Galoppövningar

• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare rabarber2
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 575
R

rabarber2

Min häst är lite svag i galoppen.. Han blir lätt väldigt springig. Han är inte på något sett byggd så att han har dålig galopp, utan det handlar mest om att förra ägaren var så liten att hon aldrig fick ihop honom. Han har liksom aldrig behövt arbeta i galoppen. Nu har jag äntligen lyckas få honom att lyssna mer på förhållande hjälper i galoppen och han har mycket lättare för att korta sig. Men ofta tappar han istället bärigheten.

Nu behöver jag övningar som får honom att korta sig men samtidigt behålla bärigheten och bakbensaktiviteten.

Har jobbat en del med öppna längs spåret och diagonal sluta (så gott det går) Det hjälper jättemycket, även om man är helt slut efter man har lyckats genomföra det.

Någon som har fler förslag så jag slipper sitta å harva på volten?

Sv: Galoppövningar

galopp bommar är jätte bra för rytmen i galoppen, mycket övergångar det stärker så himla mycket samtidigt som hästen blir mer lydig, öka och korta galoppen det är väldigt nyttigt det gör jag ofta med min polle och han får jätte bra bärig galopp efter det

det är väll det jag kan komma på nu ngn mer som har förslag??

Håller med om galoppfattningar, i massor, både från skritt och trav, men de måste vara bäriga och fattas med samling, hästen får inte dyka eller öka direkt efter fattningen.

En annnan mkt bra övning är:

Fatta förvänd galopp på långsidan, galoppera förvänd genom ETT hörn, bryt av till trav vid A eller C.

10 galoppsprång - skritt - 10 galoppsprång - skritt o.s.v...
jobbar för fullt med det på min 7åring, det funkar prima.
på läromästaren kom vi ner till 1 galoppsprång - 1 skrittsteg - 1 galoppsprång o.s.v. där märker man direkta resultat så att säga.
på rakt spår, böjt spår, byta varv (d.v.s. över/via diagonalen)

Förutom de tips du fått så är förvändgalopp en mkt bra övning. Börja att galoppera genom en långsida, sen genom hörnet, genom två hörn, o till slut på volt.

När jag fick min ponny hade hon ingen kraft i galoppen, gick i 4-takt så fort jag ens försöktre korta ihop henne.
Jag byggde upp henne genom att rida med graman, jag kunde då rama in henne ordentligt så att hon inte sprang ivåäg när jag drev henne framåt.
När jag tryckte in bakbenen på henne (petade på bakbenen när dom inte "följde med") så kunde hon endast gå såpass m kt framåt att hon inte tappade framåtbjudningen men endå samlade.
JAg gjorde detta i 5 språng, den gav jag henne utrymme för att öka (mellangalopp) i 5 språng innan jag samlade upp henne i 5 språng.

Det tog 2 månader innan jag kunde rida henne i riktigt samlad galopp utan graman, men då hade hon ockås en MKT bra galopp (9-mässig) som inte var jätte stark, men tillräcklgit för att hon kunde hålla sig i 3-takt igenom 5 serpentinbågar (60m bana) i samlad galopp.

Eftersom han gick väldigt mkt bakom och framtung med förra ägaren vill jag inte rida honom på graman, behöver fokusera mer på vikten bak. Men tack för alla tips =) kul å få lite inspiration!

Okej aa då ere ju en helt annan ska, min ponny gick över tygeln och var ytterst ovillig till de jobbiga arbetet :p

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför... 2
Svar
22
· Visningar
4 019
Senast: lirco11
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
29 501
Senast: lizzie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok En sak som jag var rädd för innan jag skilde mig var att det skulle vara plågsamt att vara ensam och att jag skulle “längta ihjäl mig”...
Svar
18
· Visningar
2 206
Senast: cassiopeja
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
5 084

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka