Gamla föräldrar som behöver hjälp

Mina föräldrar får hjälp av hemtjänsten sedan flera år tillbaka. Sedan dryga året bor min pappa på demensboende för han är så förvirrad att det inte längre går att ha honom hemma, men mamma bor kvar i huset.

Min mamma får mat av hemtjänsten varje dag. I deras hemkommun Sollentuna finns det många leverantörer att välja på och maten som serveras kommer från lunchrestauranger. Det finns alltid minst två rätter att välja på varje dag. mamma bytte leverantör för en tid sedan då hon tröttnat på den andra leverantörens utbud.
Hemtjänsten städar varannan vecka och handlar en gång i veckan.

Det låter ju bra att det finns ett utbud att välja på.
 
Nu har ju flera andra redan sagt samma sak, men om de har råd med det och om de upplever det besvärande eller motigt att ta emot hjälp, så hade jag letat efter någon privat lösning på matfrågan. Någon sorts "hemcatering" borde ju gå att uppbringa. Lite beroende på var de bor, iofs.

Matkasse framstår som överkurs, men kunde ju annars vara ett alternativ? Det kör min pappa med när min mamma är bortrest, men han kan laga mat. Det är att just bära hem maten, som är svårt för honom.

Har kollat runt, men inte hittat något där vi bor just. Matkasse hjälper inte eftersom hon inte orkar tillreda maten i nuläget.
 
Hemtjänsten ska kunna bistå med anpassad kost som passar din far. Du kan alltid kontakta äldrelotsen i din kommun. Dom hjälper dig med svar på dina frågor frågor och det ni behöver hjälp med. :)
Många äldre behöver en viss tillvänjning i att ta emot hjälp från hemtjänsten. Det är inte ovanligt men brukar lätta efter ett tag. I en rörig situation blir gamla rutiner trygga och nya rutiner med nya människor svårt att ta till sig ibland. Testa er fram. Man kan be om att bara några få ska komma till en början för att underlätta invänjning av hjälp från hemtjänsten.
 
Det som brukar vara det lättaste och mest framgångsrika är att ta hjälp när man kommer från sjukhuset. Då är personen lite "hospitaliserad" och van att ta emot hjälp. När hemtjänsten sen fått komma in och de kunnat skapa en relation och se att det är vanliga människor som vill dem väl så brukar det lätta. Och bli inte orolig om de inte tar emot allt på en gång, det går att öka successivt. Det viktiga är att det kommer igång, inte vad de faktiskt gör.

/trazel, biståndshandläggare inom äldreomsorgen
 
Och jo. Olika kommuner löser matsituationen på olika sätt. Vissa kommuner kommer hem och lagar mat, medan det i andra kommuner är matlåda, matträffar (där det träffas ett gäng och äter sina matlådor tillsammans) och restauranger. Självklartska man få mat man tål oavsett vad man har för specialkost.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag kommer att behöva flytta ifrån mitt barn. Hur ska man leva med sig själv efter det? Hur ska man överleva med att bara få ha sitt...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
13 819
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 143
Senast: alazzi
·
Relationer Jag skulle behöva lite råd. Jag är sedan ca 20 år tillbaka tillsammans med en man. Vi blev sambos för 7 år sedan och har två barn med...
2
Svar
24
· Visningar
5 629
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
32 649
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Diarré
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp