Game of thrones

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare Isituss
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 30
  • Visningar Visningar 3 881

Isituss

Trådstartare
So far (precis påbörjat 2a säsongen) så älskar jag serien, i grunden sas. MEN jag förstår bara verkligen inte syftet med att våldtäkter och prostitution är med så satans frekvent. Jag har absolut inte något problem med att sex i sig får mycket plats eller våldet heller för den delen, som folk tror "bara för att jag är tjej" :meh: Men som sagt, våldtäkterna och prostitutionen - why? I mina ögon är det bara kvinnoförtryck trots att handlingen utspelar sig i en tid där detta var fullt normalt, för så är det ju ändå inte idag och jag ser ingen anledning till att uppmuntra sånt beteende.:wtf::banghead:

Så enlighten me!

Sv: Game of thrones

Fast det är ju inte bara sex och våld mot kvinnor? Det är på män också...

Sen på vilket sätt uppmuntrar man? De är en serie som utspelar sig i en helt påhittad värld.
En grymt bra serie måste jag tillägga :D

Senast ändrad:

Visst det är ju mycket sex osv. men tycker faktiskt det passar in under tidsperioden handlingen ska utspela sig ifrån. Så inget som stör mig.

Bästa serien helt klart :love:

Jag har oerhört svårt för allt sexuellt våld i serien. Det får mig att tänka på Anita Sarkeesians "tropes vs women" på Youtube, både kvinnor och män exponeras och dödas visserligen i mängder men sättet det sker på är inte lika. Och varför ska man acceptera sånt i en sån här tv-serie? Även om det ska vara inspirerat av en (romantiserad) tidsepok så utspelar den sig i en fiktiv värld och George R R Martin har haft fullständigt fria tyglar i hur han beskriver världen och karaktärerna.
Synd att det förstör så mycket i en i övrigt helt okej serie.

Nej det var inte så jag menade. Uttryckte mig lite dåligt, och precis som du säger gäller ju det män också.

Däremot så anser jag att kvinnosynen är negativ och uppmuntrande eftersom det inte ifrågasätts. Det är normalt att det våldtas och köps sex. Varför? Jag kan inte tycka att tidsålder, eller att det är en påhittad värld, rättfärdigar skildringarna av beteendet. Det är trots allt för vår värld och vårt samhälle serien är skapad för. Är det ens nödvändiga bitar som måste finnas med för att man ska hänga med i handlingen? Jag kan inte se att det är det i alla fall.

som sagt är det INTE sexet som stör mig, utan kvinnosynen. Våldtäkterna och prostitutionen. Samt det nedvärderande språket.

Håller helt med dig! Man kan ju inte skylla på tidsåldern eller att det är en fiktiv värld, just eftersom den är fiktiv och alltså inte inte behöver uppfylla några "krav" från en viss tidsålder! :banghead:

Ummm... du kanske ska fråga varför det är så mycket våldtäkter och prostitution i böckerna som serien baseras på i stället?

Sant! Men sen tycker jag faktiskt att serien är mycket "värre" än böckerna. Eller så är det bara jag som upplever det så eftersom jag har lättare för att filtrera intrycken när jag läser än när jag ser en serie.

Oavsett vad så ställs frågan egentligen till både serie och böcker. Fast kanske ifrågasätter jag mer George R R Martin eftersom han inte inte bara författaren, han är ju dessutom med och tar fram serien.

Dålig kvinnosyn hos författaren?

Sen går det inte och komma ifrån att serien har nått ut till många fler än böckerna.

Halvt KL

Är det verkligen en sådan usel kvinnosyn i böckerna? Tycker tvärtom att det finns många starka kvinnliga karaktärer.

Just att serien har en del sexism och även rasism invävd stör jag mig också på, trots det är den en av få serier jag ids följa.

GoT, och böckerna som serien baseras på, speglar ju en tidsålder med mycket förtryck och slaveri, av den enkla anledningen att det är de förutsättningar författaren, och i vissa fall de som producerar serien (i de fall serien skiljer sig från böckerna), valt för sin fiktiva värld.

Varför har han/de valt dessa förutsättningar?

Sexism och rasism/kolonialism spelar självklart en roll i det beslutet, inte nödvändigtvis på så sätt att det glorifieras (även om man kan tycka att det är precis det som görs) men åtminstone på så vis att rasism och sexism är en så pass stor del av vår egen världs historia att skaparna påverkas av detta och återanvänder det i sin påhittade värld av ren vana och för att det ligger nära till hands. Våldtäkt tex, används i GoT bland annat som ett vapen i krig och har använts så historiskt även i vår värld. Används så fortfarande på vissa håll.

Det är vanligt att låna element av vår egen historia i fantasy och sci fi just för att det är familjärt och är något som både skaparna själva, samt läsare och tittare kan relatera till.

Stereotyper gör världen enklare att greppa.

Det behöver inte nödvändigtvis handla om ett medvetet val utan kan vara sådant som skaparna inte reflekterat särskilt djupt över, eftersom de befinner sig i en privilegierad ställning (vita män), men det kan också vara ett medvetet grepp för att göra sin historia lätt att relatera till.

nu menade jag att det är bättre kvinnosyn i böckerna än i serien, var otydlig med vad jag menade. Blir lätt så på kvällskvisten :p

När det kommer till starka kvinnliga karaktärer så håller jag med dig om att det finns många, bland annat Arya, Daenerys och Caitlyn men jag tycker inte att det innebär bra kvinnosyn för det. Anledningen till att de är starka är för att de står emot hur samhället anser att de borde vara och agera, anser jag i alla fall.

Men är det verkligen så svårt för skaparna att inse vad de gör? Nog för att sexism kan vara diskret och svår att upptäcka eftersom vi är så vana vid den, men sexismen i Got är väldigt uppenbar kan jag tycka. Jag skulle förstå om våldtäkt och prostitution förekom, för det gör det ju även i verkliga livet precis som du säger, men det ifrågasätts inte! Istället sänker man kvinnan och höjer mannen, för det är männens rätt att göra vad de vill med kvinnorna efter ett slag (dothraki-krigarna) och en man måste ju få lov att tillfredsställa sina behov så då ska bara kvinnorna gå med på det.
Och varför hyllas serien och böckerna till skyarna utan att sexismen nämns över huvud taget? Är det ingen som reagerar och säger ifrån? Jag har i alla fall inte hört någon kritik, utan upptäckte det själv efter att ha blivit rekommenderad bok-, serien så mycket.

(Borde väl skriva KL eftersom jag mer spann vidare i funderingarna utefter ditt svar :p )

Huruvida de vet vad de gör beror på, de stora dragen är förstås uppenbara. Författaren vet tex att han skildrar en sexistisk värld, men kanske vet han inte alltid om han gör det på ett sexistiskt sätt eller på ett insiktsfullt sätt. Detsamma gäller skaparna av serien.

Att skildra en sexistisk värld behöver inte göras så sexistiskt utan kan göras med mer insikt och utan att frossa i den. Ta tex scenen med Joffrey och de två prostituerade, som inte fanns i boken men som las till i serien för sitt... underhållningsvärde? Sexuellt våld deluxe.
De prostituerade skuttar allt som oftast runt är nöjda ut med sina liv, när de inte torteras ihjäl, och trots den väldiga mängden prostituerade så är de mest avklädda statister som inte tillför något mer än just normaliserad prostitution.
Jag tycker inte skildringen av ett sexistiskt samhälle per automatik blir sexistisk i sig, men när det görs utan att verkligen dyka in i den utsattes perspektiv blir det sexistiskt.

Något som talar till seriens fördel är ju de starka kvinnorna som ändå skildras. Men det säger kanske mer om hur svältfödda vi är på intressanta kvinnliga karaktärer...

Jag ser GoT för att det trots allt är spännande men ibland är det svårt att se allt det sexuella våldet och normaliseringen av prostitution osv utan att bli lite nedstämd.

Det finns kritiska röster men de drunknar väl allt som oftast i alla hyllningar av serien.

Åh Foinix, du är så bra.

Ts: Heja dig som ifrågasätter! Sånt gör mig så lycklig, trots att det vore bäst om vi slapp.

KL

Vilken intressant diskussion! Jag har inte sett mer än större delen av säsong ett, och läst en fyra böcker eller så, men jag störde mig som fan på att Martin hade utrymme att utforma världen precis hur han ville, tog medeltiden, la till magi, drakar och en massa helt orealistiskt, men valde att behålla den mest kvinnohatande synen i vår historia oförändrad. Så jäkla mossigt! Är det verkligen mer orealistiskt att kvinnor och män ska ha lika värde än att ha med drakar?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka