Gammaldags dörrar

mian1

Trådstartare
Jag har 3 måttbeställda spegeldörrar på 2:a våningen som jag ska måla. Jättefina från ett allmogesnickeri och de matchar dörrarna till kallvindarna. Problemet är att jag inte vet hur jag ska måla dem. Vi fick dörrarna lite billigare eftersom snickarens lärling gjort några hack i dörrarna som fick spacklas. Fast då var jag inne på att måla dörrarna vita så jag tyckte inte att det gjorde något. Nu har jag ändrat mig. Målar jag dem vita kommer de nog att se ut som nya dörrar från Hornbach eller nåt. Jag vill att de ska se gammaldags ut då jag ska ha kammarlås på dem och övervåningen är i gammal stil (i gammalt hus)

Kan man måla dem vita och sedan slipa för att få ett "slitet" utseende? Blir det snyggt?? Eller kan man drickamåla utan att det ser taffligt ut? Andra förslag?
 
Sv: Gammaldags dörrar

Kul med nya måttbeställda dörrar som är gjorda efter gammal förlaga!

Så för det första ska du måla med linoljefärg av bra kvalitét. Måla tunt tunt i 3lager. Vill du ha vitt så brukar rent vitt gulna, så jag föreslår att du blandar i lite grön umbra eller kimrök bara för att bryta den lite och ändå ser det för ögat vitt ut.

Ska du försöka få den målade dörren att se gammalt ut, kan du försiktigt slipa vissa ytor så att det ser naturligt slitet ut. Fast jag tycker att det ofta ser fel ut på något vis, svårt att få det att se äkta ut och slitet på rätt ställen. Men gör man det utan att överarbeta "skavningen" kan det ju se bra ut.

Så kan du lasera den också för en gammal look efter att du målat färdigt som du vill ha den. Jag tycker för min del att laseringen blir bättre om den andra färgen satt sig, eller vad man ska säga. Torkat in mer, så där efter ett år ungefär. Men det är vad jag tycker och jag är inte någon expert precis :angel: Men då tar du i alla fall lika delar av linoljefärg, balsamterpentin och kokt linolja. Måla på lite och torka av med en trasa efter en tid. Ju längre den sitter, mer fäster den eller blir starkare i nyansen eller vad man kan kalla det. Det är bara att testa sig fram.

Drickamålat kan jag inget om, men snyggt blir det också.

Och så vill jag se bilder på dörren ;)
 
Sv: Gammaldags dörrar

Vi har "äkta" gamla dörrar (huset byggt år 1700) som är vitmålade men de ser inte på något sätt nya ut för det. Jag skulle definitivt gå på vitt (brutet) och måla dem med linoljefärg enligt Winnis förslag.

Trä brukar alltid röra sig och det blir lätt sprickor längs "spegeln" så efter ett tag har du antagligen en "gammal" look utan att behöva göra någonting själv....:p
 
Sv: Gammaldags dörrar

Härligt med riktiga dörrar!

Jag vet att dörrarna i en väns hus är målat med filmjölk i färgen, (för att kunna göra mönster antar jag?) rätt vanligt förr som jag förstått och superfint!
 
Sv: Gammaldags dörrar

Drickamålning är inte svårt, och man får kläm på det ganska fort, men det kan vara "lättslitet" beroende på hur man efterbehandlar.
 

Liknande trådar

Hemmet Och behöver nu lista ut hur jag ska renovera den. :nailbiting: Jag var duktig i slöjd och bild på mellanstadiet men har inte hållit i...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 511
Senast: Ullmerkott
·
Hemmet Vi håller på att renovera ett 70-tals hus, de förra ägarna har inte gjort så mycket i huset mer än lite tapetsering och målning så vi...
Svar
3
· Visningar
8 402
Senast: hvala
·
Hemmet Den 14e januari får jag nycklarna till min alldeles egna lilla etta på 40m2. Jag flyttar hemifrån och behöver möbler och verktyg och...
Svar
10
· Visningar
1 816
Senast: vego96
·
Utrustning Jag känner mig lite "vår-wild and crazy" och funderar nu hur jag ska piffa upp min transport på bästa sätt. Det är en Boj bravo 216S...
Svar
16
· Visningar
1 642
Senast: burton
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp