Gångarterna krånglar

Miranda.123

Trådstartare
Jag och min häst har lite problem med alla gångarter, skrittar hon så går hon som en zombie, travar man så måste man typ ha långa tyglar eftersom hon är så känslig med korta tyglar då hon tror man bromsar, därför går det typ int meed galopp alls, möjligt vis några språng per ridpass men inget mer. Några tips på vad man kan göra? Hon är oxå väldigt så att hon vill hem hela tiden, hon krånglar alltid vid utgången på paddocken och försöker vända ut och springa hem, vad ska jag göra? Alla tips är välkomna, och om något blev otydligt så fråga gärna :)
 
Det är tanken senare, eftersom jag köpt henne ganska nyligen så vill jag lära känna henne först lite bättre, har du någon bra övning jag kan göra?
Det är en bra idé att ha med en tränare från början som kan stötta och hjälpa till för en bra start - eftersom tränaren antagligen har erfarenhet av olika hästar. Så det är mitt tips 🥰
Lycka till, kul med ny häst :)
 
Min medryttarhäst var lite som din när jag började rida honom. Han gick supersakta och ville gärna vända och gå hem om han fick.

Jag jobbade med att han skulle gå fram normalt och inte i slowmotion. Sedan skrittade jag iväg en bit. Trav och galopp tog jag på vägen hem. Då var han mer taggad. Lyssnar han inte på mig när jag ber honom att gå fram petar jag på honom med pisken. Ibland får jag påminna honom, men nu går han som vanligt för det mesta. Jag tolkade det som att han inte var tillräckligt trygg med mig och blev osäker när vi var iväg.

Försök att hitta något som pållen gillar, kanske tycker bättre om att rida ut än att gå på banan? Gå iväg med hästen och rid hem?
 
Jag skulle med tagit hjälp av tränare direkt. En bra tränare hjälper dig att lära känna din häst och komma vidare med såna här saker!

Det gör jag själv numera, kör jag fast så är det min tränare som hjälper mig ur problemet! Oavsett vad det är. Har hittat en som är bra både på träning från marken och ridning.

Annars är mitt tips att börja från marken, promenera, longera och tömköra. Fungerar allt då så brukar det funka från ryggen med....

Det är tanken senare, eftersom jag köpt henne ganska nyligen så vill jag lära känna henne först lite bättre, har du någon bra övning jag kan göra?
 
Ålder på dig o hästen. Erfarenhet/ Utbildningsnivå på de samma. Hästras.
Jag 16 år gammal, min häst 20 år. Hon har mest blivit riden i skogen som skogsmulle för gamla medryttare och jag ridskola sen jag var 5 och jag har haft ett flertal medryttarhästar innan, den häst jag har nu är islandshäst men hon är inriden som ”vanligt” och töltar eller kör inte pass.
 
Min medryttarhäst var lite som din när jag började rida honom. Han gick supersakta och ville gärna vända och gå hem om han fick.

Jag jobbade med att han skulle gå fram normalt och inte i slowmotion. Sedan skrittade jag iväg en bit. Trav och galopp tog jag på vägen hem. Då var han mer taggad. Lyssnar han inte på mig när jag ber honom att gå fram petar jag på honom med pisken. Ibland får jag påminna honom, men nu går han som vanligt för det mesta. Jag tolkade det som att han inte var tillräckligt trygg med mig och blev osäker när vi var iväg.

Försök att hitta något som pållen gillar, kanske tycker bättre om att rida ut än att gå på banan? Gå iväg med hästen och rid hem?
Tack för tipset :)
 
Jag skulle med tagit hjälp av tränare direkt. En bra tränare hjälper dig att lära känna din häst och komma vidare med såna här saker!

Det gör jag själv numera, kör jag fast så är det min tränare som hjälper mig ur problemet! Oavsett vad det är. Har hittat en som är bra både på träning från marken och ridning.

Annars är mitt tips att börja från marken, promenera, longera och tömköra. Fungerar allt då så brukar det funka från ryggen med....
Tack 🙏🏼
 
Det är tanken senare, eftersom jag köpt henne ganska nyligen så vill jag lära känna henne först lite bättre, har du någon bra övning jag kan göra?

jag tycker tvärtom att du bör se till att ta hjälp av tränare nu och inte senare. Jag ser inte varför hjälp av tränare skulle motverka att du samtidigt lär känna hästen. Snarare tvärtom eftersom du upplever problem på det sätt du beskriver.
 
Jo
Det låter som att du inte äger hästen utan är medryttare? Isåfall är det bäst att be om hjälp från ägaren.
Jo, jag har varit medryttare på henne sen mars i år, men han nu för några dagar sen köpt henne, ägaren rider i dagsläget inte pågrund av privata sitvationer och hon har inte varit ute i stallet på flera veckor förutom en snabbis och hämtat nåt eller liknande, hennes dotter är dock tränare så vi har lite kontakt med henne, tanken är att lida för henne så snart som möjligt :)
 
jag tycker tvärtom att du bör se till att ta hjälp av tränare nu och inte senare. Jag ser inte varför hjälp av tränare skulle motverka att du samtidigt lär känna hästen. Snarare tvärtom eftersom du upplever problem på det sätt du beskriver.
Jo, tränare är på G, vi har hennes gamla ägares dotter som känner hästen ganska väl, dock har hon lite tighta situationer privat och kan inte åka ut till stallet, där för tänker jag nu medans om någon har ett tips tills hon kan komma ut igen :)
 
Du har köpt en häst du varit medryttare på. En outbildad obalanserad islandshäst med 3 gångarter som med islandshästar starka psyke tagit över situationen. Det krävs mycket tid och pengar och kunskap att få ordning på en sån häst. Förra ägaren var sk tränare och har inte töltsatt hästen?
 
Du har köpt en häst du varit medryttare på. En outbildad obalanserad islandshäst med 3 gångarter som med islandshästar starka psyke tagit över situationen. Det krävs mycket tid och pengar och kunskap att få ordning på en sån häst. Förra ägaren var sk tränare och har inte töltsatt hästen?
Jag köper henne inte för att få ordning på henne och täcke eller liknande, mitt mål med henne just nu är bara att kunna jobba vidare inom lydnad och teknik, köpte henne även för att hon skulle skickas iväg och jag har blivit väldigt fast vid henne sen mars, hon är som min familj så skulle inta klara att hon åkte
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 227
Senast: Fiorano
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 040
Senast: AbCdE
·
Ridning Har funderingar kring sitsen vid galopp. På ridskola lär man ut att det ska sättas tungt hela tiden, både vid fattning i galopp. Min...
2
Svar
33
· Visningar
3 167
Senast: Stekspaden
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 795
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp