Bukefalos 28 år!

Galoppövningar

SmizzSpeedy

Trådstartare
Har en travare som jag rider mycket på och håller på att träna på galoppen just nu. Var med en kompis som nyss börjat rida AR och blev väldigt nyfiken på det sättet att jobba hästen. (Allt verkar så logiskt!) Han tar rätt galopp i rätt varv men har än så länge lite bråttom för att han inte riktigt orkar bära sig. Nån som kan komma med lite bra övningar i AR-anda??
 
du måste bygga upp bärighet o balans innan du kommer till galoppen. det tar ett tag men så fort du är där vet du att det var mödan värt :) fråga din kompis som rider barock.
 
Oftast brukar ju traven och galoppen hänga ihop på så vis att när du väl har fått balans och bärighet i traven så fungerar även galoppen.

Däremot så finns det ju undantag... speciellt på hästar med väldigt stor, rak galopp. Där kan traven sitta kanon men man har ändå problem med galoppen.
Det bästa brukar då vara att öva ÖVERGÅNGAR-ÖVERGÅNGAR och åter -ÖVERGÅNGAR..... Det är ett fenomenalt sätt att få ordning på galoppen. Men till en början så ska man inte göra för många per pass för det är faktikst otroligt krävande för musklerna... Men starka blir de!

Att galoppera MKT är också viktigt! Till en början så kan det vara bra att galoppera mkt i fri form i fältsits. Bara så att man får igång galoppen. Efterhand så får man sen börja träna på att hitta balansen.
Var noga med fattningarna! Blir det en dålig fattning i obalans så blir också kvalitén på galoppen dålig, så var noga med dessa. På yngre och oerfarna hästar är det därför viktigt att först koncentrera sig på fattningarna innan man går vidare med att finslipa på resten.

Men som sagt; öva övergångar och rid mkt i galopp så blir h*n snart starkare!
 
Jag tror att du inte får så många svar eftersom man inom AR vanligtvis är väldigt noga med att träna upp balans och bärighet mycket innan man kommer till galoppen. Detta kan ta tid, och det krävs mycket efter vägen. Det är med andra ord inget som jag (och kanske många andra) skulle vilja försöka förklara över internet till någon som är ny på det här. Sök upp en tränare och börja ta lektioner, så leder det ena fram till det andra och till slut kan du få en riktigt fin galopp!
 
Eftersom det är kontraproduktivt att sitta och bromsa ihop hästen med handen, så tränar vi andra saker för att hästen ska bli tillräckligt stark för att galoppera utan 'handbroms'. Tex öppna och sluta i skritt och trav, noggrannt ridna volter och serpentiner, övergångar och halter, samt mycket arbete vid handen.
När jag började rida AR hade jag som tydlig målsättning att bara ge hjälper som signaler, aldrig som mekaniskt stöd (aldrig hålla kvar/fast hästen med hjälperna), och det tog ca 6 månader med genomtänkt arbete uppsuttet och vid hand innan jag kunde börja galoppera utan stöd i tygeln. Så jag provade bara två ggr på hela den tiden! Vill man ändå galoppera så tycker jag det är bättre att göra det i terrängen under ganska fria former än att kompromissa för mycket med sina principer på ridbanan under skolningsarbetet. På banan kan man för all del göra fattningar och avsaktningar även innan hästen är stark nog att galoppera längre sträckor i bärighet. Men om man inte bryter av i tid utan ofta rider sin häst till obalans bortom sin bärighet, så förlorar den både förtroende och självförtroende, vilket en het häst gärna vill lösa genom att springa fortare (been there, done that :crazy:)

Och när man nått så långt att hästen börjar bära sig längre stunder i trav på hängande tygel, så kände iallafall jag att man inte ville rasera det genom att galoppera hästen med balansen i handen... Så det kändes faktiskt inte som en så stor uppoffring att låta bli. :)
 
Det hela blir dock mkt svårare när det är en travare... eftersom att deras galopp är så outvecklad så är det inte så enkelt att galoppen fungerar direkt bara för att traven fungerar bra... De flesta travare behöver först öva på bara att just galoppera. Och det tar tid...

Vi har en fd travare i vårt stall som har "dressyrutbildats" i 3 år nu. Han går helt underbart i traven! Svingande rygg, balanserad luftig trav med jätte-tydlig takt och totalt fri från spänningar. Han är en fröjd för ögat att se på! Men hans galopp fungerar ändå fortfarande inte riktigt!
Men den börjar att närma sig... Ägaren har däremot låtit honom galoppera mkt i skogen men även under longering, bara för att han skulle få igång den och lära sig använda gångarten. Till en början öva de inte alls galopp på banan.
 
Jag håller med föregående... Jag har själv en travare som går kanon i traven men än så länge bara hyfsat i galoppen, orkar inte bära sig några längre sträckor. Men öva mycket fattningar och avsaktningar direkt till/från skritt, galoppera bara några steg. Ute i skogen kan man låta hästen galoppera på framåt och hitta sin takt och balans själv. Det går fort i början, men efter ett tag går det bättre! Se till att ha bra underlag och inga skarpa kurvor längs vägen i början dock! Longera (gärna lös) och lär in röstkommandon för galopp och avbrott.
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 587
Senast: Fiorano
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 743
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 000
Senast: Stereo
·
Träning Hej! Jag håller just nu på att rida in ett russ på tre år. Än så länge rids han fortfarande med ledare, och vi har travat några gånger...
Svar
3
· Visningar
972
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp