Galoppera med en häst som sänker huvudet till backen!

Sv: Galoppera med en häst som sänker huvudet till backen!

Han är ju rätt omusklad så det kanske är det. För när man longerar honom så tar han inte ner huvudet så långt ner.. Men jag väger ju inte så mycket så det borde ju inte vara min vikt... ca 50kg.
Där är du nog inne på rätt spår. Jag gissar att hästen inte bär upp dig i galopp. Den skjuter på bak och lägger vikten fram för att den inte har bakkärran under sig och bär upp vilket gör att den inte har balans i galoppen. Vid galopp i uppförsbacke kan hästen inte sänka huvudet på samma sätt. Då hjälper du hästen utan att egentligen göra något alls.
När ja tänkte på hjälptyglar så är det ju mest för att man inte orkar hålla upp ett häst huvud. Typ som grästyglar eller vad de heter kan inte det vara något plus att man jobbar på problemet såklart!
Nej! Hjälptyglar förvärrar bara ditt problem. Du måste lära hästen att engagera bakdelen bättre så den bär upp dig. Hästen måste hitta bättre balans. Där sitter det. När tyngdpunkten hamnar längre bak. (mer vikt på bakdelen) bär hästen upp sitt huvud själv och blir lättare i hela framdelen.
Rent dressyrarbete alltså.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 348
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 019
Hästhantering Ja, som rubriken lyder. HUR kan jag lära hästen att ta godis snällt? Jag har en häst som gärna tar godis med exakt hela munnen. Tänder...
2
Svar
26
· Visningar
2 265
Senast: mily
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
1 337

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp