Galoppsadel

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Chough
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 627
C

Chough

Har suttit och funderat lite angående sadlar...
Eftersom jag älskar att rida i galoppsadel, tycker det är väldigt bekvämt så funderar jag faktiskt på att köpa mig en. :eek:

Grejen är den att jag är varjen jockey eller har en galopphäst.. :smirk: :cool:

Har ett halvblod, en ganska stor sådan.
Min fråga är nu, finns det några speciella storlekar i galoppsadlarna? Skulle de kunna passa ett vanligt halvblod?
(han har ganska stor manke, rätt bred rygg)

Vore underbart att ha en galoppsadel, speciellt nu när jag börjat intervalltränat lite.. :)

Eller hur e dom sadlarna jätte bekväma? Jag trodde inte att dom skulle va de eller att man skulle ha särskilt bra balans i dom men dom e sköna att rida i! :cool:

haha joo.. jag har alltid älskat att rida såna sadlar.. :) men frågan är om de passar ett halvblod... :smirk:

Jag tycker att många av dagens galoppsadlar är väldigt trånga i bommen, så vill du ha en riktigt bra sadel kanske du skulle kosta på dig en bomlös träningssadel från England. Jag har själv problem med att finna breda sadlar till mina (araber). Så jag funderar starkt på att hämta hem en bomlös från England, de ska visst vara kalasbra.

wohoo, kosta på en bomlös från england tror jag inte min käre mor går med på.. :smirk:

Men vad finns de i för storlekar? Jag menar det borde väl finnas fullblod som är breda över ryggen oxå, eller?.. :confused:

stenbergss läder i sthlm har lite galoppsadlar, tror faktiskt att det är lite rea på dem också.. de ligger runt 3-5000 tror jag. Inte för att jag vet hur de r i bommen eller så, men det kanske dem (fråga efter rolf) vet.
Det är en välsydd sadel i ljust läder. Annars kanske centaur i täby har något billigare, de har ju mycket galopprylar :)

Sv: Galoppsadel

var ligger centaur?
har aldrig hört talas om dem. Stenbergs galoppsadlar. är väl ljusbruna,järnbom, ganska hög vid manken, och "veckad" två gånger vid sitsen så att man praktiskt tagen kan böja den vi sömmarna

Sv: Galoppsadel

Nejmen hejsan! :bump:

Kul att du kommit igång med ridningen igen.
Min galoppsadel ligger bra på Grisan, och hon har vid bom i hoppsadeln. Tror inte att det ska vara någon fara med en galoppsadel m halvbom, den ligger nog bra.

nettan-->Har Centauer fortf. inte stängt?

Liknande trådar

Hästvård Jag har den senaste tiden sett en hel del studier som försöker ta reda på om hur mycket av sin egen vikt hästen kan bära. Man verkar... 2 3
Svar
47
· Visningar
3 281
Senast: VegaL
·
Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra... 3 4 5
Svar
89
· Visningar
10 980
Senast: Alexandra_W
·
Distans Ofta kommer det frågor om vad man ska ha för sadel till distansridning. Svaret är lika ofta -En skön sadel som passar hästen! Men jag är...
Svar
2
· Visningar
1 815
Senast: Myy
·
Utrustning Vi har idag provat några dressyrsadlar som vi lånat med hem och funderar på hur vi ska ta oss vidare efter detta. Albion 17" K2 MW...
Svar
0
· Visningar
2 495
Senast: Rimfaxe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka