Hjälp, jag har köpt en lägenhet!

Den nuvarande, fula bänkskivan i repigt plastmaterial. Ska man tänka golv + bänkskiva i samma träslag? Eller är det snyggare med ljust golv och mörk bänkskiva (vita skåp, vitt kakel, vitt tak, ännu ospecificerad ljus färg/tapet på väggarna). Vill jag ha samma golv i kök, hall och sovrum (vardagsrummet går förhoppningsvis bara att fräscha upp), eller ska man ha olika? Snyggast med något som helt bryter av från vardagsrummet, eller något som liknar detta (men antagligen inte blir exakt samma)?

Skulle behöva en månads semester bara för planerandet känner jag..
Så här gjorde jag med mitt kök, före:
 

Bifogade filer

  • 2021-10-10_17.14.04.jpg
    2021-10-10_17.14.04.jpg
    71,4 KB · Visningar: 139
Någon som vet vad sådan här trälist kallas? Tänker att den ska bytas ut mot något som matchar den framtida bänkskivan, men det är svårt att googla när en inte vet vad det heter.
 

Bifogade filer

  • DSC_0427_1.JPG
    DSC_0427_1.JPG
    86,5 KB · Visningar: 118
Någon som vet vad sådan här trälist kallas? Tänker att den ska bytas ut mot något som matchar den framtida bänkskivan, men det är svårt att googla när en inte vet vad det heter.
Jag gissar på att det är än kakellist som de själva karvat ur i nederkanten för att kunna täcka kakelkanten åt två håll, istället för en som de är gjorda för?
 
Så här gjorde jag med mitt kök, före:
Hjälp va läskigt, men ditt kök ser precis ut (layout och storleksmässigt) som köket i min gamla lägenhet! Utan att outa för mycket om du inte vill dela vilken del av landet du finns i, men bor du i ett till ytan väldigt stort brf-område med nära till vattnet?
 
  • Gilla
Reactions: WS6
Hjälp va läskigt, men ditt kök ser precis ut (layout och storleksmässigt) som köket i min gamla lägenhet! Utan att outa för mycket om du inte vill dela vilken del av landet du finns i, men bor du i ett till ytan väldigt stort brf-område med nära till vattnet?
Jag tänkte DIREKT på det så fort jag såg bilden 😂
 
Det var skillnad! :up: Jag tänker dock behålla nuvarande köksinredning som är rätt fräsch (bortsett från bänkskiva, list, väggar och golv, då.. :laugh:)
Det är samma luckor, bara omlackade med nya handtag! ^^ Sen fanns det inget kakel så det fick det bli + ny bänkskiva och vask + spis, även kyl/frys som matchar spisen.. 😜
Hjälp va läskigt, men ditt kök ser precis ut (layout och storleksmässigt) som köket i min gamla lägenhet! Utan att outa för mycket om du inte vill dela vilken del av landet du finns i, men bor du i ett till ytan väldigt stort brf-område med nära till vattnet?
Japp 😅
 
Kaoset fortsätter i sakta mak. Har spacklat miljarder hål, målat taken samt fönstersmygar, fått loss bänkskivor och listen i köket, och haft snickare som satt upp en vägg och därmed omvandlat ett litet "genomgångsrum" till stort skafferi och garderob. I veckan kommer golvläggaren och tittar. Nu börjar det dra ihop sig till att bestämma sig för saker! :nailbiting:

Har även hittat en grej på väggen jag skulle behöva få ner innan tapetsering. Någon som vet vad det är, och hur man blir av med den? Har testat milt våld utan resultat, kvarstår ökat våld alt kontakta någon som vet något.
Jag tycker det ser ut som en termostat, såhär ser min ut. Vet dock inget om hur man får bort den (den kanske rent av behöver vara där?).
93CC2703-4011-4EF5-BC61-ECA74E4F76E7.jpeg
 
Jag tycker det ser ut som en termostat, såhär ser min ut. Vet dock inget om hur man får bort den (den kanske rent av behöver vara där?).
Visa bifogad fil 77970
Kan det nog vara. Jag har en gammal variant av något sådant som sitter i sovrummet. Fruktansvärt oklart vad den egentligen har kontrollerat.....men man kan ställa in grader på den. Vid två tapetseringstillfällen har jag försökt att i alla fall skruva loss kåpan som man gör med stickkontakter och dylikt när man tapetserar. Men icke, får inte bort något. Så jag har bara vant mig vid att tapetsera runt den. Troligtvis krävs det en elektriker för att få bort min, men riktigt så angelägen är jag inte..... ;)
 
Kaoset fortsätter i sakta mak. Har spacklat miljarder hål, målat taken samt fönstersmygar, fått loss bänkskivor och listen i köket, och haft snickare som satt upp en vägg och därmed omvandlat ett litet "genomgångsrum" till stort skafferi och garderob. I veckan kommer golvläggaren och tittar. Nu börjar det dra ihop sig till att bestämma sig för saker! :nailbiting:

Har även hittat en grej på väggen jag skulle behöva få ner innan tapetsering. Någon som vet vad det är, och hur man blir av med den? Har testat milt våld utan resultat, kvarstår ökat våld alt kontakta någon som vet något.

Det ser exakt ut som en grej min hyresvärd satt ut. Nån form av termostat. Kolla med BRF:en innan du tar bort den.
 
Det är samma luckor, bara omlackade med nya handtag! ^^ Sen fanns det inget kakel så det fick det bli + ny bänkskiva och vask + spis, även kyl/frys som matchar spisen.. 😜

Japp 😅
Men va kul :D Nu bor jag inte där länge (flyttade nån mil längre söder ut), men är uppvuxen i närheten och hade min lgh i 8 år :D Vi kanske t.o.m. mötts utan att veta om det då :rofl:
 
  • Gilla
Reactions: WS6
Det här med golv.. :meh: När jag äntligen sållar mig ner till ett fåtal lämpliga kandidater tänkte jag beställa provbitar för att bestämma mig efter att ha sett dem i verkligheten. Då visar det sig att man inte kan göra det som privatperson, endast företagskunder. Golv är ju en rätt stor investering så hade ju känts bra att få se det på riktigt innan en bestämmer sig.
Eller ska man helt enkelt beställa ett helt paket av varje och skicka tillbaka de man inte vill ha?
 

Liknande trådar

Hemmet Jag ska ta ut en värderingsman för omvärdering av min bostad i förhoppningen att kunna lägga om lånet. Nu har jag däremot haft en vild...
Svar
13
· Visningar
876
Senast: lil-sis
·
Hemmet Jag har hittat ett gulligt hus med relativt ok prislapp MEN det har ett extremt renoveringsbehov. De enda rum som är initialt över huvud...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
7 338
Hemmet Vi har sagt upp vår hyresrätt och fick igår en bekräftelse på uppsägningen. Det är så trist, en hel sida med enbart "du är skyldig...
2
Svar
26
· Visningar
4 540
Senast: Voeux
·
Hemmet Hur mycket kan det kosta att leja bort en totalrenovering av en 160 kvm stor villa? Det som ska göras är tak, byte av alla fönster...
2
Svar
24
· Visningar
8 460
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp