Game of thrones

Lika bra att börja läsa. Karln är snart sjuttiofem och jag tror inte ens han börjat fundera på de sista två böckerna - det finns ärligt talat så mycket att binda ihop i den sista utgivna att det inte finns en chans att binda ihop allt i bara två till om han inte låter hela världen implodera. 😅 Personligen tror jag han gett upp och tänker lämna det som det är.

Wheel of Time var det väl likadant med? Jag tror jag läste en eller två men fastnade aldrig för den.
 
Som älskare av både fantasy och europeisk medeltidshistoria är böckerna ett måste. Även om GRR Martin är en sådär författare så är han fantastisk på world building. Serien är också bra, förutom då den sista säsongen som många andra sagt. Men älskar trots det de sista scenerna vid Winterfell. Slutet är definitivt inte rätt. Vissa fans blev ju så arga att de krävde att slutet skulle skrivas om och började namninsamlingar och bombade HBO. Även de tvära kasten mellan allianser och att alla karaktärer, Ned Stark möjligtvis undantagen, var grå.

Ur en historisk synvinkel var ffa våldet inte överdrivet. Sexet vet vi inte så mycket om. Särskilt romantiskt var det definitivt inte. Anne av Warwick tex giftes bort som fjortonåring till Edward prins av Wales, en man som nyligen varit en dödsfiende till hennes familj och hennes farfar dödades av Lancaster. Bröllopsnatten bevittnades av kungen av Frankrike och hans hov. Hon gifte sig efteråt med Richard Plantagenet (Richard III). Om man skulle skriva om europeisk medeltidshistoria (som GRR Martin delvis gör) skulle det avfärdas som för otrolig. Samtidigt gifte sig ju Edward IV av kärlek till en fattig Lancastrian änka så äkta kärlek fanns det också. Vilket iofs skapade mycket oreda och mer blodspillan.

Edit: Svarade naturligtvis inte på frågan! Ja, den är värd att se, särskilt om man som jag omständligt skrivit, sätter in det i det rätta kontextet.

@Sel har säkert läst skotsk historia och den är betydlig grymmare och mer blodig än GoT. Och torde också innehålla i princip lika mycket sex (och bortförande med medföljande våldtäkt).
Visst, det var inte bättre förr, men alla dessa nakna och halvnakna kvinnor var inte vanligt förekommande ens vid resonemangsäktenskap. :yuck: Click bait och finniga fjortisar + incels känns som målgruppen.
 
Visst, det var inte bättre förr, men alla dessa nakna och halvnakna kvinnor var inte vanligt förekommande ens vid resonemangsäktenskap. :yuck: Click bait och finniga fjortisar + incels känns som målgruppen.

Definitivt inte i nordvästra Europa! Det var väl inte särskilt mycket sex i North, mer övergrepp och våldtäkter. För kallt. Men kvinnorna var säkert inte särskilt nakna, vad älskarinnorna var vet vi ju inte. Grejen är att ja, serien överdrev sexet och alla kvinnor som sprang omkring halv-nakna, men det finns en historisk bakgrund till det. Även om jag personligen inte tyckte det gav särskilt mycket till storyn. Jamie och Cersei, där behövdes det faktiskt imo. Littlefinger och Red Viper där var det mer bara för att vi skulle se naket sex. Tyrion, där tillhörde det också hans arc.
 
Wheel of Time var det väl likadant med? Jag tror jag läste en eller två men fastnade aldrig för den.
Haha, ja! Jag läste den som tonåring och var helt fast - sedan går den fan och dör innan han skriver färdigt SISTA BOKEN! Jag har sällan varit så sur! 😂
Sedan blev jag visserligen besviken på slutet när Sanderson väl skrev den sista så det hade kanske varit lika bra om den förblev oskriven. ;)
 
Visst, det var inte bättre förr, men alla dessa nakna och halvnakna kvinnor var inte vanligt förekommande ens vid resonemangsäktenskap. :yuck: Click bait och finniga fjortisar + incels känns som målgruppen.
Jag la faktiskt inte särskilt mycket märke till det med tanke på den redan råa och sexistiska tonen i hela storyn, och jag tycker TVserien håller sig ganska sann till känslan i böckerna också (mycket tack vare den Underbara castingen)... men jag har redan funderat länge på att se om den och kommer nog att göra det med lite andra glasögon på. :)
Tror inte att jag räknas som vare sig incel eller finnig. Eventuellt fjortis. :D
 
Jag tyckte att det blev lite väl snedvridet, åtminstone i början, när det gäller nakenhet. Att storyn och tiden/platsen den utspelar sig i är misogyn är en sak, men man behöver ändå inte visa kvinnor topless varje gång man får chansen. I synnerhet inte när männen mestadels var ordentligt skylda.
I jämlikhetens namn hade det kanske behövts mer...tja...
 
Har tänkt läsa böckerna men vill vänta till serien är färdigskriven, om den nu blir det.

Lika bra att börja läsa. The Winds of Winter (nästa bok i serien) finns det nog hopp för men A Dream of Spring lär fortsätta vara en Dream eftersom Martin helt enkelt förlorat passionen för serien. Men de böcker som finns skrivna är enligt mig bra nog att läsa "trots" att serien inte är färdigskriven OM man gillar mörk fantasy.
 
Jag tror att slutet som var i serien var i grova drag även det slut Martin tänkt sig. Men efter att fansen visade sig HATA det slutet så har han fått problem.
 
Definitivt inte i nordvästra Europa! Det var väl inte särskilt mycket sex i North, mer övergrepp och våldtäkter. För kallt. Men kvinnorna var säkert inte särskilt nakna, vad älskarinnorna var vet vi ju inte. Grejen är att ja, serien överdrev sexet och alla kvinnor som sprang omkring halv-nakna, men det finns en historisk bakgrund till det. Även om jag personligen inte tyckte det gav särskilt mycket till storyn. Jamie och Cersei, där behövdes det faktiskt imo. Littlefinger och Red Viper där var det mer bara för att vi skulle se naket sex. Tyrion, där tillhörde det också hans arc.
Talar du om verkligheten (nordvästra Europa) eller någon fantasyvärld (North)?

Om uttalandet rör verkligheten - hur i herrans namn vet man att det inte var speciellt mycket sex pga klimatet och att sex främst bestod av övergrepp och våldtäkter? Källorna till människors sexliv lär vara ganska sparsmakade. De skriftliga källorna tenderar dessutom till att vara maskulint partiska beroende på de miljöer de skapades och de arkeologiska görs partiska beroende på den miljö arkeologin en gång skapades i (läs: viktoriansk tid). Något som påpekats i generationer av feministiskt inriktade arkeologer men inte tycks gå dit in. Skulle inte förvåna mig om detta även gäller historiska källor förresten, men dem kan jag inte uttala mig om. Just nu pågår en massa som klart övervärderar manlig aggression som drivkraft i samhällsutvecklingen under vikingatid, något som inte stöds av det arkeologiska materialet. Men... Som tur är tycks några norska arkeologer ha tröttnat och bestämt sig för att gå på motoffensiven.
 
Jag skulle säga ”nja” på om den är sevärd, jag gillade första säsongen för att det var mycket nytt och mörkt som jag inte sett tidigare men jag ska erkänna att jag tröttnade lååångt innan den sista säsongen. Otur för mig också att de tre karaktärerna som jag tyckte var mest förutsägbara och tråkiga var de som alla andra verkade fastna för.
 
Talar du om verkligheten (nordvästra Europa) eller någon fantasyvärld (North)?

Om uttalandet rör verkligheten - hur i herrans namn vet man att det inte var speciellt mycket sex pga klimatet och att sex främst bestod av övergrepp och våldtäkter? Källorna till människors sexliv lär vara ganska sparsmakade. De skriftliga källorna tenderar dessutom till att vara maskulint partiska beroende på de miljöer de skapades och de arkeologiska görs partiska beroende på den miljö arkeologin en gång skapades i (läs: viktoriansk tid). Något som påpekats i generationer av feministiskt inriktade arkeologer men inte tycks gå dit in. Skulle inte förvåna mig om detta även gäller historiska källor förresten, men dem kan jag inte uttala mig om. Just nu pågår en massa som klart övervärderar manlig aggression som drivkraft i samhällsutvecklingen under vikingatid, något som inte stöds av det arkeologiska materialet. Men... Som tur är tycks några norska arkeologer ha tröttnat och bestämt sig för att gå på motoffensiven.

Något som bidragit till detta rent generellt och inte bara rörande vikingatiden är kanske att mycket forskning och historieskrivning fram tills rätt nyligen varit så inriktad på krig och andra fientliga angrepp. Och under sådana händelser förekommer mycket våldtäkter och andra övergrepp, även i nutid. Hur människor - inte minst kvinnor - levde sina liv hemmavid har inte alls fått samma uppmärksamhet.
 
Alltså, game of thrones är fantasy. Det har aldrig varit menat att vara verklighetstroget😅

Sen kan man ogilla våldet och nakenheten ändå såklart, men om man hänger upp sig på om det är verklighetstroget eller inte så tittar man nog på fel genre🤪
 
Alltså, game of thrones är fantasy. Det har aldrig varit menat att vara verklighetstroget😅

Sen kan man ogilla våldet och nakenheten ändå såklart, men om man hänger upp sig på om det är verklighetstroget eller inte så tittar man nog på fel genre🤪
Under flera år berättade en massa människor för mig att både Game of Thrones och Sagan om Ringen måste ses. Men jag har insett mitt fullständiga ointresse för fantasy som filmgenre. Har inte klarat mer än en timme och upplevelsen är ungefär lika intressant som att titta på myrornas krig. Testbilden något intressantare. Den har klocka och testfärger.

Vilket inte betyder att det behöver vara alls dåligt för den som gillar genren.

Har läst böckerna om Sagan om Ringen och en del annan fantasy med god behållning. Men i filmformat är det inget för mig.
 
Jag tycker "jämförelsebilder" visar ganska bra på hur serien utvecklar sig och blir mer komplex än vad till exempel första säsongen visar :)
1000020960.jpg
 

Liknande trådar

Hemmet Planerar att köpa nya garderober till sovrummet (eventuellt platsbyggda) och har varit inne på skjutdörrar denna gång. Dels för att...
Svar
10
· Visningar
500
Senast: corzette
·
Fritid En liten spinoff på andra serie-tipsar tråden eftersom jag gärna ser historiskt, fantasy, sci.fi. och rysare. :D Jag gillar serier som...
Svar
4
· Visningar
421
Senast: Sasse
·
Fordon Vi har flyttat från lägenhet till hus en bit från kommunikationer och inser att vi skulle behöva en andrabil. Dels för att inte bli...
2
Svar
21
· Visningar
731
Senast: Fetaost
·
Skola & Jobb Hur funkar det på ert jobb, ligger tiden ni jobbar in klämdagar utanför den maximala veckoarbetstiden eller ingår klämdagarna inom den...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
3 295
Senast: Anna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp