Galoppombyten

• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare Sarasara
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 508
S

Sarasara

Nu behöver jag hjälp! hehe..

Det är såhär att min ponny är väldigt känslig för skänkeln! Man kan nästan bara ha den intill henne i skritt..

Men iallafall..När man ska göra galoppombyten på henne så blir hon heeeelt galen..Hon tror liksom att det måste gå fort när hon ska byta (kan kanske bero på hjälperna jag ger när hon ska byta galopp)..Så om jag tillexempel ska vända igenom en volt och byta galopp tar hon sats och kastar sig in i den nya galoppen, hon byter oftast bara fram..

Men ifall man står i lätt sits så byter hon mkt lugnare :confused:

Igår när jag red galopperade jag som på en åtta och saktade av till skritt ett par steg varje gång jag red vid "krysset" för att sedan fatta de nya varvets galopp..Allt eftersom hon lyssnade mer på mig kortade jag antalet skrittsteg så att jag tillslut bara red på 1-2 skrittsteg varje gång jag saktade av..

När hon lyssnade bra på det försökte jag göra ett vanligt byte men då blev det samma gamla sak igen..Hon kastade sig in i den nya galoppen och bytte bara med fram..(suck)

Hoppas att någon kan hjälpa mig!! :)

Sv: Galoppombyten

Jag har lärt mej att on hästen endast byter fram så beror det på att man fastnat i nya innertygel, dvs hästen får inte fram sitt nya inner bakben eftersom innerhanden bromsar, vilket resulterar i att hästen bara byter fram.., eller inte alls..

Har provat själv, på min häst att när jag är ute i skogen(lättare där) och galopperar, har halvlånga tyglar MEN hästen bärig och en bra arbetsgalopp, att göra hjälperna för ny galopp och inte ha nåt i handen, vips hade jag en häst som bytte rent...att vi haft problem ibland innan berodde alltså enbart på mej, byter han inte rent har jag antagligen fastnat i handen.

Att din häst kastar sej in i nya galoppen vet jag inte varför. Men prova att ge eftergift i nya innertygel så handen inte fastanar och bromsar! Och fortsätt att göra enkla byten(heter det så?) som du hade gjort och känn efter vad du gör på dom skrittstegen och försök göra likadant sen när du fattar galopp från galopp istf skritt..hur sitter du, vad gör du med handen, hur ändrar du kroppen på det där skrittsteget?

*lätt att skriva, svårt att göra*

Magnum skrev:
Jag har lärt mej att on hästen endast byter fram så beror det på att man fastnat i nya innertygel, dvs hästen får inte fram sitt nya inner bakben eftersom innerhanden bromsar, vilket resulterar i att hästen bara byter fram.., eller inte alls..

Har provat själv, på min häst att när jag är ute i skogen(lättare där) och galopperar, har halvlånga tyglar MEN hästen bärig och en bra arbetsgalopp, att göra hjälperna för ny galopp och inte ha nåt i handen, vips hade jag en häst som bytte rent...att vi haft problem ibland innan berodde alltså enbart på mej, byter han inte rent har jag antagligen fastnat i handen.

Att din häst kastar sej in i nya galoppen vet jag inte varför. Men prova att ge eftergift i nya innertygel så handen inte fastanar och bromsar! Och fortsätt att göra enkla byten(heter det så?) som du hade gjort och känn efter vad du gör på dom skrittstegen och försök göra likadant sen när du fattar galopp från galopp istf skritt..hur sitter du, vad gör du med handen, hur ändrar du kroppen på det där skrittsteget?

*lätt att skriva, svårt att göra*
¨

Tack för svaret :bow: Det låter vettigt!

en anledning till att hästen kastar sig in i den nya galoppen är att hästen är i obalans.

nej men hon kastar sig inte direkt..eller det är svårt att förklara..Men hon liksom hoppar in i den nya galoppen coh sedan rusar hon..

Det gör hon pga av obalans... Hon tror helt enkelt att hon inte kan göra det på ngt annat vis. Vilket hon säkert heller inte kan...

För att få rätt på det så behöver du arbeta med kvalitén på galoppen. För att få till ett bra byte så behövs det samling vilket det i sin tur krävs styrka till. Så arbeta mkt med galoppen så att den blir bättre.

Sen så är det bättre när man har en häst som spänner sig att byta på volt istället för på diagonal eftersom att man på diagonalen är "tvungen" att byta vid ett visst tillfälle (och de vet också att det ska komma). Om du sittter på en volt så kan du vänta med bytet tills du känner att galoppen är riktigt bra. Ge aldrig hjälperna förräns du känner att galoppen är avspänd, bärig och att hon lyssnar för halvhalterna och är lydig för skänklarna.
Det enklaste är att sitta i förvänd galopp på volten och byta till rätt. Förbered genom halvhalter och att rida med lite tagen bakdel utåt (eller en lätt sluta) för att sedan räta ut och byta. Även om du rider på volt så är det viktigt att du rätar ut hästen steget innan bytet. Byt inte med hästen böjd.

Om hästen bara byter med fram så beror det oftast också (förutom på att galoppen är för dålig) på att ryttaren ger hjälperna vid fel tillfälle, dvs när fel ben är i luften.

För att det ska bli rätt så ska/bör du göra bytet i tre steg. Annars blir hästen lätt överrumplad och byter slarvigt.

Om du ska byta från vänster till höger så ska du när vänster framben sätts i marken göra en halvhalt (1) på steg 2 så flyttar du om dina skänklar utan att ge impulsen till bytet och på tredje steget så ger du impulsen till att byta och flyttar du över vikten på det nya sittbenet. Ställ inte om hästen till höger förräns efter bytet. Håll hästen rak under bytet.

Om det inte fungerar så för du analysera vad det var som inte fungerade. Var det att hon inte tog halvhalten? Ja, då för man öva på det. Var hon inte lydig för skänkeln? Ja, då för man öva på det osv.

Håller med om att försöka bryta det tidigare mönstret för var och när det bytts galopp. Många hästar förekommer en och börjar långt innan 'ladda' för det som ska komma, och blir lätt stressade,s peciellt om det som komma skall inte är så lätt för dem.

Ett test är att rida t ex på volt i förvänd som någon föreslog och när det känns bra (dvs inte 'vid A ska jag byta.. inget 'planerat' så). Utan rid i en bra galopp, känn och 'räkna in' (eller om du kan känna ändå, jag måste räkna in jag *host*) och ge byteshjälpen. Byter hästen korrekt då så är problemet att det blir en för 'upphaussad' grej annars, endera beroende på att hästen stressar redan innan, eller att DU gör det, eller kombinationen :angel:

Eftersom hon byter bättre när du står i lätt sits tror jag att det blir någonting fel i bytet, antagligen något du inte tänker på, som gör att du 'låser' henne och det gör att hon 'tar i' för att fixa det ändå och kastar sig in i galoppen.

Min herre byter hyfsat ute efter väg när jag planerat bytet, klockrent när jag utan varesig planering eller förberedelse vill byta en galopp som blivit fel etc men som har helvetiska problem att byta vid X. Och felet lär ligga hos mig som antagligen redan lååångt innan X börjar göra muppiga saker med min kropp som jag inte ens är medveten om ;)

Tack för svaren! Ska testa nästa gång jag rider dressyr!! :bow:

Liknande trådar

Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 471
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför... 2
Svar
22
· Visningar
4 029
Senast: lirco11
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 462
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 938
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka