Sv: Game of thrones
Just att serien har en del sexism och även rasism invävd stör jag mig också på, trots det är den en av få serier jag ids följa.
GoT, och böckerna som serien baseras på, speglar ju en tidsålder med mycket förtryck och slaveri, av den enkla anledningen att det är de förutsättningar författaren, och i vissa fall de som producerar serien (i de fall serien skiljer sig från böckerna), valt för sin fiktiva värld.
Varför har han/de valt dessa förutsättningar?
Sexism och rasism/kolonialism spelar självklart en roll i det beslutet, inte nödvändigtvis på så sätt att det glorifieras (även om man kan tycka att det är precis det som görs) men åtminstone på så vis att rasism och sexism är en så pass stor del av vår egen världs historia att skaparna påverkas av detta och återanvänder det i sin påhittade värld av ren vana och för att det ligger nära till hands. Våldtäkt tex, används i GoT bland annat som ett vapen i krig och har använts så historiskt även i vår värld. Används så fortfarande på vissa håll.
Det är vanligt att låna element av vår egen historia i fantasy och sci fi just för att det är familjärt och är något som både skaparna själva, samt läsare och tittare kan relatera till.
Stereotyper gör världen enklare att greppa.
Det behöver inte nödvändigtvis handla om ett medvetet val utan kan vara sådant som skaparna inte reflekterat särskilt djupt över, eftersom de befinner sig i en privilegierad ställning (vita män), men det kan också vara ett medvetet grepp för att göra sin historia lätt att relatera till.