Game of Thrones säsong 8

Håller med om att det senaste avsnittet har lite av en besvikelse. Men det känns som att det var ett avslutningsavsnitt för en hel del karaktärer och att man då vill göra något ”fint” avslut för dem. Inte särskilt GoT-aktigt och det är säkert därför avsnittet inte lever upp till ens förväntningar.
Kändes löjligt att det skulle vara så fint. Det tappade många poäng där. Blev änna besviken och ville hellre gå och lägga mej.
 
Hur är det möjligt att INTE gilla Arya?? :o
Jag tyckte hela tiden hon spenderade i Bravos var dötrist, men i övrigt är hon en av mina absoluta favoritter.
Jo hon var min favorit i böckerna och i början av filmerna men helt peronlighetsbefriad och urtrist på Bravos. Men nu i det senaste avsnittet verkar hon vakna till liv igen :).
 
Vad tyckte ni om senaste avsnittet då? Jag blev lite besviken faktiskt, inte alls lika bra som det första. Vet att det är typ ett "mellanavsnitt" innan det stora slaget, men mycket utav konversationen kändes platt och "Hollywood - aktig"... Håller tummarna att det bättrar sig!
Jag är jättenöjd. Nu kan jag ha ett avsnitt med ett slag och hoppas att de sköter det bra igen den här gången. De i förra säsongen var så pinsamt amerikansk actionrulle. Då kunde man lika gärna se vilken film som helst istället typ Speed med bomb på buss eller vad som helst :D
 
Tycker Jon Snow blev intressant när man fick veta att han är en Targaeryen. Förut så var han och Dany tråkiga och irriterande bara. Det blev bättre när hon började flyga/rida Drogon.

Arya däremot är en karaktär som jag aldrig gillat och fortfarande inte gillar. Det enda hon gjorde bra var när hon hämnades på Walder Frey.
Jo och han börjar bli mindre av ett fångstnät för koögon och mer handlingskraftig. I början i Nights Watch drömde jag om att strypa honom personligen.
 
Jag börjar ogilla Dany mer och mer. Hon känns BARA maktgalen numera. Det enda hon tänkte på när Jon berättade var att han kan ta tronen för henne. Hon har varit en av mina favoritkaraktärer innan, men nu är måttet rågat och det skulle inte göra mig något om hon dog faktiskt.
 
Jag börjar ogilla Dany mer och mer. Hon känns BARA maktgalen numera. Det enda hon tänkte på när Jon berättade var att han kan ta tronen för henne. Hon har varit en av mina favoritkaraktärer innan, men nu är måttet rågat och det skulle inte göra mig något om hon dog faktiskt.
Fast vad skulle hon annars tänka på? Det är ju bara det faktum att han kan ta tronen som påverkar henne. Eftersom hon hörde det från honom tror hon väl att han har bearbetat det.
 
Fast vad skulle hon annars tänka på? Det är ju bara det faktum att han kan ta tronen som påverkar henne. Eftersom hon hörde det från honom tror hon väl att han har bearbetat det.
Eh ja eftersom de ändå säger att de älskar varandra, så kanske hon skulle visa någon form av medkänsla över att han hela sitt liv inte vetat vilka hans föräldrar är.

Eller bara det faktumet att hon har inlett ett förhållande med sin brorson kanske?

Men nej, makt makt makt, det är det viktigaste.
 
Eh ja eftersom de ändå säger att de älskar varandra, så kanske hon skulle visa någon form av medkänsla över att han hela sitt liv inte vetat vilka hans föräldrar är.

Eller bara det faktumet att hon har inlett ett förhållande med sin brorson kanske?

Men nej, makt makt makt, det är det viktigaste.
Fast den medkänslan borde ju kommit direkt i så fall inte nu? Bastard var han ju från början. Jag förstår att hon blir rädd, som kvinna, i den världen, att hon förlorar allting hon har och alla sina mål plötsligt. Har hon rätt att ha sin armé? Har hon rätt att vara där? Har hon rätt att äga någonting? Har hon rätt att bestämma någonting alls längre? En man har ju kommit in på den platsen och allting hon "äger" är hans. Jag tycker inte om henne, men det var en ganska rimlig reaktion. Kanske blir hon mer maktgalen, kanske blir hon mer ödjmuk kanske måste hon släppa allting och gå därifrån eftersom hon inte längre har någonting utan har blivit bara kvinna igen. Om de hade velat få till det utan konflikt där kunde han ju kläckt ur sig något om kärlek osv, men då hade ju tronen hon velat ge honom att dela blivit en nådegåva från honom.

Jag vet inte varför hon skulle tycka det var mysko att ha ett förhållande med sin brorson. Det är ju vad vi tycker bara i så fall. I den släkten gifter sig ju syskon så incestbiten tror jag bara är oroande för tittarna. Eller borde bara vara.
 
Senast ändrad:
Jag tyckte att avsnittet var bra, men vissa konversationer kändes oerhört icke-GoT precis som i förra avsnittet. Som Sansas och Danys. Jag tyckte ändå det var fint att få ett avslut-avsnitt för vissa karaktärer. Jag har ju en rätt stark känsla nu av att Brienne och/eller Jamie kommer stryka med i nästa avsnitt... :cry:

Men alltså Tormund. :D Ja hans karaktär känns också lite (mycket) icke-GoT men jag kan inte låta bli att tycka mycket om honom. Är han sämst i hela världshistorien på att flörta?
 
Kommer in lite sent här men de två senaste avsnitten hade ju kunnat dras ihop till ett. Kändes som att alla scener mest bestod av långa tystnader... Men jag måste erkänna att jag blev lite rörd när Brienne dubbades till riddare.

Men nu har de väl rett ut var alla är och vilken relation de har till varandra. Nu blir det väl quidditch för hela slanten resten av säsongen :D

(Quidditch är alltså actionscener som har liten eller ingen relevans för handlingen och som hade kunnat kortas ner betydligt)
 
Jag tyckte att avsnittet var bra, men vissa konversationer kändes oerhört icke-GoT precis som i förra avsnittet. Som Sansas och Danys. Jag tyckte ändå det var fint att få ett avslut-avsnitt för vissa karaktärer. Jag har ju en rätt stark känsla nu av att Brienne och/eller Jamie kommer stryka med i nästa avsnitt... :cry:

Men alltså Tormund. :D Ja hans karaktär känns också lite (mycket) icke-GoT men jag kan inte låta bli att tycka mycket om honom. Är han sämst i hela världshistorien på att flörta?
Haha, älskar Tormunds flirtande!
 
Jag har gillat de senaste avsnitten men blir lite nervös. Sista samtalet liksom. Nu lär ju allt gå åt helvete.

Men sånt här:

Men nu har de väl rett ut var alla är och vilken relation de har till varandra. Nu blir det väl quidditch för hela slanten resten av säsongen :D

(Quidditch är alltså actionscener som har liten eller ingen relevans för handlingen och som hade kunnat kortas ner betydligt)

tycker jag är drygt! Man fattar ju att det inte kommer vara över på en sekund, hela serien har ju varit en uppladdning för detta, men jag gillar mycket mer intrigerna bakom, än själva slagen. Det får vara hur spektakulärt och coolt det vill, men har det ingen uppenbar relevans för handlingen eller dras ut på bara för att, blir det inte intressant eller kul att titta på.
 
Ja alltså, jag som inte gillar vald och slag tyckte i princip det var helt okej med ett lugnt avsnitt med mest prat, men blev bara besviken på att konversationerna som utspelade sig inte var mer interessanta....

Älskade dock att Jamie adlade Brienne, efter att hon försvarat honom överför Sansa och Dany. Kan inte helt bestämma mig om jag vill att Brienne ska bli tillsammans med Jamie eller Tormund. 🤣

Den där historien Tormund drog om hur han blev så stor lät bekant, men har den kommit fram i böckerna eller är det någon gammal nordisk folksaga/skröna de bakat in?
 
Vargarna måste ju komma att spela någon roll i detta, tänker jag? Med tanke på hur t.ex. Arya stötte på en flock i skogen (var är Nymeria, var det hon?) och Brans connection med dem?

Det var Nymeria ja, till synes anledningen till att vargarna aldrig attackerade Arya. Nymeria var ointresserad av att hänga med Arya dock.
 
Ja alltså, jag som inte gillar vald och slag tyckte i princip det var helt okej med ett lugnt avsnitt med mest prat, men blev bara besviken på att konversationerna som utspelade sig inte var mer interessanta....

Älskade dock att Jamie adlade Brienne, efter att hon försvarat honom överför Sansa och Dany. Kan inte helt bestämma mig om jag vill att Brienne ska bli tillsammans med Jamie eller Tormund. 🤣

Den där historien Tormund drog om hur han blev så stor lät bekant, men har den kommit fram i böckerna eller är det någon gammal nordisk folksaga/skröna de bakat in?
Jag vill se henne men Tormund å är därför övertygad om att det kommer bli Jamie :down:
 
Eh ja eftersom de ändå säger att de älskar varandra, så kanske hon skulle visa någon form av medkänsla över att han hela sitt liv inte vetat vilka hans föräldrar är.

Eller bara det faktumet att hon har inlett ett förhållande med sin brorson kanske?

Men nej, makt makt makt, det är det viktigaste.
Jag tror nog att hon var för chockad för att vara stöttande. Och varför skulle hon bry sig om att det är hennes brorson hon har ett förhållande med? Hon trodde ju att hon skulle gifta sig med sin bror.
 
Jag har gillat de senaste avsnitten men blir lite nervös. Sista samtalet liksom. Nu lär ju allt gå åt helvete.

Men sånt här:



tycker jag är drygt! Man fattar ju att det inte kommer vara över på en sekund, hela serien har ju varit en uppladdning för detta, men jag gillar mycket mer intrigerna bakom, än själva slagen. Det får vara hur spektakulärt och coolt det vill, men har det ingen uppenbar relevans för handlingen eller dras ut på bara för att, blir det inte intressant eller kul att titta på.
Jag gillar när slagen pågår lite i bakgrunden i klipp och man samtidigt ser strategi, problem, enskilda händelser, planering, taktik.

Jag läste en gång delar av en bok som heter Morte d'Arthur (publicerad 1485) och en sak jag verkligen minns är beskrivningen av slag. Och då slog X y i huvudet och han dog, och då slog Z Putte i huvudet så han dog och då tog petter Puttes häst och satte X därpå och då tog Pelle och högg Snuttes häst och han föll och dog och då tog... Så tycker jag slagen har framstått i förra säsongen :D Innan dess, hade de en strategi, en spänning. Det vore roligt att komma tillbaka till.

Jag älskar verkligen actionfilm men det får gärna vara action med något slags mål, mening och spänning, där det om det är så att man överlever är vagt rimligt att man gör det och om någonting händer har man kanske ansträngt sig. (är det spoiler att skriva om förra säsongen?) (
Inte och då flög tre drakar med överljudshastighet och då dog en drake och då överlevde de trots allt på en ö och då blev en drake ett skelett och då... gillar inte -detta är en omöjlig situation som ingen kan överleva men jag vet att de kommer att överleva eftersom just nu kör vi på actionfilmsmode och något slags Deus ex machina kommer att hända. :D, innan dess kunde man lita på GoT att de inte gjorde sådana pytonräddningar utan lät dem dö i lugn och ro.)
 
Jag har ju tänkt att Jamie ska döda Cersei, och bli Queenslayer också. Men då måste han överleva det kommande slaget. Däremot talar väl väldigt mycket för att Brienne hör till manusförfattarnas dödslista och att hon stryker med i nästa avsnitt. :cry: Och antagligen räddar hon Jamie på kuppen, och så är allt sorgligt.

Angående Arya är jag kluven. Jag tycker egentligen att Starks har haft tillräckligt med förluster nu och Bran är ju i princip inte en Stark längre utan bara den där... figuren. Men jag har tyckt att hon har spårat ur så mycket i sitt fokus på hämnd så att det inte finns en väg att leva ett "normalt" Westerosliv för henne efter det stora slaget. Jag menar, hon HAR ändå slaktat en hel del människor utan att höja ett ögonbryn, samt styckat upp sina fiender och bakat en köttpaj på dem. Inte så många fjorton-/femtonåringar som bara går vidare till ett normalt tonårsliv efter en sådan uppväxt.... :cautious:

Inte för att hon var så superromantisk nu heller ("get your bloody pants off") men jag får ändå inte ihop bilden av hennes person till någon som jag känner lika mycket för som andra. För mig kan hon också komma att stryka med på slutet.

The Hound är ju också en sådan person som måste leva så länge så att han får döda The Mountain. Men Euron Greyjoy får gärna dö knall och fall, ju förr desto bättre. En mycket fånig person.
 

Liknande trådar

F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 962
Senast: zassoo
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 899
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
67 810
Senast: Jeps
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 830
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp