Galopptempo på tur

Ett tips för alla andra Equilab-användare är att det går att ändra tempot i appen till meter/minut istället för km/h😃.
Nu verkar en del av mitt data ha försvunnit, troligen då i sista uppdateringen. Jag hoppas det kommer tillbaka! Det gör att jag inte ser några snitthastigheter just nu - men senaste ridpasset hade jag iaf en toppfart på 712 m/min, men det är på preppad travslinga så underlaget är riktigt bra. Jag låter min häst galoppera ganska långa sträckor i rätt så frisk fart där underlaget tillåter, helt enkelt för att han mentalt mår väldigt bra av det. Jag är helst ensam på de turerna, rider jag tillsammans med någon blir det lugnare. På köpet får vi bra kondition vilket är till stor nytta på en häst som lätt blir spänd. Jag rider gärna 4-8 km galopp på ett pass, i väldigt varierande tempon, både riktigt långsamt och riktigt snabbt.
 
Nu verkar en del av mitt data ha försvunnit, troligen då i sista uppdateringen. Jag hoppas det kommer tillbaka! Det gör att jag inte ser några snitthastigheter just nu - men senaste ridpasset hade jag iaf en toppfart på 712 m/min, men det är på preppad travslinga så underlaget är riktigt bra. Jag låter min häst galoppera ganska långa sträckor i rätt så frisk fart där underlaget tillåter, helt enkelt för att han mentalt mår väldigt bra av det. Jag är helst ensam på de turerna, rider jag tillsammans med någon blir det lugnare. På köpet får vi bra kondition vilket är till stor nytta på en häst som lätt blir spänd. Jag rider gärna 4-8 km galopp på ett pass, i väldigt varierande tempon, både riktigt långsamt och riktigt snabbt.
Jag har så trista ridvägar där stor del är skritt för att ta sig dit det går att galoppera. Blir korta sträckor bara.
 
Jag har så trista ridvägar där stor del är skritt för att ta sig dit det går att galoppera. Blir korta sträckor bara.
Jag lastar och åker till bra ridvägar, hemma är det inte alls så bra förutsättningar. Det roliga är att jag verkligen märkt på banan hur nyttigt det är för min häst att få springa av sig ordentligt en gång i veckan - hans förmåga att fokusera är direkt kopplad till om han fått göra det eller inte.
 
Vi hade en perfekt galoppväg. Från början byggd av två personer som tränar travhästar, en 750m raka i svagt uppförslut. Underhölls av sagda män, och man betalade en summa för att få nyttja den.

Dock började folk använda den som promenadväg, och efter en konflikt mellan ryttare och promenerande (en mamma med barnvagn blev rädd när någon red förbi sagda barnvagn) så får man inte längre utnyttja den.
 
Nu verkar en del av mitt data ha försvunnit, troligen då i sista uppdateringen. Jag hoppas det kommer tillbaka! Det gör att jag inte ser några snitthastigheter just nu - men senaste ridpasset hade jag iaf en toppfart på 712 m/min, men det är på preppad travslinga så underlaget är riktigt bra. Jag låter min häst galoppera ganska långa sträckor i rätt så frisk fart där underlaget tillåter, helt enkelt för att han mentalt mår väldigt bra av det. Jag är helst ensam på de turerna, rider jag tillsammans med någon blir det lugnare. På köpet får vi bra kondition vilket är till stor nytta på en häst som lätt blir spänd. Jag rider gärna 4-8 km galopp på ett pass, i väldigt varierande tempon, både riktigt långsamt och riktigt snabbt.
Snälla, kan du inte förklara hur man ändrar till m/min . Jag har försökt hitta men fattar verkligen inte var man gör detta....
 
Snälla, kan du inte förklara hur man ändrar till m/min . Jag har försökt hitta men fattar verkligen inte var man gör detta....
@Fiorano kanske kan förklara? Jag har inte lyckats ändra, utan räknar om :D Men ska testa tt uppdatera appen snart, jag har ju tappat mycket info i förra uppdateringen, hoppas det kommer tillbaka.
 
Min Telefon har tyvärr så dåligt batteri nu så jag har i princip slutat använda Equilab, men har några gamla rundor sparade, kan dock inte heller se snitt och distans per gångart just nu?

1DD65D92-34E6-4F3F-98A7-CD8B2617B64A.jpeg
 
Jag använder oftast equilab, gillar att hålla lite koll på hur jag rider och märker att jag blir lite bättre på att hålla mig till ett upplägg om jag mäter, både ute och på banan.

Tyvärr verkar det som att min gps tar genvägar, så den är högst otillförlitlig när det gäller tempo på slingriga vägar. O_o

20221202_185240.jpg



Ute vill jag hålla mellan 350 m/min och 550 m/min beroende på underlag och vad som är tanken med passet. Tyvärr är vägarna oftast den begränsande faktorn här, det är svårt att få ihop tillräckligt långa sträckor med vettigt underlag och inte massa andra ekipage ute.
 
Jag saknar att få använda equilab. Det var riktigt kul att jämföra våra turer med oss vanliga ridfolk med när vi hängde med travfolket på sina joggingturer.. 🤣

Men vilken kondition både jag å häst hade!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej. Jag måste skriva av mig. Jag tycker inte att det är roligt att hålla på med hästar längre. Men samtidigt då tycker jag det...
Svar
17
· Visningar
3 977
S
Hästmänniskan Jag har sån hemsk beslutsångest, måste få skriva av mig lite. I nuläget står jag i ett kollektivstall med ca 7-8 hästar. Vi hjälps åt...
Svar
9
· Visningar
2 265
Senast: fonen
·
  • Låst
Hästvård Jag kopierar in allt som hänt min fölunge de sista dagarna. Finns det någon som vart med om något liknande?? 11 mars 2009 Jag vet...
Svar
11
· Visningar
2 161
Senast: Boj
·
Z
Hoppning Förra sommaren köpte jag ett 6årigt sto med kanon stam (Heartbreaker) som mer eller mindre hade varit vanvårdat i hela sitt liv. Ingen...
2
Svar
23
· Visningar
3 589
Senast: zoowie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp