galopperar inte rent!

• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare favvo_tjejen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 1 553
F

favvo_tjejen

Har ett problem med mitt sto.. Hon fattar rätt galopper men galopperar inte "rent".. utan hon trav-galopperar med bakbenen.. Hur ska jag bära mig¨åt för att få en "riktig" galopp på henne? Övningar osv?..

Sv: galopperar inte rent!

galoppbommar, även att galoppera över enstaka bommar..

tack för så snabbt svar!.. ska genast prova det!.. :)

Hade samma problem med min. Den strösta förbrättningen fick jag genom att förbättra galoppfattningarna.

Gör många galoppfattningar, det är de två-tre första galoppsprången som är de bästa och mest stärkande! Se till att hästen är i balans i fattningen och inte går ur formen!

Annars är markarbete bra, galoppbommar och studs!

Senast ändrad:

Rumpnissen skrev:
Gör många galoppfattningar, det är de två-tre första galoppsprången som är de bästa och mest stärkande! Se till att hästen är i balans i fattningen och inte går formen!

:bow:

Precis som Rumpnissen skriver är fattningarna och de första galoppsprången de som stärker mest, nu vet jag ju inte hur du tränar men att galoppera runt, runt stärker inte galoppen i sig.

Okej :D ska ta ut en instruktör genast igen så hon får hjälpa mig att se över hur jag rider i allmänhet! :)

Ja, jag har tränat henne mest på volter! Borde nog börja träna mer på raksträckor och så :) tack för hjälpen! :D Ge gärna fler tips :)

Börja inte med galopparbetet förrän hästen går avslappnad i en bra och stadig form i skritt och trav. Oftast är det där det faller.. dvs. att hästen inte går korrekt i tidigare skedet sas.
Träna övergångar, halter osv. och se till att hästen rids bakifrån och fram med aktivitet i bakkärran och i en stadig form. Då kan du börja med galoppfattningar och korta sträckor galopparbete. Galoppera aldrig långa sträckor utan satsa på att få fattningarna exakta och bra. Det kommer att stärka hästen inför kommande galopparbete.
Rid regelbundet för tränare, är mitt tips!

Nirak

En del hästar hetsar gärna sig in i galoppen, se till att hästen är lugn och sansad och att den inte 'jagas' in i galopp.Det är också viktigt att tänka över om hästen ORKAR galoppera.
Annars skulle jag också rekommendera en tydlig fattning, eller träna på raksträckor i typ skogen och låt hästen få lite längre tygel för att själv leta rätt på galoppen

Okej.. ska försöka även det.. men vi rider väldigt mycket ut eftersom vi bor typ ute i skogen ;P så vi har ju varekn tillgång till ridbana lr ridhus här! så det blir på åkrar, efter vägar och i skogen som vi rider.. så hon borde ha konditionen enligt mig iaf för att orka.. även musklerna borde finnas där.. men eftersom hon inte galopperar rent och i form.. så har hon välle inte de musklerna..?

Provade föresten att galoppera över galoppbommarna idag.. och även lite cavaletti.. i höger varv gick de rätt ok på slutet efter många om och men.. men i vänster varv var det nästan omöjligt.. :/

Innan sommaren så gick hon verkligen som en klocka i både skritt och trav.. (galoppen har alltid varit hennes svaga sida!) har ägt henne i 1 ½ år nu.. är först nu hon fattar höger och vänster bra enligt mig! Men så kommer sommaren och det blev rätt mkt bus och stojj i skogen.. och blev nästan bara uteritter.. självklart inte rejjs varje gång..!! Efter det så har hon nu börjat bråka i alla gångarter.. Min ögonsten blev som förbytt som tidigare var en sån ängel i dressyren :] :] i all hantering från marken är hon underbar och hon är väluppfostrad.. men just nu så i ridningen är hon en mardröm som inte jag kan hantera?.. Eftersom jag inte vet riktigt hur jag ska betée mig med henne när hon inte är som hon varit? så blir det lätt att tålamodet tar slut och man blir väldigt irriterad!.. känns inte som att ridningen är lika kul längre när hon håller på som hon gör?.. ja rider ju som jag gjort i våras? så jag själv försåtr inte vad osm har hänt?.. någon som har några bra tips och råd som jag kan ta till användning av?.. hur skulle ni göra?

Mitt enda tips är att lätta ordentligt på innertygeln, om du inte redan gör det. Ha en mkt lätt kontakt på den och rid framåt ordentligt. Skit i formen så länge galoppen blir ren. Det är vanligt att man är lite för stark i innerhanden och joxar med ställning, form osv. med den. Då hindrar man hästen att ta ut steget med det ledande frambenet och det resulterar i en oren travtaktig galopp. Vissa misstar detta för samling. Det är bara ett generellt råd, jag har ju ingen aning om hur du rider.

Du kanske bör kolla om det inte är något veterinärt problem annars, eftersom hon börjat krångla mer i alla gångarter.

Senast ändrad av en moderator:

*lånar tråd*

hur ska man lyckas sitta ner i en stötig galopp... den är helt omöjlig
han e en unghäst...
jag hoppas verkligen att de blir bättre

Svårt att säga så här utan att ha sett den, men eftersom den är en unghäst så kommer det säkert att bli bättre. När du skriver stötig galopp så tänker jag obalanserad eller möjligen hetsig. Unghästar orkar inte hålla ihop sig så bra och samtidigt balansera sig och ryttaren. Har den kanske dessutom en stor galopp så är det ännu svårare. Eller om den är het och tar korta och studsiga galoppsteg.

Oavsett vilket så är det nog bara att kämpa på, försöka hitta en balans och rytm utan att framåtandan går förlorad (prioritera den, går den förlorad så är den svår att återvinna). Det är nog en fördel att rida i lätt sits. Jag vet ju inte hur mycket den är riden. Är den riktigt grön och visar obehag eller irritation när du sitter ned i trav eller galopp (kickar, höjer eller kastar med huvudet, bromsar eller bara förlorar lite av balansen) så är den nog inte tillräckligt musklad för det ännu. Sitt bara några steg i taget när den känns bra i så fall.

Tack vega för svaret!.. kan hända att jag håller för hårt i inner tygel! Men även lite fööör noga med att jag inte vill ha en stjärnkikare till häst!.. Men ja ska försöka sturnt ai formen och satsa på en ren galopp som du säger:) tack för hjälpen!

han har rätt så stor galopp..
han e 5 år och har blivit riden sen han var 3 av mig..
han har nyss kommit hem från en tillridning då man märker det extramen det är väl bara o kämpa o hålla om så... :p

Om hästen bråkar nu i skritt och trav låt galoppen vara ett tag nu när du rider dressyr. Att backa några steg och befästa var man står kan vara bra!

Sedan när skritten och traven fungerar lika bra som innan sommaren kan du börja träna gallopp igen...

Har du provat att tänka framåt? Kanske måste du driva åta h-vete? Om galoppen inte är ren måste du kanske låta hästen gå i ett lite högre tempo ett tag!

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har en 6 årig dotter som fått låna ett sött o snällt Welsh ponny sto som vi ev ska köpa. Pigg men lydig är ponnyn. Hon har...
Svar
8
· Visningar
1 303
Senast: Edla
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
7 893
Senast: Emuliiaa
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
993
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
880
Senast: Lisen82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka