Gangsterrap och samhällets respons

Jag tycker det sorliga är hur man misslyckas med att rädda dessa ungdomar.

2 ggr blev han dömd till ungdomsvård (1 gång pga väpnat rån och 1 gång pga att han knivhögg en annan person), på detta blev det även lvu. Trots allt detta återvänder han varje gång till kriminaliteten, till gängen. Om man genom denna ungdomsvård och lvu hade lyckats få honom bort från kriminaliteten/gängen hade han troligen levt idag.
Hur många som får ungdomsvård/lvu återvänder inte till deras gamla vanor? hur många ungdomar blir räddade genom dessa åtgärder? det kanske är där man ska lägga fokus? hur man ska få dessa ungdomar på rätt väg i tidigt skedde så inte fler ungdomar hamnar i kriminalitet/gäng.
 
Med kyrkbränningarna var det snarare vissa band/individer som man kunde förknippa med detta än hela musikstilen och jag skulle inte bli förvånad om detsamma gäller för gangsterrap.
Det beror väl lite på hur insatt man är hur mycket som man generaliserar kan jag tänka mig. Men jag har svårt att se att Vikernes & co tex skulle fått ett musikpris från någonting som motsvarade P3 när de höll på som mest.
 
Det beror väl lite på hur insatt man är hur mycket som man generaliserar kan jag tänka mig. Men jag har svårt att se att Vikernes & co tex skulle fått ett musikpris från någonting som motsvarade P3 när de höll på som mest.

Nej, det har jag också svårt att tänka mig. Men jag tycker inte att det finns särskilt många beröringspunkter mellan dåtidens black metal och dagens gangsterrap annat än att den är kontroversiell, att texterna uppmanar till hemskheter men att dessa hemskheter faktiskt bara begås av ett fåtal och att det finns annat än musiken som är gemensamt hos dessa individer.

Burzum skulle knappast få pris från P3 eller någon större radiostation eftersom black metal var och är en liten subkultur medan gangsterrapen länge har varit stor och också blivit kommersiell.
 
Jag tycker texten till Gangsta Rap Made Me Do It förklarar det hela bra (och visar på att detta inte är nytt direkt).

[Intro]
- Prior to gangsta rap music, the world was a peaceful place. And then all of that changed: violence, rape, murder, arson, theft, war. These are all things that came about as a result of gangsta rap music
- But wasn't Compton dangerous before gangsta rap ?
- Wrong! Compton was a nature preserve for bunny rabbits. When gangsta rap came along, they tore down the country clubs and put up housing projects!


...

If I sell a little crack
Ain't nothin' to it, gangsta rap made me do it
If I die in Iraq
Ain't nothin' to it, gangsta rap made me do it
If I take you for granted
Ain't nothin' to it, gangsta rap made me do it
If I fuck up the planet
Ain't nothin' to it, gangsta rap made me do it
 
Jag hörde talas om Einar första gången då han blev brutalt förnedringsrånad och pressad på 3 miljoner.

Han var en av dom mest spelade artisterna så uppenbarligen var han bra på sin grej, även om musikstilen inte tilltalar mig för fem öre.

Han blev förmodligen mördad av samma gäng som pressade och förnedrade honom eftersom hans mamma anmälde dom och gjorde så att ledaren åkte in i häktet.
Det är ju inte så konstigt att ingen vågar vittna och att vi har ett laglöst samhälle när man ser vad som hände Einar. Dessa kriminella patrask har inga gränser.

Vidrigt samhälle vi har fått om man mördar en 19 åring för att hans mamma ville sätta dit kriminella patrask.


Responsen från samhället har nog inte så mycket att göra med hans musik egentligen utan den historia han var bakom sig.

Jag tror att det stack för mycket i ögonen att en svensk pojke berättade om livet på gatan och dessutom tjänade massa miljoner och lyckades betydligt bättre än tex haval och yasin med flera.
Einar var väl egentligen aldrig med i något gäng? Varför skulle han annars bli rånad? Han fick väl betala flera olika gäng för att få skydd.

Rasismen inom ghettogängen är rejäl mot svenskar.


Sen tycker jag däremot inte att gangsterrap ska belönas på någon gala som med tex yasin.

En svensk pojke som begått en hel del brott. Han verkar ju varit allt annat än en oskyldig svennebanan, och mig veterligen hade han absolut gängkopplingar?
Dock är jag inte så insatt i hans liv, så jag kan ha fel. 🤷

Enligt en del tidningar samt polis rapporterna hade han nära kopplingar till Husby nätverket. Kidnappningen utfördes av medlemmar i Vårby nätverket och deras mest kända rappare och avsljöjades genom Encro chat bevisningen, samt filmer i denne rapparens mobil. Att hans mamma skulle ha gjort polisanmälan har nog inget med saken att göra.
 
Ja, det känns som man missar målet om man fokuserar på att musiken är hemsk och farlig.
Gå efter drogerna, gå efter vapnen, gör det obekvämt för dem punktmarkera dem om de så har en trasig billykta. Men att ondgöra sig över en hel genre och om man skulle börja censurera vad folk får gilla eller inte på tex spotify osv blir en slippry slope som nog får totalt motsatt effekt.

(Jag klarar ju inte ens av att lyssna till rap med vettigt budskap och gjord av folk jag känner, så det är inte så att det skulle vara en förlust för mig personligen)

:bow:

Så enormt sant!

Vi ska inte ha något råd eller myndighet som sitter och bestämmer vilken konst som får finnas och vilken som inte är önskvärd. Jag står heller inte ut med rapmusik som sådan men försöker någon förbjuda den så ställer jag mig på barrikaderna. Jag kommer också som sagt ihåg debatten om hårdrock/metal på 80-talet och vill inte se den sortens debatt igen, vi ska ha kommit längre än så. Plus att förbjuder vi gangstarap är nog inte steget långt till musik jag faktiskt lyssnar på... dvs metal.

Jag förstår inte varför det förfasas så över musiken och att en del verkar tycka och tro att förbjuda den löser problemet?! Problemet är att vi har ett skuggsamhälle och att de som inte passar in/fungerar i det vanliga samhället löper stor risk att hamna i denna skuggvärld. Lägg sedan till att överklassen ska ha sitt knark och givetvis vill de som säljer ha samma yttre attribut som markerar framgång som överklassen har, dvs designerkläder och -smycken samt bilar etc.
 
Du kan inte se en gradskillnad i upprördheten över ungdomens förfall när det gäller Rolling Stones och när man betalar in pengar rakt i en kriminell rörelse? Det är i gangster rapens fall inte i första hand musiken som är problemet utan att man skickar pengar in i gäng som ägnar sig åt grov kriminalitet och skjuter folk på öppen gata
Precis. Att jag tycker att rapmusik är gräsligt och olyssningsbart är liksom oväsentligt i sammanhanget. Det är kopplingen till kriminalitet som är det stora problemet.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Guldfasanerna
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp