Galoppfattning!?

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Kittgirl
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 29
  • Visningar Visningar 6 921
K

Kittgirl

Hur gör ni? på den Finska ridskolan får vi lära oss av vår jätteduktiga instruktör att det egentligen är innerskänkeln som på sin plats/lite framför) trycker till samtidigt som man har ytterskänkel lite bakom normalläge och driver "vanligt". Men på Svenska ridskolan får vi lära oss att lyfta med ytter skänkel ganska rejält bakom och med innerskänkel lite framför. Och inte "trycka till" utan skänkla normalt tills hästen fattar galopp.. Men då känns det som att jaga hästen till galopp. Hur gör ni? :confused:

SKa jag fatta höger galopp flytar jag fram höger skänkel en aning (inga decimetrar utan kanske 1-2 centimeter) och flyttar vänster något bakåt samma där bara någon centimeter. Sedan ger jag en tryckning med båda skänklarna.
Hjälper inte det lägger jag till spöt bakom skänkel.

Jag fattar för höften. Om det inte fungerar flyttar jag fram innerskänkeln lite och flyttar bak yterskänkeln lite och trycker till. Om inte det heller funkar lägger jag till spöt.

Jag gör först en halvhalt och sneglar sedan lite utåt samtidigt som jag sitter ner i traven och flyttar fram innerskänkeln en aning och trycker till lite. Enligt vad jag fått lära mig så flyttas innerhöften automatiskt framåt när man sneglar utåt. Kan det stämma? Ja sen ska hästen galoppera alltså... Gör den inte det så visar jag tydligt med skänklarna och annars får jag väl använda spöt...

Jag har bara fått lära mig att dra bak ytterskänkeln, inte hört ett ljud om inner...
Titta utåt får jag däremot göra för att få rätt galopp

Egentligen ska du väl bara behöva flytta fram höften för att hästen ska fatta galopp.
Men en "vanlig" galoppfattning går väl till såhär (vänster galopp): halvhalt/er, belasta innersittben, vänster skänkel vid sadelgjorden (framåtdrivande), vänster tygel ställer (så mkt som behövs), höger skänkel ligger lite bakom sadelgjorden (för att hindra höger bakben att glida ut), höger tygel håller koll på högersidan och reglerar ställningen. Eftergift när hästen börjar galoppera.

Ofta lär man väl sig i början att göra lite tydligare hjälper (innerskänkeln lite längre fram, ytterskänkeln längre bak).

Jag fattar galopp på yttre bakbenet, dvs. ytterskänkeln. Meningen är ju inte att man skall driva hästen in i galoppen utan att den har lärt sig signalen och därmed fattar galopp för en mjuk skänkel, eller ännu hellre bara att du sitter om i sadeln.
Hälsning Maja

På en orutinerad häst fattar man galopp för innerskänkeln (den har ännu inte lärt sig skilja på 'fatta' och 'flytta'), på den välskolade hästen fattar man för sitsen och (vid behov) ytterskänkel, efter att ha förberett med innerskänkeln. Däremellan använder man en period både ytter och innerskänkel i fattningen.
När man sedan kommer till galoppombyten så är det ytterskänkeln (och sitsen förstås) som signalerar 'byt'.
Galoppen börjar ju med ytter bak, så det är även logiskt att fatta för ytterskänkeln.

Svarar till de flesta inläggen här..

Jag har lärt mgi att absolut aldrig använda någon ytterskänkel i galoppfattningarna just pga bytena. Dvs man ska inte behöva "byta skänkel" för att få byten, om det nu kräv så är det en något framflyttad innerskänkel eftersom den märks minst. Jag fattar galopp för inner sittben (skjuts fram lite) följer hästen inte det direkt så leder det ju automatiskt till att innerskänkeln kommer fram lite och förtydligar. Dessutom, absolut INGEN innertygel, det enda den gör (och den gör det mkt lätt) är att hindra hästen från att sätta innerbak under sig (vilken man vill för att få en bärig och bra galopp). Ställningen ska behållas genom att hästen är tillräckligt lösgjord för att fatta galopp med ställning och ev lite innerskänkel som formar.

Detta är klart på en hyfsat välskolad häst men man ska ALDRIG dra/hålla i innertygeln mer än en lätt kontak, det gör liksom ingen nytta, eller har ni märkt något?

Såhär gör jag om jag ska fatta vänster galopp:

Jag tänker mig att jag ska "skjuta fram" höften genom att "trycka neråt-framåt" högra höften, och därmed hamnar höger(ytter i det här fallet) skänkel lite längre bak. Hmm.. denna förklaring blev ju dålig. Kort och gott: jag fattar för ytter skänkel.

sätter mig ner å tänker galopp *fniss* funkar alltid ute iallafall, i båda galopperna, tror man undermedvetet flyttar fram den höft som man vill att de ska galoppera i.. ;)

Jag känner ingen på högre nivå i dressyr som ens skulle drömma om att fatta galopp för ytterskänkeln dels för att hästen kan förväxla det med sluta och på så sätt flytta in bakdelen i fattningen så den hamnar på dubbla spår.

Sedan byter jag galopp med innerskänkel (som blir den nya ytterskänkeln)

Har heller aldrig hört talas om att någon byter från höger galopp till vänster med vänster skänkel :confused: Gör du så??

Hmm nu blandande du nog höger och vänster ;)

Du säger att du skjuter fram-ned höger höft och det bidrar till tillbakadragen höger skänkel??

Är det inte så att du skjuter fram vänster höft och det gör att höger skänkel dras bak? Isf så tycker jag det låter troligare (och bättre) att vänsterskänkeln tas med fram och ytter stannar på sin vanliga plats, du fattar för inner sittben låter det som.

För att fatta galopp så lägger jag vikten på ytter sittben o hästen kan komma upp med innerbogne och gå iväg i en rund galopp utan problem. byteer galopp genom att flytta över vikten till nya yttersidan och nu i början när jag tränar byten så lägger jag även på blivande ytterskänkeln. dvs. byte till vänster för höger sittben o skänkel.

Jag har bara ridit på svenska ridskolor men jag har fått lära mig att inte dra tillbaka ytterskänkeln utan ha den i normalläge och om det behövs endast något tillbakadragen. Fattningen görs för innerskänkeln framflyttad.
Jag har varit instruktör sedan 80 talet och har märk att endel ryttare får lära sig fatta galopp för ytterskänkeln, men jag har aldrig fått en förklaring på varför.
din finska galoppfattning är det som jag lärt mig alltså och även det jag lär ut i min tur.

För att fatta galopp så lägger jag vikten på ytter sittben o hästen kan komma upp med innerbogne och gå iväg i en rund galopp utan problem.

Ja, det låter helt logiskt. Men jag blir ändå förvirrad - brukar inte min instruktör säga att jag ska fatta galopp genom att använda sittbenet? Jag har då uppfattat det som att jag vid höger galoppfattning ska lägga till vikt på höger sida (och då samtidigt får fram högerskänkeln litet). Hur hänger DET HÄR ihop??!?? :confused:

det stämmer att inner höft automatiskt flyttas fram om man vrider överlivet en aning utåt. Inner höft är ju viktig i fattning och den kommande galoppen. Att titta lite utåt brukar vara ett bra knep för ryttare som viker sig i inner sidan i fattningen och galoppen.

Liknande trådar

Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 651
Senast: iNTOHiMO
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
1 246
Senast: Nepenthe
·
Ridning Har funderingar kring sitsen vid galopp. På ridskola lär man ut att det ska sättas tungt hela tiden, både vid fattning i galopp. Min... 2
Svar
33
· Visningar
3 636
Senast: Stekspaden
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 160
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka