Bukefalos 28 år!

Galopproblem & koordinationsstärkande?

Alexandra_W

Trådstartare
Jag klurar lite på vad bästa vägen är att gå vad gäller galoppen på fbldonnan. När jag provred hade hon väldigt kantig och flack galopp, med väldigt raka ben.

Märktes stor skillnad på galoppen i hagene fter kiropraktorrättning, och den har under d ehär månaderna stadigt gått framåt i hagen, även om det ofta är ganska mycket 'hej kom och hjälp mig', men här och där glimmar det till och hon får ihop det. Har till och med lyckats göra ett rent byte, då höll matte på att tappa matkassen i rena förvåningen ;)

Hursom, jag har medvetet låtit bli att galoppera henne uppsuttet, utan vi har jobbat i trav och skritt. Introducerat sidvärtes på bebisnivå, och jobbade mycket med variation i traven. Traven är hennes bästa gångart, och första tiden valde hon i princip uteslutande trav även i hagen, nu väljer hon galopp tämligen normalt i hagen.

Sedan några pass har vi börjat galoppera ute med, men jag har lite krux med att hitta någon riktigt bra 'plan' för hur det ska bli något bra ur det. Hon kan INTE galopphjälper ska tilläggas, och jag har försökt utnyttja uppförsbackar etc och ridit dit ganska mycket tryck i traven och sen erbjudit henne att rulla över i galopp i samband med hjälper. Det fungerar skapligt första gången under passet, hon ökar traven lite innan, men faller sedan över utan större krusiduller. Dock så de 'fattningarna' (eller vad man ska kalla det) så blir galoppen väldigt mycket uppåt och inte så mycket framåt. Hon känns ungefär som Tigger i Nalle Phu, boing boing boing ungefär *s* Haft samma problem med valacken när han var ung, att det gick mer uppåt än framåt, och då var ju den givna lösningen att trycka på galoppen och rida på framåt, tills man fått en bättre galopp, och bryta av innan det föll isär.

Så, glad i hågen provade jag ju det med den här damen med, men hon 'fastnar' i den där boing-galoppen, och minsta försök att rida den framåt så bryter hon av och kör raskt trav istället.

Så jag bytte taktik, och tänkte att om hon får mer 'fritt' rulla över i galopp då, att inte rida dit så mycket tryck i traven innan, utan fatta/erbjuda galopp ur en normal, balanserad trav bara. Då springer hon istället in i galoppen, som ju såklart blir kvalitetsmässigt därefter, den blir isärfallen och flack. Och ju längre hon galopperar dessto sämre blir den ju, även om den är många gånger bättre än när jag fick hem henne.

Ytterligare försvåras det hela av att efter en galopp så blir hon ganska laddad, och det gör att 'andra fattningen' oftast blir radikalt sämre, så det går inte (eller går och går, men känns menlöst) att fatta, fatta och fatta, utan man får ägna en god stund åt att hitta tillbaka till traven och återfå fokus på piloten igen ;)

Hon är inte minsta besvärlig att få att sakta av, men det är verkligen just bara avsaktning, det är rent vedervärdiga avbrott, helt ur balans och ner till slängtrav, tar henne 5 - 6 steg att återfå traven igen.

Ingen plats att lina henne på den här tiden på året tyvärr så inte kunnat se hur jag kan påverka/utveckla den via linarbete.

Men jag känner att jag har ingen riktigt bra ide hur jag ska få till det bra. Känns som att det som brister är till stor del koordinationen, och även styrkan att sätta under sig bak och hålla ihop en rund, bärig galopp, och istället blir det flakt och i framvikt, och att ramla ner i trav igen.

Såfort jag får en bil igen så ska jag åka till ridhus, men just nu är jag 'fast' här med grusvägarna att tillgå (fälten är oridbara i annat än skritt just nu, damen har en klar aversion mot fält med som jag inte vet var den kommer ifrån, men den spelar ingen roll just nu, alla fält är vattensjuka och för mjuka). Men är det någon som har något bra tips att roa oss med tills vi kan ta oss till ridhus?

För mina tips, att fatta mycket och bryta av efter några språng, alternativt ligga och rulla på och låta dem finna galoppen, inte är någon vettig lösning, då det inte finns kvalitet i fattningarna, och att rulla på ger mest att illa blir sämre?
 
Sv: Galopproblem & koordinationsstärkande?

Ja du, jag undrar om hon var rejält styv i kroppen när hon kom?
Hur reds hon hos tränaren, var det mest galopp på banan? Den har ju varit tung länge, och hästarna kan bli stela.

Men först ursäkta en fråga bara, :o släpper du fram henne i galoppen, kan hon ta för sej eller försöker du få ett lägre tempo än hon klarar i balans (beroende på hur hon är riden innan) Vad händer om du lättar framåt och balanserar upp men låter henne gå fram?

Jag har i of s sett en här som hade lite samma problem och den hade en gammal bogskada som troligen blivit värre av tung bana (är starthäst men står nu inte på banan utan rids mest i ridhus och skogen) Den var stel i hela kroppen och kunde inte ens galoppera longerad utan all galopp blev rusningar och bocka. Det hade väl blivit en ond cirkel av att ha ont och spänna osv. Att galoppera i ridhuset var inte att tänka på. :crazy:

Ute gick det dock efter ett tag, även om den gärna ville bocka iväg, är inte världens smidigaste och mest välbalanserade även om det nu är bättre. Det blev låg, ganska trist galopp ute, men det gick.

Den fick först massage o stretchning i den aktuella bogen, som inte var ond längre, men stel och hästen "sparade" den av gammal vana.

Sen massor av skritt ute i skogen över stock och sten, det är väldigt lösgörande. Mycket tömkörning också. Sen trav o galopp i snön (går ju inte nu) och så dressyr i ridhuset. Det har blivit mycket mycket bättre och den hoppar nu också mycket bra. Kan galoppera i ridhuset och korta sej bra, osv. Bland det bästa har nog varit just skogsjobbet och dressyrträningen.

Ta ut en massör tycker jag som får kolla hur den känns i kroppen.

Ett fullblod från banan ska kunna galoppera utan problem, inte samla sej direkt men arbeta varierat i tempo i galopp. Det låter inte helt normalt som du beskriver, om den inte bara helt enkelt är väldigt obalanserad? Men varför? Hur rör hon kroppen i traven, är hon igenom där?

Klättra, mjuka upp henne, mm innan du väntar dej bra galopparbete, alltså.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Galopproblem & koordinationsstärkande?

Ja du, jag undrar om hon var rejält styv i kroppen när hon kom?

Hon var sned, och låst. Equiatrikern hade en hel massa att jobba med, och det är en bit kvar. Men rejäl nacklåsning, sned bogen och korset, och så extremt över- och felmusklad hals. redan efter första equiatrikerbehandlingen blev det en helt annan häst kroppshållningsmässigt och gångartsmässigt, fick BETYDLIGT trevligare och bättre gångarter än hon hade vid provridningen, då hon rörde sig väldigt trist och tråkigt, en lite symaskin typ. Men jag köpte ju med tron/förhoppningen att det 'fanns mer att hämta, då hon är trevligt byggd (lite lågt ansatt hals bara) ochBORDE kunna röra sig. Och det kunde hon ju också, riktigt trevligt med.

Samtidigt så kom igen om ett halvår till lär hon vara ännu mer genom kroppen och trevligare, det är ju en bra bit kvar att gå, och går ju stadigt framåt.

Hur reds hon hos tränaren, var det mest galopp på banan? Den har ju varit tung länge, och hästarna kan bli stela.

Cantrade mest i skogen och på rakbanan, följde med som 'lugnande' när de andra skulle ut och skritta eller gå långsamjobb. Gick inga direkta snabbjobb på slutet.

Men först ursäkta en fråga bara, :o släpper du fram henne i galoppen, kan hon ta för sej eller försöker du få ett lägre tempo än hon klarar i balans (beroende på hur hon är riden innan) Vad händer om du lättar framåt och balanserar upp men låter henne gå fram?

Jag har i ärlighetens namn provat båda. I början var jag ju ganska 'harig' att släppa på henne innan jag visste hur hon tänkte bete sig. Hon var/är dock inga problem, har (än iaf) inte haft en tanke på att sticka iväg, och är lätt att få hejd på. Så 'tjuvhåller' henne inte. Provat låta henne gå på helt lös tygel, fast då började jag befara att hon skulle göra en framåtvolt vad det led, föll isär alldeles. Lätt stöd men utan att bromsa/hålla utan bara ge henne ett stöd och en ram är ju det jag försökt, men hon faller isär ändå.

Ta ut en massör tycker jag som får kolla hur den känns i kroppen.

Kollad regelbundet av equiatriker sen hon kom, 'strax' (1½ vecka) dags för nästa besök. Hitills så har det dock inte förutom första gången då funnits något 'alarmerande', hon är rörlig och så. Däremot så visade ju musklingen när jag köpte henne, vilket även hur hon var när jag provred stödde, att hon använt framdelen för mycket, den har fått göra jobbet och bakdelen har mest skottat på.

Jag har ju haft stora problem hitta en fungerande betsling till henne. På ledade tränsbett så kör hon halsen ganska rakt upp, spjärnar med halsen (gissa varför den var så extremt över- och felmusklad) för att hålla emot bettet, och stänger av i munnen och blev död. Haft rena bettbingon för att hitta något fungerande, hon är INTE okänslig/stum/död i munnen egentligen, även om hon kan ligga på en del och bli lite tung ibland. Betslingsmässigt så det hon trivdes bäst på var ett rakt mullen mouth pelham, och så rida på övre tygeln bara. Dock så hängde hon ut tungan för hon inte fick plats med den. Försökte hitta ett med breed tungfrihet men nej. Nu går hon på kandar (enda stång som fanns med rätt tungfrihet) där jag försöker rida så mkt som möjligt på det tredelade (målet är ju att hon ska glömma de negativa associationerna till ledade bett hon har, nu när anledningen är borta)

Men innan har hon rört sig i den formen (med spjärnande hals etc), vilket ju gjort att hon i princip 'dragit sig fram' på framdelen (eftersom man inte kan jobba med ryggen om man gör så med halsen), och bakdelen har skottat på. Musklingen är bättre (dvs mindre övermusklad fram) nu, men som sagt en bit kvar att gå.

Ett fullblod från banan ska kunna galoppera utan problem, inte samla sej direkt men arbeta varierat i tempo i galopp. Det låter inte helt normalt som du beskriver, om den inte bara helt enkelt är väldigt obalanserad? Men varför? Hur rör hon kroppen i traven, är hon igenom där?

Varför så är ju min teori att det är för att hon skyddat sig mot smärta (nacklåsningen och vassa tänder) från bettet genom att spjärna med halsen, köra upp den och låsa den, och så har hon dels musklat efter det, och lärt in det rörelsemönstret. Och hon faller tillbaka till det i galopp för det är invant och det 'kan hon', och när hon ska/försöker 'galoppera ordentligt' så har hon problem med koordinationen.

Min K blev ju sned som 1½ åring efter vurpa, och det rättades nästan ett år senare. I början efter det var hon i princip av på mitten, otroligt okoordinerad bak, och klart 'brydd' över ATT det gick att använda bakdelen fullt ut, och HUR man skulle det? Gick och 'sparade' sig inom gränsen för vad som gått innan, sen ett steg här och där 'glömde hon bort' det och tog ut hela steget, och blev så 'perplex' över det och hur det då blev att hon höll på att trassla in benen i varandra. Det gav sig på några månader med träning, och hon hittade tillbaka till korrekt sätt att röra sig.

Mycket möjligt att det jag upplever som koordinationsproblem i galoppen på fbldonnan är lite samma sak. Equiatrikern anser i alla fall det och har mest tyckt att 'ge det tid bara, se till att hon rids i ändamålsenlig form, och hon kommer skaffa ett nytt muskelminne. Och det har hon ju gjort i allt övrigt.. Kanske är jag bara otålig vad gäller galoppen? Samtidigt, om vi inte galopperar vet jag inte hur hon ska hitta rätt, men galoppera i 'gamla' formen är ju ganska meningslöst? Moment 22.

I trav är hon verkligen som natt och dag nu mot förr. OTROLIGT trevlig trav, lätt att både korta och länga, inga problem sätta under sig bak, och vi har nosat på sidvärtes i trav utan minsta problem. Vad gäller traven har jag verkligen inget att klaga på, utan idel lovord. Därför det kändes som att det var dags att ta med oss det vi jobbat och stärkt i trav till galoppen nu, men hmm.. tja det gick inte som tänkt?

Hon gick igenom vetbes ua (med PIPIG veterinär) förresten, och sen var hon ju in på klinik till min ord klinikvet för sin knäskada, och fick idel beröm för sin trav (galopperade henne inte då, på linan).

Klättra, mjuka upp henne, mm innan du väntar dej bra galopparbete, alltså.

Klättra ja, abret är att det här är plattUppland ;) Så inte klättrat mer än det de gör i hagen. Dock så om jag får bil igen ska jag köra henne en bit, där finns en skitbra skogsväg med ganska långa backar upp och ner, flera stycken efter varandra. Blir inte 'riktig klättring', men utmärkta att galoppera i.

Ang mjuka upp så trodde/tyckte jag ju hon var/är tillräckligt mjuk för att kunna börja jobba på galoppen, men som sagt möjligt att jag har för bråttom. Men rent spontant baserat på tidigare erfarenheter borde/bör det inte vara problem att galoppera nu. Frågan är ju om det sitter i kroppen eller huvudet? (Det med ledade bett sitter ju numera ENBART i huvudet t ex)

Ska se om det fortfarande hålls någon löshoppning i närheten, att ge dem något att fokusera på (ett litet hinder) kan ju få dem att tänka på annat än att galoppera, och hjälpa dem att finna galoppen.
 
Sv: Galopproblem & koordinationsstärkande?

Jo det låter som den jag berättade om som också hade haft ont vilket satt kvar i huvudet. Så ge det bara tid, den hästen har det väl tagit ½ - 1 år med. Mycket kliva runt i skogen förutom grunddressyren, gärna kuperat, dvs lite saker att kliva över och så, så kroppen får jobba, "utan att hon märker det".
 
Sv: Galopproblem & koordinationsstärkande?

Jag vet inte hela historien, inte ens hur gammal den är.

men jag skulle rida den som vanligt för dens utbildningsståndpunkt.
o klättra, trava bommar o lära den att fatta galopp- för att få rundare fattningar o då kanske rundare galopp.

tömköra den med chambon på vanligt tränsbett.

just xx brukar ju ha fin skritt o gal.:confused:
 
Sv: Galopproblem & koordinationsstärkande?

Hon är fyra år i år, men väldigt grön. Innan jag köpte henne så rört sig framåt för skänkel (ingen koll på drivande resp sidförande), stannat/saktat av för förhållning (kraftig) och ffa röst, rör sig fortare av mer skänkel och var hjälpligt svängbar med hjälp av enkelsidigt tygeltag.

och min plan/tanke var ju att tämligen odramatiskt rull på i galopp, och sakta men säkert ta det där med att lära in fattningshjälp (normalt brukar jag ta ett par pass där jag fattningstränar och fattningstränar och fattningstränar på samma ställe, och sen brukar de små liven ha fattat galoppen rent bokstavligen. Den här damen går dock inte att göra så mer, hon triggas igång för mkt av det, så tanken var mer att fatta på samma ställen, men på säg TVÅ ställen på normala rundan, och låta henne rulla på i galopp sen, bryta av, fortsätta som vanligt och sen göra om det på ytterligare etts tälle. Torde ge samma slutresultat och bara ta längre tid).

Dock så känns det ju inte som det blir bra nånstans att 'ligga och rulla' när galoppkvaliten är såpass dålig och ffa både fattning och avbrott blir såpass dåliga.

Vanligt tränsbett har hon soms agt tyvärr negativa minnen av (smärtminne), och vi jobbar ju på det och det är bättre, men tyvärr långt kvar tills man kan jobba henne på tränsbett. Därav den högst oortodoxa betslingen.

Hon har säkert en riktigt trevlig galopp 'därinne', gäller bara att hjälpa henne att hitta den. Och det är ju där jag har lite bryderier hur.

Chambon etc - hon reagerar tämligen ordentligt och häftigt på allt som på minsta vis ger henne ens en illusion av att huvudet är låst/kan bli låst. Höll på att få stora snurren av en löpande martingal, därför har jag inte velat/vågat prova chambon förrän jag kan göra det på volt, synd tappa henne i skogen liksom, jag har ingen aning om hon nånsin är tömkörd.
 

Liknande trådar

Träning Jag har en stor valack född 2018 där vi har stora problem med att få till galoppen. Han är stor, närmre 180 och ganska tung. Mentalt en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 179
Senast: banani
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 150
Senast: Stergo
·
Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
4 618
Senast: Boj
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte skriva lite om anorexi idag. Men först så vill jag säga tack till alla som har kommenterat saker och så och att jag vet att...
2
Svar
21
· Visningar
2 919
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp