Bukefalos 28 år!

Gammal fraktur!

Irmis

Trådstartare
Min häst sover på Strömsholm inatt =/
Jag köpte henne för drygt ett år sedan, med 0,5 grads hälta h.b. vid böjprov någon månad tidigare. Enligt ägarna hade hon fått en sparkskada hästen -08 och haft lymfangit. Dock aldrig varit halt efter det. Hon hopptränades månaderna innan jag köpte henne, inga problem. Dock gick inte svullnaden ner helt i hasen, så de sålde henne billigt pga att det var osäkert om hon skulle hålla att hoppa på den nivån dåvarande ryttare ville.

Jag köpte henne april -09 och har aldrig varit halt på det benet.
Fick en ganska allvarlig sparkskada på v.b. augusti -09. Vart då ståendes drygt en månad, efter det var hasen sämre=tjockare. Men inga som helst problem. Red hela vintern, fungerade jättebra!
I februari bytte jag hovslagare, och vi började "göra om" hennes hovar lite försiktgt. (Tidigare väääldigt lång i tån och låg i trakterna).
I april tyckte jag hon kändes halt h.b. Tog ut veterinär (haltexpert) och hovis, båda menade på att hon endast var knackig/stel bak. Hasen gick inte att göra så mycket åt. Det var bara att hålla igång henne varje dag, så länge hon inte protesterade.
Hon har under sommaren blivit mindre stel och vi började komma igång lite smått igen, kunde trava utan problem och även galoppera lite.
För två veckor sedan kom jag hem från en 5 dagars lång semester, hästen hade fått vila dom dagarna.
Hästen var mycket sämre i benet :crazy:
Efter att hon stått still så hade hon problem att få med sig benet ordentligt. Sen gick hon på som vanligt. Pigg och glad. Sprang självmant i hagen, dock inte rent alltid. Verkade inte ha ont, utan bara svårt att få benet att hänga med. Ringde vet, men han trodde att det berodde på att hon vilat i fem dagar.

Men men...
Idag var vi iallafall in och röntga. Vet hitta en gammal fraktur i hasleden och vid senskidan där det hade lossnat fragment och bildats pålagringar. Att ta bort fragmenten skulle tydligen inte hjälpa... Hon sover nu på hästsjukhuset över natten och imorgon ska benet ultraljudas.. Hur gammal frakturen är vet han inte...

Någon som har erfarenhet av gamla frakturer?? Vad kan göras? Kan det bli bra? :confused:
Jag är glad bara hon får gå som sällskap/promenadhäst och inte ha några besvär. Hon är ju bara 9 år gammal...
 
Sv: Gammal fraktur!

Ingen som råkat ut för att hästen gått med en dold gammal fraktur? :confused:

Frakturen är MINST två år gammal :mad:

Efter ultraljud och mer röntgen i tisdags upptäcktes bl.a. att en pålagring låg emot böjsenan :(

Titthålsoperation gjordes i torsdags och veterinären kunde skära bort en del pålagringar, men det var väldigt inflammerat inne i hasen. Värst skadad är alltså böjsenan, då en pålagring (som hon skar ner) har legat och nött emot senan varje gång hon böjt på benet :crazy: Även senskidan i hasen är skadad.
Nu är det boxvila åtta veckor, de första sex veckorna får hon ej lämna boxen överhuvudtaget. Sedan promenad 2X10 min/dag. Efter det återbesök för nytt ultraljud för att se om och vad vi kan göra...

Så nu är min lösdriftshäst instängd i en box dygnet runt... Med bronkit på det... Inte alls kul för henne :(
 
Sv: Gammal fraktur!

Åh fy, låter inte alls kul..

Jag håller tummarna för er att det blir bra eller åtminstånde bättre..
 
Sv: Gammal fraktur!

Gode gud och jag gnällde över en dag på box, lider verkligen med dig och håller alla tummar för din lille häst.
Hade det varit min så hade jag fått ta bort honom för han fixade knappt ett dygn på box upptäckte jag imorse när han höll på att ha halvt ihjäl mig bara jag öppnade boxdörren :S
6 veckor är ju en hel evighet, hoppas din pålle är lite med tålmodig än min. Tyvärr har jag inte erfarenheter av gamla frakturer men håller tummarna för er som sagt
 
Sv: Gammal fraktur!

Tack ska ni ha :)
Hon är måttligt road just nu... Inte alls på humör, och den damen har ett j-vla temperament annars också. De flesta är rädda för henne =/ Nu börjar det beteendet komma fram :(
Hon förstår ju inte varför hon inte får gå ut i hagen och äta gräs som alla andra hästarna..
Bandaget lyckas hon ha upp varje dag, och för att få dit det måste vi bremsa varje gång. Inte alls rätt häst att sjukvårda.

Men vi tar en dag i taget, så får vi se vart det leder =)
 
Sv: Gammal fraktur!

ush jag lider med dig, verkligen. Min står just nu i sjukhage och jag har redan hela armarna fulla av blåmärken efter våra duster med medicin osv. Livet är kul nästan jämt ;)
 
Sv: Gammal fraktur!

Usch :P
Gladare och gladare för varje dag...
Spenderar all min lediga tid hos henne men det duger inte :(, den enda gången hon är glad är när hon får MAT :d
Men nu är ännu en dag avklarad!
Det känns verkligen att man lever :D
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 317
Senast: __sofia__
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 254
Senast: super
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 402
Senast: tuaphua
·
Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
1 935
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp