Galoppsadel

casio01

Trådstartare
Har en ponny som är helt omöjlig att hitta sadel på. Har haft ut en sadelutprovare som inte hittat någon sadel då hon har mycket manke, något svankig rygg, stora bogblad.
Helst vill jag ju inte ha en bomlös sadel på henne men tänkte om man kanske kan köpa en galoppträningssadel med hel bom?
Hon rids inte så hårt utan mest ut i skogen.
Jag är ganska lätt ca 45 kg, skulle det kunna gå? Självklart med ett tjockt galoppschabrak under.
 
Prova en modern bomlös, inte såna där soffkuddar (dom funkar ändå inte för hög manke).

Taur har ett bra utbud.
 
Har en ponny som är helt omöjlig att hitta sadel på. Har haft ut en sadelutprovare som inte hittat någon sadel då hon har mycket manke, något svankig rygg, stora bogblad.
Helst vill jag ju inte ha en bomlös sadel på henne men tänkte om man kanske kan köpa en galoppträningssadel med hel bom?
Hon rids inte så hårt utan mest ut i skogen.
Jag är ganska lätt ca 45 kg, skulle det kunna gå? Självklart med ett tjockt galoppschabrak under.

Har du kollat på westernsadlar? Vet inte hur bra de är på den typen av rygg men det är ju en annan typ av sadel att prova. Och rider du ändå bara ut i skogen så spelar det ingen roll att det inte är en sadel av engelsk typ. Westernsadlar är riktigt trevliga för uteritt. Man sitter säkrare tycker jag i.o.m. att de är högre fram och bak.
 
Jag har en större/rejälare galopp/arbetssadel som @Karoliten säger, det skulle säkert funka att rida ut i om man vande sig :)
Är det ungefär samma storlek på alla sånna sadlar? Försökte kolla lite ifall det fanns någon i typ ponnystorlekar men verkar inte hitta nånting om det. Bara halv/hel bom. Ponnyn är ju en nätt Welsh med kort rygg, bör ha ca 15- 15.5” på vanliga sadlar. :)
 
Är det ungefär samma storlek på alla sånna sadlar? Försökte kolla lite ifall det fanns någon i typ ponnystorlekar men verkar inte hitta nånting om det. Bara halv/hel bom. Ponnyn är ju en nätt Welsh med kort rygg, bör ha ca 15- 15.5” på vanliga sadlar. :)
Ja, så vitt jag vet är det bara en storlek. Jag har haft min galoppsadel på shettisen (men funkade sådär, hon behöver svanskappa) :p
 
Har du kollat på westernsadlar? Vet inte hur bra de är på den typen av rygg men det är ju en annan typ av sadel att prova. Och rider du ändå bara ut i skogen så spelar det ingen roll att det inte är en sadel av engelsk typ. Westernsadlar är riktigt trevliga för uteritt. Man sitter säkrare tycker jag i.o.m. att de är högre fram och bak.
Funderat på det, men har inte riktigt någon koll alls på hur westernsadlarna ska sitta eller vilken storlek hon skulle behöva. Vårat problem med vanliga sadlar blir ju lite att jag skulle behöva en 16” och hon en 15.5”.
Ser inte lång ut alls på henne men har lite långa överskänklar. Är lite delad på om jag tror att en westernsadel kan funka eller om det jag tror att det krockar:confused:
 
Hur mycket har det diffat för din/dina hästar på längden av sadelgjord jämfört med vanlig sadel? :D
Bra fråga.. den stora hästen har jag samma sadelgjord på galoppsadeln och hoppsadeln. Har rätt långa stroppar på min galoppsadel. Ponnyn kommer jag inte ihåg vad jag hade på :)
 
Funderat på det, men har inte riktigt någon koll alls på hur westernsadlarna ska sitta eller vilken storlek hon skulle behöva. Vårat problem med vanliga sadlar blir ju lite att jag skulle behöva en 16” och hon en 15.5”.
Ser inte lång ut alls på henne men har lite långa överskänklar. Är lite delad på om jag tror att en westernsadel kan funka eller om det jag tror att det krockar:confused:

Westernryttare är generellt lite längre i förhållande till hästen än vad en engelsk ryttare än. Hästarna är mindre. Dessutom är det ju en helt annan typ av sadel. Den ligger ju inte an på ryggen på samma sätt som en engelsk. Jag ville bara väcka tanken hos dig att det kan vara ett alternativ att kolla upp. Det finns säkert sadelprovare som kan westernsadlar också även om de säkert är färre. Det finns nog westernfolk på Buke som kan ge bättre råd gällande westernsadlar och hur det fungerar än jag.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 953
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 220
Senast: WBanna
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 455
Senast: Krumben
·
Utrustning Min ena islandshäst har en hopplös rygg att hitta sadel till. Jätte jättekort med stora bogblad och sen ganska rejält svängd också. Haft...
Svar
7
· Visningar
1 055
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp