Galoppfattningar och slippa "skentrav"

F

flygare

Galoppfattningar och slippa \"skentrav\"

Min 4åring har jätte jobbigt med galoppfattningarna han fattar ofta fel så jag måste vara ÖVERtydligt(kolla utåt ganska kraftig hjälp osv).Om jag går på volt och ska fatta kan han nästan släng(fläng) trava ett helt varv innan han fattar!!det är verkligen jätte jobbigt,vi funderar att starta en liten dressyr till våren och allt annat sitter men INTE fattningarna.Nån med samma problem som kan ge mej tips? :confused:(han är rädd för spön så jag vill helst inte använda det så jätte mycket)
 
Re: Galoppfattningar och slippa \"skentrav\"

Han orkar väl helt enkelt inte fatta galopp ordentligt utan han springer istället.Stärk det genom tömkörning t.ex

Lycka till :)
 
Re: Galoppfattningar och slippa \"skentrav\"

försök rida mycket sidvärtsrörelser som öppna och sluta till exempel, de är alldeles ypperliga för att göra en häst starkare i bakdelen och när du ska göra galoppfattningen på volten prova att flytta in bakdelen innanför spåret. Brukar fungera på hästar som har svårt att fatta rätt galopp men gör det inte mer än absolut nödvändigt för annars kan hästen få svårt att fatta galoppen rakställd. När hästen väl har fått styrkan försök fatta rätt på rakt spår..... :D ;)
Hoppas det här inte blev för svamligt.... :confused: :angel:

/Carina :bump: :bump: :banana: :banana:
 
Re: Galoppfattningar och slippa \"skentrav\"

Klättra och rid i kuperad terräng...bra för bakdel
 
Re: Galoppfattningar och slippa \"skentrav\"

Så var min också när jag fick honom, men han har blivit mkt bättre nu.

Hästen får absolut inte fortsätta slängtrava!! Han skall INTE springa in i galoppen, inte att undra på att han fattar fel då. Fattar han inte efter ett par steg, så ta genast ned honom i lugn balanserad trav igen. Gör en ny fattning. Fortsätt så till han gör rätt. Ofta kan det vara lättare att fatta från skritt, men då måste hästen vara starkare. Rid ut mkt, klättra, hoppa cavaletti, osv...

Fattar han fel galopp, så ta ned honom igen. Straffa inte! Gör bara om, och ¨så mkt beröm när han gör rätt. Nöj dig med en eller två bra fattningar i börja. Belöna hästen med lång tygel och avskrittning.
Förstärk gärna med röstkommandon när du fattar, det är han ju van med från longeringen.
 
Re: Galoppfattningar och slippa \"skentrav\"

Tycker du har fått bra tips!

Och just det att du inte bestraffar din häst, fast den fattar fel galopp, hästen försöker och det är en bit på vägen.
fattare den fel så ta lungt ner den i trav och försök igen. Beröm mkt!

Komm i håg att bara för den kan fatta tex höger galopp så inebär det inte att den förstår hur man fattar vänstergalopp.
Hästen har två hjärnhalvor, och de är inte sammankopplade som människans hjärna, så därför måsta man lära en häst två gågner, en gång för varje sida!
Det är många som inte tänker på det!

Så sammla massor av tålamod och lek fram galoppen!
 
Re: Galoppfattningar och slippa \"skentrav\"

Skulle även jag vilja rekomendera galopp från skritt, & att arbeta med traven när igångsättningar och avsaktningar galopp/skritt sitter bra. Då slipper du ifrån stressmomentet med slängtrava & Det man många gånger får göra är att vänta ut hästen och ha tålamod, Släpp INTE iväg hästen om den inte fattar galopp, dvs halvhalt innan fattning & om han vill trava i väg så se till att han håller sig kvar i skritt & INTE börjar trava. Man får vara rätt så grov ( eller jag behövde det ) i sina hjälper, idag fattar vi mer eller mindre för sätet, men i början blev det väldigt.. " hej och hå" med hjälperna :crazy: :o dvs jag använde mig relativt mycket av både hand och ben innan jag gradvis & allt eftersom hästen stärkte sig kunde andänvda finare hjälper. Havlhalt & galopp skänkel, hållkvar galopp skänkeln, tills du får galoppen, hästen får inte gåiväg i något annat än skritt och galopp, så fort du får galoppen beröm mycket & jobba inte med själv galoppen i början utan ta det lilla lugna och focusera på fattningarna.

skulle jag säga
 
Re: Galoppfattningar och slippa \"skentrav\"

Det låter somatt hästen inte har den fysiska kapaciteten att fatta galopp ordentligt. Jag skulle gensat ta ut en kiropraktor och gå igenom hästen. Efter som att den är så ung så finns chansen att den går att få helt bra om det skulle vara något.
Du ska heller inte börja med galopp om hästen inte är fysiskt redo för detta. Det gör bara att hästen självförtroende sjunker och galoppen blir en negativ upplevelse som skapar obehag och osäkerhet. Då kommer det även i framtiden att bli svårt för hästen att lära sig detta även om den kan fysiskt efter som att den inte kommer våga satsa.

Så lägg ner galoppen, ta ut en kiropraktor och agera sen utefter resultatet. Sen tycler jag att det är väldigt dumt att starta i några tävlingar innan hästen fungerar på träning. När man håller på med unghästar måste man ta det lugnt och det är så otroligt viktigt att man lyssnar på minsta antydan till problem. De döljer sina problem så mycket som möjligt så det som för oss kan verka litet kan i verkligheten vara ganska stort.
Tänk på att göra dig av med problemet och inte symptomen. Problemet är det som orsakar symtomen, dvs. det som gör att hästen inte fattar galopp ordentligt.

Lycka till! :)
 
Re: Galoppfattningar och slippa \"skentrav\"

tack för alla svaren...ska pröva och se hur det går ;)
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har köpt en Islandshäst för några månader sen som jag innan varit medryttare på. Vi har nästan bara ridit ut då hon är tant nu...
Svar
4
· Visningar
793
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 143
Senast: alazzi
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 262
Senast: QueenLilith
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 444
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp