Håller tummarna!
Vad ÄR mönsterkammar?
Blir lite osäker om jag uttryckt mig otydligt i min upphetsning, vad är det du håller tummarna för?

Det är alltså inte min maskin, bara en av samma modell. Så jag ska varken sälja eller köpa den, jag är bara jättenyfiken på slutpriset - plus att en liten del av mig som vi ska tala väldigt tyst om är orolig att stackaren inte hamnar i ett snällt nytt hem...
Så jag håller tummarna för högt pris, men bara för att jag vill inbilla mig att jag gjort ett fynd när jag bar ut min från affären.
Mönsterkammar är... Hm, nu sviker mitt ordförråd (och kanske mina kunskaper

) mig igen... Det lär bli en hel del grunka-grej-prat nu.

En raksömsmaskin är en ganska enkel mekanik, det är bara att få nålstången att röra sig upp och ner i jämn takt, typ. (Om vi bortser från att det blir lite mer komplicerat med skyttel, spole, matartänder och timing däremellan också.

). Ska den kunna sy sicksack så måste man lägga till en sidledes rörelse på nålstången så blir det genast mer komplicerat, upp-och-ner-pendlingen sköts genom drivaxeln och en... mackapär som gör att den matar omväxlande uppåt och neråt beroende på var i banan den är. Lägger man till sidledes rörelse så har man ofta(?) som en... ojämnt formad blobb som... halkar mot drivaxeln och tvingas åt endera hållet beroende på var i ojämnhetsvarvet den är, och tvingar nålstången åt endera sidan. För att bilda mer komplicerade stygn måste man få till ett system som påverkar åt alla möjliga håll, i olika grad, och bildar regelbundna mönster. Om vi tittar på några av stygnen man kan få på en slantmaskin med mönsterkammar:
Så ser du att redan från BN så krävs det mer av maskinen än bara upp-och-ner och fram-och-tillbaka, och därefter blir det i stort sett bara mer komplicerat. En mönsterkam är det som styr hur maskinen bildar stygnen. På slantmaskinerna så lägger man i dem ovanifrån, det syns lite i nederkant på den här bilden. På Husqvarnorna ser de ut som vanliga rattar man ställer in stygn med, fast de är löstagbara och utbytbara. Antagligen mer användarvänligt än Singervarianten, men eftersom jag gillar det mekaniska så tilltalar det mig egentligen mycket mer att frankensteina inne i maskineriet.

Moderna maskiner har fasta kammar, inuti. Och det enda man märker av dem är att man vrider på en ratt så får man andra mönster (man flyttar "läsaren" till rätt kammar inuti). Fördelen med lösa kammar som på de gamla maskinerna är att man kan utöka maskinerna med nya mönster senare (tror det finns 25 kammar till min maskin totalt...

), och några av Singrarna ger också kombinationsmöjligheter där man kan använda två kammar samtidigt och alltså få
enormt många mönstermöjligheter...
Kammar iz da shit, dood.