med eller om han gör så pga för lite muskler.. Därför tänket med att bygga upp musklerna först :idea:
 
Sv: Galoppera med en häst som sänker huvudet till backen!

Làter som ett bra sätt tycker jag :laugh:

Klart att man vill pröva själv pà sin häst, när du rider tänkt pà tvà saker som hj¨lper dig att lösa problemet, 1 att hästen respekterar skänkeln, 2 att hästen bjuder framàt.

Om din häst skulle göra de bàda sakerna skulle han inte ta ned huvudet eftersom det inte skulle gà.

Rid hästen framàt i skritten och traven och ge dig fan pà att han ska svara för skänkeln. Hela tiden, Alltid :angel:
 
Sv: Galoppera med en häst som sänker huvudet till backen!

Ge honom aldrig chansen att hänga i tygeln genom att länga tygeln.
Fatta galopp i backar och efter två galoppsprång så saktar du av, gör halt och fattar sedan igen.
Gör om den här övningen tills han förstår att han inte behöver ta ner huvudet för att slippa ryck i munnen för jag tror att det är där problemet ligger.
En häst som sänker huvudet ända till marken kan parera tygeltagen lättare, han blir starkare, och slipper ta all ryttarens kraft mot de känsligaste delarna i munnen.

Eftersom du skriver att du är reumatiker så vill jag rekomendera att du lär dej att rida enbart med sitsen och dina vikthjälper.
Det är faktiskt inte så svårt som det verkar.
Istället för att ta i tyglarna vid halvhalter, avsaktningar osv. så sätter du dej tyngre och spänner magmusklerna.
I början kan du ge honom ett kort kram på tyglarna för att han lättare ska förstå och lära om.
Tänk sedan bara halt och spänn magmusklerna.
Tänk galopp och flytta din vikt en halv cm mot den sida som du vill fatta galopp tex. höger galopp, flytta ditt bäcken en halv cm åt höger/framåt och vice versa.
Vid trav tänker du trav och sitter till osv.
Du kommer snart hitta vad som fungerar för din kropp och vad som är enklast och smidigast för dej.
Man behöver ingen styrka alls för att rida, det är bara att hitta hur man själv fixar det bäst och lära hästen signalerna.
 
Sv: Galoppera med en häst som sänker huvudet till backen!

Tips från en amerikansk cliniqe hm lärare (vad kallar man dem?) som nog skulle passa dig är att stärka galoppen genom att galoppera på lång tygel helt enkelt (helt lång dvs, som lång tygel i skritt). Ett par tre varv i varje galopp på ett par ridpass i veckan. Han får ju i alla fall inte stöd av din hand och kan hänga då :p måste balansera sig själv.

(antar att det förutsätter att hästen går i rimlig hastighet på lång tygel... hästarna jag rider gör det, och de flesta ridskolehästar jag testat lång tygel i galopp på, men det är nog inte så att alla gör det)
 
Sv: Galoppera med en häst som sänker huvudet till backen!

börjar jag då att säga till honom med ljud o en litet knyck i tygeln för att han ska fatta att han ska upp med huvudet.

Istället för att rycka till tygeln mot mig, så skulle jag helt enkelt släppa tygeln plötsligt en liten bit framåt (dvs motsvarande rycket fast tvärtom), tillräckligt för att få honom att förstå att det "femte benet" är himla opålitligt att luta sig mot.
 
Sv: Galoppera med en häst som sänker huvudet till backen!

Orkade inte läsa allas inlägg, nån kanske redan skrivit samma saker.

Jag red en unghäst ett tag förut som dippade ner huvet så lågt att han i princip snubblade på sig själv.

Det finns två sätt att fixa detta, jag tror det kan skilja lite från häst till häst vad som funkar bäst.

-Antingen släpper du helt enkelt tyglarna, låt hästen förstå att det inte är ok att hänga där utan måste själv bära sig. (funkade bra på unghästen) Så fort han tynger ner för mycket släpper du av på tygeln bara.

-Alternativ nummer två är att göra många halvhalter, så att hästen reser hela framdelen något och sätter vikt på bakbenen. (funkar kanske bättre på lite mer erfarna hästar som kanske blivit lata)


Lycka till!
 
Sv: Galoppera med en häst som sänker huvudet till backen!

Nu vet jag inte om "knycka tag i tygeln" är någon bra idé. Händer ska alltid vara mjuka, inte ryckande!

Men du kanske menade halvhalter?

Man får ju aldrig bli hård/seg eller ryckande i handen, utan det är mjuka (men kanske bestämda i början) halvhalter med MYCKET och RÄTT eftergift så hästen inte får chansen att balansera i munnen.

Ridning har inte så mycket med muskler och storlek att göra (hur många ridande tjejer har inte för stora hästar lixom?!), utan det är tekniken som är det viktiga.
Och även om du bara väger 50 kg, så är ju din sits lika viktig. Sitter du felaktigt så försvårar du ju för hästen att bära sig på rätt sätt.
 
Sv: Galoppera med en häst som sänker huvudet till backen!

Tack för alla tips :D Toppen som vanligt :bow:

Till våren ska jag börja rida för tränare tänkte jag :D

Någon som vet någon bra o billig runt Kil i Värmland? :angel:
 
Sv: Galoppera med en häst som sänker huvudet till backen!

KL

Något som jag reflekterat över i flera trådar där folk ber om hjälp är att denna info saknas:

Vilken sorts häst är det? Hur mycket kan hästen? Hur mycket kan ryttaren?

Svaret på frågan är ofta beroende på svaren på ovanstående frågor.
 
Sv: Galoppera med en häst som sänker huvudet till backen!

Varför vänta till våren? Tills dess har ni hunnit lägga på er massor med dumma olater, både häst och ryttare!
 
Sv: Galoppera med en häst som sänker huvudet till backen!

Testa att lyfta en hand i taget, rätt upp, då får han inget att hänga på, inte långsamt så att han kan hänga sig i, men inte rycka heller....
 
Sv: Galoppera med en häst som sänker huvudet till backen!

Men han gör det på en endaste gång. Ner med huvudet alltså. Ska jag då fatta galopp och sedan avbryta direkt när han hänger på tygeln?

Han behöver mer muskler helt enkelt?

Japp, mer kondition, styrka och muskler

Bra övningar förutom galoppfattningar?? :)

  • Avsuttna promenader i skog och mark
  • tömkörning skritt, som så småningom utökas till trav och så småningom utökas till att gå över bommar, samt upphöjda cavaletti
  • longering, se ovan...
 
Sv: Galoppera med en häst som sänker huvudet till backen!

du hade tidigare en tråd ang bettet, och hade problem där, och även en då du nyss ramlat av. Är du säker på att han inte har ont ngnstans?
du har skrivit ganska många trådar här, och visst är det ett jätte bra forum att få lite råd och hjälp, men det är ännu viktigar med ngn häst kunnig och tränare på plats, har du det?
Menar inte att låta otrevlig, men det är ju lätt att få fel råd här då vi inte vet vem du o hästen är!
 
Sv: Galoppera med en häst som sänker huvudet till backen!

KL

Något som jag reflekterat över i flera trådar där folk ber om hjälp är att denna info saknas:

Vilken sorts häst är det? Hur mycket kan hästen? Hur mycket kan ryttaren?

Svaret på frågan är ofta beroende på svaren på ovanstående frågor.

Bra frågor :idea:

Han är en hbl valack på 18år ca 170mkh. Har gått msv dressyr och hoppning. Han är lugn och go :)

Ryttaren -Jag- 28år, ridningen är jag väl steget över nybörjare. Kan nästan inga termer eller sådant. Självlärd eftersom varje ridskola hmm ja vad kan man säga "sög" helt enkelt :eek:

Här är gubbe "lilla"
Bild10733.jpg


Bild10737.jpg


Bild från förra ägaren
S1030681.jpg


:love:
 
Sv: Galoppera med en häst som sänker huvudet till backen!

:eek: Vet du hur tungt ett hästhuvud kan bli? :crazy: Hästen blir bara tyngre om man gör så som du skriver.

Fast det vet du ju inte? Att den blir tyngre. Om du bara lyfter den till en viss höjd så faller den ju lätt ner igen och blir tung. Men om det är det som är lösningen på problemet så KAN det bara vara att lyfta upp huvudet. Det här är ju en sida med tips inte en sida där någon har rätt eftersom ingen sett hästen, eller ridit hästen förutom TS. Det är TS uppgift att ta reda på om något utav tipsen kan fungera. Att lyfta upp hästen med handen, i vissa fall, vet jag flera proffsryttare som använder sig av. Inget konstigt med det men absolut inte 100% säkert den rätta lösningen som sagt. Bara ett tips:)

Mvh Michaela
 
Sv: Galoppera med en häst som sänker huvudet till backen!

Hur jobbade du upp det??

Jag red, red och red! Sen lät jag honom faktiskt hänga lite, inte i mina armar. men han fick gå med huvudet lite där han ville ha det. Det såg bedrövligt ut i mångas ögon kan jag tänka mig. För han gick med huvudet väldigt lågt och mkt bakom lod. Men det var som jag trodde en styrkefråga och desto mer han stärker sig. Desto mer orkar han jobba i form och i lod med huvudet. Han kan fortfarande falla ner lite i galoppen ibland när han blir trött men det är stor skillnad. Jag klättrade mycket, galopperade, cavaletti, hoppade lite osv. Så allsidigt som möjligt!:)
 
Sv: Galoppera med en häst som sänker huvudet till backen!

kl.

Så kan min häst också göra ibland, och då beror det på oftast, att jag inte ridit honom i form ordentligt innan. Men om han är lösgjord och samlad, så inträffar inte det fenomenet. Händer också om jag låter honom rusa på i vilken fart han vill uppför vår galoppbacke, vilket händer (han tycker det är kul att få rejsa lite ibland). Min saknar inte muskler för att bära sej. Så det kan ju bero på att hästen inte är tillräckligt samlad när ni startar er galopp.

Prova även att backa hästen några steg och sen galopp direkt efter ryggning, få se vad som händer, om det kanske hjälper.

Men som de andra också skrivit, kan det vara att han drar ner huvudet ifall du är för hård i handen, prova att ha lös kontakt med munnen i några dagar när du galopperar, då kanske han märker att han slipper dra emot efter ett tag. Det kan ju blivit en dålig vana, då han vet att när det är galopp, då håller matte hårt i tyglarna, och för att slippa det, så drar han ner huvudet.

Lycka till
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 352
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 025
Hästhantering Ja, som rubriken lyder. HUR kan jag lära hästen att ta godis snällt? Jag har en häst som gärna tar godis med exakt hela munnen. Tänder...
2
Svar
26
· Visningar
2 265
Senast: mily
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
1 385

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Guldfasanerna
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp