Bukefalos 28 år!

Gamla bilder från Island?

Så en ridning där fokus ligger på en häst som bär sig korrekt, som inte belastar framdelen "i onödan" och som arbetar med både buk och ryggmuskulatur ger inflammationer?

Jag tror mer Korven tänker på all ridning på ridbana, runt runt i volter och ofta på rids det på framdelen och i sandblandat underlägg när man kanske inte haft råd med vettig markbehandling. Allt är inte bra idag och allt var inte sämre förr heller. Hästarna reds friare förr, idag är form något som hästen ska pressas ihop i och där krävs det verkligen kunskap som många inte har.
Som sagt, alla tider har sitt. Vi har vårt.
 
Jag tror mer Korven tänker på all ridning på ridbana, runt runt i volter och ofta på rids det på framdelen och i sandblandat underlägg när man kanske inte haft råd med vettig markbehandling. Allt är inte bra idag och allt var inte sämre förr heller. Hästarna reds friare förr, idag är form något som hästen ska pressas ihop i och där krävs det verkligen kunskap som många inte har.
Som sagt, alla tider har sitt. Vi har vårt.
Underlaget och mycket ridning "runt runt" tror jag också är en stor orsak till kotledsinflammationer. Det är ju inte direkt ovanligt på andra hästraser, ridskolehästar osv. Där är det ju mycket manegeridning och inte sällan på mjukt underlag.
 
Precis och förr red man mer "fritt". inget ihopknökande på fyrkanten som tyvärr är så vanligt idag.
Mycket storhästtänkande har kommit in med prylar o grejer.
Det låter fördomsfullt men det är min tanke. Jag har växt upp på en ridskola och ser skillnaderna som nu minskat så att islandshästvärlden och "storhästvärlden" inte skiljer mycket.
Visst är islandshästar som alla andra hästar men det betyder inte de skall överbeskyddas och övergödas med kraftfoder och ha rosa benskydd och klippas så fort de svettas.
Det behövde inte de "stora bruna" heller, överbeskyddas...... Normalt fick de växa upp i flock med jämnåriga efter de skiljts från mamman och gå där till de skulle ridas in som tre-fyraåringar. De hade bra flockbeteende och levde länge även om de var ridskoehästar och gick mycket på fyrkanten med oerfarna ryttare.
Något har hänt med hästarna under de 40 år jag sysslat med dem.
 

Liknande trådar

Relationer Min svärfar miste relativt plötsligt sin partner tidigare i vintras. De har varit tillsammans så gott som hela sina liv. Ensamheten...
2 3
Svar
48
· Visningar
5 034
Senast: Halona
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 160
Senast: Pratsch
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 502
Avel Jag har letat runt lite efter information om hingsten Lipton, och inte hittat så mycket som jag önskar. Tyvärr är väl tvisten om...
Svar
11
· Visningar
3 842
Senast: sinpol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp