Bukefalos 28 år!

Galopphjälp

J

jennyida

Jag rider ett nioårigt engelskt fullblod, valack som när jag galopperar på volt liksom "lägger sig ned". Det vill säga, så snart jag böjer honom lutar hela kroppen inåt och jag undrar hur jag ska gå till väga för att räta upp honom. Det är inga problem alls i varesig skritt eller trav.
Tacksam för svar! / Ida
 
Sv: Galopphjälp

Ja, det är det. Bättre i vänster än i höger, men han "tippar" i båda. Och han går väldigt lugnt och samlat, hade känts mindre konstigt om han rusade. Har försökt att lägga min vikt på ytter men det blir ingen skillnad.
 
Sv: Galopphjälp

Det är inte så att han kör in inre bak innanför spåret så att det känns som han tippar?

Alltså inte spårar utan viker in bakdelen.

Det kan i sin tur bero bla på att du kanske rider mer "samlat" eller kort än han klarar. Han orkar inte sätta under bakdelen utan stoppar ut dem istället. Fbl hästar kan vara experter på det. Men det betyder inte att den "fuskar" utan att du rider den i obalans eller att den inte orkar riktigt.

I så fall är botemedlet i alla fall att dels rätta bogen på bakdelen, men framförallt att låta honom kliva på mer framåt innan du försöker samla mer. Och rida många övergångar, öppna, sluta, klättra, ossv som stärker hans rygg och samlingsmusklerna.

En av grunderna är ju att hästen är rakriktad, det kommer långt före samling.

På ett eller annat sätt är han ju inte rak i alla fall. Det kan också vara så att du inte sitter rakt över, (även om du kanske tror det) Kanske viker du dej i sidan, eller sänker ena axlen tex. Fbl hästar är enomrt känsliga för vikthjälperna (och när de blir fel:crazy: )

Be din tränare titta noga vad som händer. Kanske kan tränaren prova att rida?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Galopphjälp

Jag tror du har en poäng i att han inte riktigt orkar, i synnerhet då det gäller högervarvet. Han är svagare i höger sida efter att ha haft problem med benen och behöver lite stöd. Anledningen till att jag alls försöker hålla honom på en volt är att han är en hetlevrad kille som gärna rusar iväg om jag inte först samlar upp honom. Jag brukar alltså galoppera honom några varv tills jag känner mig säker och sedan vidga. Att arbeta mer med övergångar tror jag kan vara bra och jag är väldigt tacksam för dina tips! Återkommer.
 
Sv: Galopphjälp

När du skriver så undrar jag om han också "lägger sig" för att du tvingar in honom på liten volt när han har för mycket tryck bakifrån, dvs vill galoppera fortare? Dvs han går under press kort, fast han laddar för mer? OM du förstår hur jag menar?

Då kommer han ju att luta. Det är fortfarande så att han nog inte orkar.

Men jag skulle nog också då jobba länge i trav med att få hästen lugn och avslappnad först, innan galoppen. Rid framåt i traven, men besätm takten med ditt säte, lugn jämn takt. Andas överdrivet lugnt, det påverkar honom om han är het. Rid vägar som lösgör, bågar, serpentiner, sk vikn ingar, lägg volter mm. Vänd över och byt varv ofta och se till att ha yttersidan med.

Var noga med att du själv är i balans och avspänd i kroppen.

Fortsätt så tillls han är avspänd. Kanske halva ridpasset. Sen kan du prova galopp och även om han hetsar till i fattningarna så gå på en stor volt, låt honom gå fram i stora språng, men sitt rakt över, spänn i magen för att bromsa upp, var lätt i handen, coh bromsa med sätet som sagt. Försök att från långa stora språng ta tillbaka sakta. Dn egen balans är A och O då. Du måste sitta stadigt rakt över och kunna vara avslappnad, och förhållla med sätet.

Jag har haft både sega och heta fbl men de som är hetare (gälller även andra hästar) kan fås att arbeta stadigt och lugnt och avspänt för att de vet att det ska vara så om man är konsekvnet och alldrig försöker arbeta mot spänningarna. Låter kanske lite konstigt. Men om du alltid alltid försöker att påverka lugnande och belöna avspänt lugnt arbete, så kommer hästen att kunna arbeta lugnt och tycka det är skönt, nästan hur pigg och het den än är.
Den vet att det här till arbetet att varfa avspänd. Det här tar tid men det går. OM du är konsekvent.
Det går tex sällan att galoppera bort hetheten utan den arbetrar men lugnande med. Galopp hetsar bara upp vissa hästar mer, och det gäller nog de flesta heta hästar. Så ta den när hästen är lugn.

Utomhus däremot kan jag använda galopp för att få bort överenergi tex, men det är svårt i ridhuset. På vissa hästar. Andra får man använda galoppen för att få igång hjärnan och intresset på.....

Vet inte om du fattar men fråga annars.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Galopphjälp

prova att höja innerhanden i galoppen för att räta upp
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 667
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 366
Senast: Jamtland
·
  • Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
8 105
Senast: Dimmoln
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 650

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp