Gammal häst som struntar i höet

Ja jag har funderingar på det, men det var nån annan här i tråden som sa energi o då vet jag inte riktigt om alfa är det bästa? :angel:
Energi i stället för att trycka i honom proteinkoncentratet soja

Det viktiga är ju ATT han äter. Alfa är smakligt, de flesta äter det med god aptit - så även vårt fullblod, som inte särsärskilt matglad. Det ger både energi och protein. Du kan ju också hälla på nån dl olja om du vill öka energin lite till. Men det viktigaste är ju, som sagt, att han äter alls.
 
Tråkigt, och jobbigt att han magrar på det (när min medis tjockade på sig) men om regnet kommer växer gräset till sig snabbt? Hoppas! Finns inget riktigt mumsigt som han kan få (typ om han inte får nyttig energi som grovfoder kanske betfor (säger jag som är usel på foder men tänker att betfor är fullt med socker att lägga på revben) trots att man inte ska ersätta grovoder med kraftfoder, vilket betfor väl är.).

(Kanske själv borde testat det istället för lusern såhär i efterhand, men de som var bra på hästar föreslog lusern.)
Betfor är inte en massa socker, utan en massa goda fibrer. Räknas som grovfoder numera.
 
Betfor är inte en massa socker, utan en massa goda fibrer. Räknas som grovfoder numera.
Jag menade inte att klaga på betfor utan att antyda att man kunde prova det (det angavs som sockerhaltigt i den lista jag snabbkollade, det är också en rest från sockertillverkning) just om det innehåller fibrer borde inte vara något negativt för ts.
 
Det kan ju vara så att gräs är lättare att tugga, glattbett kommer ju som ett brev på det som förr var Posten, med ålder.

Jag hade nog valt att stödutfodras luserngröt med olja, men det kräver ju att du har tid att vara där medan han maler ner det. Annars kan du kanske sätta ut honom för sig själv, rida/pyssla/whatever och låta honom äta under tiden du gör annat med andra hästar? Beroende på hur rutiner ser ut.

För svårfödda kräsna kusar brukar vi köra Hippo Alfa, hög andel grönmjöl och smakligt för majoriteten.
Med dagens Post hade ju glattbettet försvunnit :up:
 
En kombination av betfiber och lucern hade jag gett. Börja lite smått med några hundra gram av varje och öka tills han inte äter mer. Båda är grovfoder och är därför ett bättre alternativ än spannmål.
 
Inte någon av mina hästar skulle föredra hö framför gräs. Det är ju mer lättuggat än hö. Som de andra skriver, ge lucern eller något han gillar inomhus då. Blöt ordenligt och strö över något gott som tex. musli. :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
655
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 847
Senast: svea
·
Hästhantering Jag har fått ett intressant problem. Vi bor på egen gård och jag har min ridhäst hemma, tillsammans med en ponny som sällskap. Fram...
Svar
3
· Visningar
1 811
Senast: Piek
·
Hästvård Jag vet inte riktigt varför jag skriver den här tråden. Behöver väl kanske bara få skriva av mig och höra andra erfarenheter. Igår när...
Svar
12
· Visningar
1 349

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp