Gammalt överben, aktivt igen!

nice and happy

Trådstartare
Hej!
Är det ngn här inne som har erfarenhet av överben?

Hästen ifråga har ett gammalt överben på framsidan av kotan som är aktivt igen sedan ca 3,5vecka tillbaka.
Märkte att han svullnat upp över överbenet/kotan o va varm o lite öm på överbenet men inte halt. Den natten hade han slagit sönder sin Box dörr så vi antar att han slagit i överbenet i dörren, vet att han brukar slå med frambenen i dörren vid fodring.
Veterinär är inblandad, hen tyckte att vi skulle skritta o kyla o sade att det kunde kvarstå en liten mera svullnad just på knölen o värmen kunde oxå finnas ett tag till... Han är ännu ohalt o ännu växelvis ljummen i överbenet från dag till dag. Tycker att efter 3,5vecka borde den lilla värmen vara borta? Fast läser att nya överben kan värmen finnas i 5-12veckor kan de va samma vid slag på gammalt överben?
Hur såg erat händelseförlopp ut, hur länge märkte ni av? Vad gjorde ni, kylde, bot mm?
Bättre att låta vila helt?
 

Liknande trådar

Hästvård Jag vet snart inte vad jag ska göra så hoppas ni har några bra idéer. Det hela började för ca tre månader sedan när hästen slog sönder...
Svar
0
· Visningar
1 131
Hästvård Den eviga undran vid skada vilket är bäst för just den skadan... Tänkte se vilket ni tror är bäst i vårat fall. Hästen slog i ett...
Svar
1
· Visningar
1 519
Senast: spaderÄss
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 523

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Guldfasanerna
  • Rintränings- och utställningstråd

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp