Galoppera på asfalt?

Sv: Galoppera på asfalt?

jag har ridit ett antal hästar på asfalt i nationella o internationella stall där jag jobbade. vi travade på asfalt villket är väldigt bra för hästarnas ben, skellett och muskulatur. Men om man galopperar är det lätt att dom får överben och att det blir mkt mer slitage på hästen.. så jag rekommenderar att trava sin häst i intervaller på asfalt.. men avstå galopp.. ;) .. mvh
 
Sv: Galoppera på asfalt?

Då undrar jag om det är samma person vi pratar om, för enligt ridskolechefen som var där förra veckan var det helt nytt för just denne veterinären iaf. Och 18 minuter låter ju inte klokt, och till råga på allt på en häst som inte är frisk än. Ridskolechefen skulle bara galoppera sin häst några minuter åt gången till att börja med.
 
Sv: Galoppera på asfalt?

Nej helt rätt uppfattat, jag skrev otydligt:D. Jag menade trav kontra galopp!
 
Sv: Galoppera på asfalt?

,.,.,.,.,.

- det blev svar till fel avatar :P
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Galoppera på asfalt?

Jag praktiserade på ett stuteri när jag var yngre och där travade vi på asfalt.
Jag har för mig att dom sa att det var bra för senorna men inte bra för lederna eller så var det tvärt om :)

Jag var även med ut på min ponny med en äldre herre som red distans, där travade vi lite på asfalt också.

Själv brukar jag skritta på asfalt en längre sträcka. Men när jag kör kan jag trava på asfalt. Men det blir inte
så ofta.

Något man inte ska glömma så är det att en hårt packad grusväg är som asfalt också.
 
Sv: Galoppera på asfalt?

Jag har oxå fått lära mig att trav sliter betydligt mer på hästarna än galopp. Vet att en vet i Mantorp har dragit i gång ett konvalescensprogram där man efter vilan sätter igång hästarna med galopparbete (i balans), då det är den gångart som sliter minst. En av ridskolecheferna hemma ska köra det programmet på sin konvalescent då denne ska sättas igång efter lång vila. Dock är det så nytt, så resultatet av detta är ännu oklart.

Som mackan påpekar så ordinerar hon galoppträning oavsett skada och till alla.
Knappast positivt :crazy:
 
Sv: Galoppera på asfalt?

Då undrar jag om det är samma person vi pratar om, för enligt ridskolechefen som var där förra veckan var det helt nytt för just denne veterinären iaf. Och 18 minuter låter ju inte klokt, och till råga på allt på en häst som inte är frisk än. Ridskolechefen skulle bara galoppera sin häst några minuter åt gången till att börja med.

Det skulle vara om de har börjat med samma sak på ATG. Men veterinären som driver den andra kliniken i mantorp har kört med galopp länge.
 
Sv: Galoppera på asfalt?

Nej det är inte bra för skelettet utan det stärker senorna med skritt och trav på asfalt, däremot sliter för mycket av det på lederna, och halkrisken är stor, mycket stor. Hästen kan lätt fläka sej tex om den blir rädd. Broddar tar bort halkrisken men skadar iistället genom att det blir för plötsligt och stumt stopp i steget. Så galopp är aldrig att rekommendera därenot skritt och korta lugna travpass i lugnt tempo som stärkande för senorna.
 
Sv: Galoppera på asfalt?

så jag antar att du inte åkte dit ;)

ATG kör inte med det utan "vanlig" igångsättning.
 
Sv: Galoppera på asfalt?

kl har ridit mycket på asfalt på island när jag drivit hästflock och tvingas rida upp och ta ner löshästarna från vägen där de hemskt gärna springer av bekvämlighetsskäl. Och jag har även några gånger tvingas rida i full galopp på asfalt för att stoppa någon häst för att dra i fel riktning. Och det är INGET jag rekomenderar.... värre än att galoppera på blank is:crazy:. det gäller att man inte gör några tvära svängar eller inbromsningar för då är det kört...
 
Sv: Galoppera på asfalt?

så jag antar att du inte åkte dit ;)

ATG kör inte med det utan "vanlig" igångsättning.

Nej jag gjorde inte det :p
Är väldigt skeptisk just på grund av det här med galoppen..

Tog ut distriktaren i första hand, han är bättre nu men om det återkommer åker jag till strömsholm :)
 
Sv: Galoppera på asfalt?

Jag har fått lära mig att man måste ha ridit fram hästen i 45 minuter innan man travar på hårda underlag, för att senorna inte är helt uppvärmda föränn då. Stämmer detta? Jag följer det iallafall slaviskt...
 
Sv: Galoppera på asfalt?

Du menar att på sommaren så skrittar du i 45 minuter innan du börjar trava på grusväg?

Sen har jag bara en allmänn fråga, jag vet och har hört att många påstår att asfalt skulle svikta mer än en hård grusväg.
Men trots det så känner jag av asfalten BETYDLIGT mer än hårda grusvägar när JAG springer. Sprang och tränade till lidingöloppet förra året och sprang då en mil ett par tre gånger i veckan. Så trots att jag var relativt vältränad, benen vana vid belastning osv, så kunde jag inte springa mer än någon km åt gången på asfalt utan att jag kännde av hur det stumnade i benhinnorna. På grusvägen var det aldrig några problem.

Hur kommer det sig, OM det nu stämmer att asfalten skulle svikta mer?

(själv travar jag korta bitar på asfalt under kontrollerade former, skritta kan jag göra längre bitar, galoppera skulle jag inte våga pga halkrisken)
 
Sv: Galoppera på asfalt?

Då är det samma person vi menar, och det låter ju inte klokt. Själva grundtanken tyckte jag lät bra när ridskolechefen pratade om det, men här låter det ju annorlunda.
 
Sv: Galoppera på asfalt?

Du menar att på sommaren så skrittar du i 45 minuter innan du börjar trava på grusväg?

Sen har jag bara en allmänn fråga, jag vet och har hört att många påstår att asfalt skulle svikta mer än en hård grusväg.
Men trots det så känner jag av asfalten BETYDLIGT mer än hårda grusvägar när JAG springer. Sprang och tränade till lidingöloppet förra året och sprang då en mil ett par tre gånger i veckan. Så trots att jag var relativt vältränad, benen vana vid belastning osv, så kunde jag inte springa mer än någon km åt gången på asfalt utan att jag kännde av hur det stumnade i benhinnorna. På grusvägen var det aldrig några problem.

Hur kommer det sig, OM det nu stämmer att asfalten skulle svikta mer?

(själv travar jag korta bitar på asfalt under kontrollerade former, skritta kan jag göra längre bitar, galoppera skulle jag inte våga pga halkrisken)

Precis, människor har ju t o m särskilda skor med skydd när det gäller att springa på asfalt. Möjligen att rätt nylagd nästan mjuk asfalt sviktar:cool: men inte stenhård asfalt som på gator och större vägar.
Det är väl benhinnorna som överansträngs bla på människor har jag för mej samt att hela kroppen påverkas.
 
Väcker liv i en gammal tråd nu - men halkrisken, gäller den alltid eller är det endast när hästen är skodd? Hur är det att ha högre tempo (trav eller galopp) på asfalt om hästen är barfota?
 
Väcker liv i en gammal tråd nu - men halkrisken, gäller den alltid eller är det endast när hästen är skodd? Hur är det att ha högre tempo (trav eller galopp) på asfalt om hästen är barfota?
Jag vet att det är väldigt halt med skor (suttit på hästar som halkat i skritt med skor), osäker på hur det är oskodd, men borde inte va så halt som med skor i alla fall. Vet ej om det är helt halkfritt, beror nog säkert på asfalten med, där jag ridit där hästen halkat har varit i vägbanan där bilarnas hjul går, glansigare yta och inte så skrovlig.
 
Väcker liv i en gammal tråd nu - men halkrisken, gäller den alltid eller är det endast när hästen är skodd? Hur är det att ha högre tempo (trav eller galopp) på asfalt om hästen är barfota?

Samma som gäller hästarna för vinterunderlag (snö/is). Dvs obroddad sko är halkigare än en oskodd hov på exakt samma underlag.

Men en oskodd hov halkar den också beroende på underlag, dvs bägge kan vara halkiga 👍
 
Beror mycket på asfalten tycker jag. Jag travar mycket på asfalt med och utan skor, men i byn är det för halt både med och utan skor. Rider aldrig i något högre tempo. Jag galopperar inte, men tror man gör det för att träna upp jakthästar på Irland.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Hej! Jag har fått veta en sak som kommer göra denhär sommaren till den bästa på flera flera år! Och jag ville verkligen få ha en dagboks...
2
Svar
20
· Visningar
1 581
Senast: mars
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
12 959
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 334
Ridning Hej! Jag har skrivit en tråd här tidigare om att jag nyss börjat rida igen efter att på grund av ridrädsla efter en olycka inte ridit på...
2
Svar
39
· Visningar
3 197

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp