Gangsterrap och samhällets respons

Jag tycker det här fenomenet med gangsterrap är problematiskt, kanske inte så mycket ur ett skapa konstperspektiv som ur ett konsumera konstperspektiv.
För mig rimmar det illa att i ena stunden skrika efter hårdare tag, fler poliser, hårdare straff, visitationszoner osv osv för att i nästa ögonblick hälla in pengar i den här miljön via att konsumera konst skapad av dess medlemmar. Till det går man sen ut på krogen och drar en lina och ser fortfarande inte sambandet mellan sina egna handlingar och morden som sker.
Vi har alla ett val att inte göda dessa miljöer genom de val vi själva gör i form av frivillig konsumtion
 
Jag tycker det här fenomenet med gangsterrap är problematiskt, kanske inte så mycket ur ett skapa konstperspektiv som ur ett konsumera konstperspektiv.
För mig rimmar det illa att i ena stunden skrika efter hårdare tag, fler poliser, hårdare straff, visitationszoner osv osv för att i nästa ögonblick hälla in pengar i den här miljön via att konsumera konst skapad av dess medlemmar. Till det går man sen ut på krogen och drar en lina och ser fortfarande inte sambandet mellan sina egna handlingar och morden som sker.
Vi har alla ett val att inte göda dessa miljöer genom de val vi själva gör i form av frivillig konsumtion
Jag tycker att de som röstar fram dessa bidrag till olika priser gör samma slags fel. Bidrag till konst som förhärligar dessa miljöer, kan och bör inte förbjudas, men att så många medverkar till att de lyfts fram, prisas och spelas är skrämmande.

Däremot ser jag inte alls samma sak i att stödja exempelvis konst från Yasin, om det handlade om nycirkus. Även om det i praktiken indirekt skulle kunna vara ett stöd för dåliga saker.
 
Jag har också reagerat över all mediauppvaktning som Einar och hans musik har fått nu efter hans död. Det är jättetragiskt att en så ung kille behövt dö för någon idiotisk konflikts skull, men hade t.ex Yasin fått samma uppmärksamhet och mediatid om det varit han? Hade andra svenska artister gett sin sympati då? Har Einar fått specialbehandling för att han är etniskt svensk och känd och därmed inte passar in i den gängse normen för hur en gängkriminell ska se ut och vara?

Jag är inte heller så förvånad över Ulf Kristerssons uttalande om vanliga människor. Jag tror att många politiker har uppfattningen om att i förorterna bor det bara kriminella och därför gör det inte så mycket om brottsligheten håller till där. Men skulle det börja skjutas på andra ställen, som nu i Hammarby Sjöstad och kanske i ännu mer välbeställda områden, då ska ni se att det kommer att vidtas åtgärder snabbt.

Jag tolkar det där med "vanliga människor" som symbolik för människor som är som majoriteten, dvs som sköter sitt uppehälle med hänsyn till andra och inte är kriminella. Inte på nåt annat vis. Så olika man kan tolka saker.

Och ja, med tanke på hur mkt uppmärksamhet just Yasin redan fått så är jag övertygad om att det skulle ligga på samma nivå som detta. Han är liksom en kändis och dom syns.
 
Jag tolkar det där med "vanliga människor" som symbolik för människor som är som majoriteten, dvs som sköter sitt uppehälle med hänsyn till andra och inte är kriminella. Inte på nåt annat vis. Så olika man kan tolka saker.

Och ja, med tanke på hur mkt uppmärksamhet just Yasin redan fått så är jag övertygad om att det skulle ligga på samma nivå som detta. Han är liksom en kändis och dom syns.
Majoriteten av oss som bor i dom här områdena som det skjuts i är vanliga människor som knegar på.
 
Jag tycker att de som röstar fram dessa bidrag till olika priser gör samma slags fel. Bidrag till konst som förhärligar dessa miljöer, kan och bör inte förbjudas, men att så många medverkar till att de lyfts fram, prisas och spelas är skrämmande.

Däremot ser jag inte alls samma sak i att stödja exempelvis konst från Yasin, om det handlade om nycirkus. Även om det i praktiken indirekt skulle kunna vara ett stöd för dåliga saker.
Jag ser en tydlig koppling mellan dessa två. Om det finns en stor efterfrågan på musiken så kommer den givetvis även att nämnas i de sammanhangen så för mig så ligger "skulden" fortfarande hos de som häller in pengar i den genom att lyssna på den.
 
Jag har också reagerat över all mediauppvaktning som Einar och hans musik har fått nu efter hans död. Det är jättetragiskt att en så ung kille behövt dö för någon idiotisk konflikts skull, men hade t.ex Yasin fått samma uppmärksamhet och mediatid om det varit han? Hade andra svenska artister gett sin sympati då? Har Einar fått specialbehandling för att han är etniskt svensk och känd och därmed inte passar in i den gängse normen för hur en gängkriminell ska se ut och vara?

Jag är inte heller så förvånad över Ulf Kristerssons uttalande om vanliga människor. Jag tror att många politiker har uppfattningen om att i förorterna bor det bara kriminella och därför gör det inte så mycket om brottsligheten håller till där. Men skulle det börja skjutas på andra ställen, som nu i Hammarby Sjöstad och kanske i ännu mer välbeställda områden, då ska ni se att det kommer att vidtas åtgärder snabbt.

Min absolut första tanke. Ironin i att jag och kollegan skiftet tidigare kräkt ur oss om hur Leila K och Yasin blev bemötta i tvsoffor vs hur Einar emottogs.
 
Angående censurering: Det som behövs är normer i samhället, vad som är rätt och fel, inte att införa censur, det skulle vara helt fel väg att gå. Samhällets normer är vi alla ansvariga för, mer eller mindre i varje fall.
Fast normer kan ju skilja sig oerhört åt i olika grupper i samhället. Det är väl det som blir så tydligt i det aktuella ämnet, det som är normen och anses som normalt i en grupp väcker starka känslor och provocerar i en annan.
 
Jag ser en tydlig koppling mellan dessa två. Om det finns en stor efterfrågan på musiken så kommer den givetvis även att nämnas i de sammanhangen så för mig så ligger "skulden" fortfarande hos de som häller in pengar i den genom att lyssna på den.

Ifråga om själva musiken håller jag verkligen med om detta och ditt tidigare inlägg (det går ju inte att anklaga artisten för att hen blir nominerad till ett pris exempelvis, och musik är och ska vara fri att skapa) och det är det jag tycker känns godtyckligt. En del personer eller företeelser går extremt snabbt att skicka ut i kylan på mer eller mindre befogade grunder, medan andra och annat inte verkar anses vara lika allvarligt. Samtidigt som det just gällande gangsterrapen i många fall handlar om grov brottslighet som ligger bakom och ”alla” tycks rörande överens om att gängkriminaliteten är bland det viktigaste på agendan just nu och det skriks efter ”hårdare tag”. Tydligen i takt med att kriminaliteten och våldet drar sig utanför de s.k. utsatta områdena?
 
Så enkelt är det ju inte heller. Det är en balansgång det där mellan att vara ansvarig för sina egna handlingar, fullt ut, och dras in i saker när man var alldeles för ung. De här gängen är inte så enkla att gå ur när de väl fått grepp om dig och den här killen hann inte ens bli vuxen. Vi är som sagt från samma ort jag och Einar och jag vet hur det var för 20 år sedan, en värld som jag introducerades till när jag var 13 år. Det fanns redan då personer som du inte gjorde dig osams med, och ville de ha en tjänst så gick det inte att säga nej. Det var knivar och skjutvapen i skolan, droger och slagsmål på helgerna. Jag är inget fan av Einar, hans liv och hans texter. Du har ett eget ansvar för vad du gör med ditt liv. Men att kriminella får skjuta ihjäl varandra bäst de vill är ett ganska magstarkt påstående. Att kunna undvika att hamna skiten är också ett privilegium.
Skjuta varandra kommer ingen kunna hindra dom från att göra hur som helst. Man får nog rikta in sig på att minska risken för oskyldiga icke kriminella att komma ivägen helt enkelt. Detta är inget nytt fenomen, det som skett de sista 10 åren är att det ökat rejält bara så att tro man ska få dom att lägga av eller kunna hindra skjutningar är naivt. Det finns alldeles för få poliser i Sverige för att lyckas med det, Sverige ligger nästan sist i antal Poliser per 100 000 invånare i EU. Bara tre länder är sämre (enligt en rapport från EuroStat år 2020).
 
Skjuta varandra kommer ingen kunna hindra dom från att göra hur som helst. Man får nog rikta in sig på att minska risken för oskyldiga icke kriminella att komma ivägen helt enkelt. Detta är inget nytt fenomen, det som skett de sista 10 åren är att det ökat rejält bara så att tro man ska få dom att lägga av eller kunna hindra skjutningar är naivt. Det finns alldeles för få poliser i Sverige för att lyckas med det, Sverige ligger nästan sist i antal Poliser per 100 000 invånare i EU. Bara tre länder är sämre (enligt en rapport från EuroStat år 2020).

Jag säger inte att det är enkelt, det var formuleringen ”be my guest” och att de kan skjuta varandra så mycket de vill som jag reagerade på. ”Så länge ingen oskyldig drabbas”, och min mening är att gränsen mellan vad som kan anses skyldig och oskyldig i diskussionen gängkriminalitet i mina ögon inte är svart eller vit. Det kan vara, men det kan också vara en grå sörja det hela.
 
Jag ser sällan någon vidare upprördhet över t ex Bob Marleys "I shot the sheriff" eller Queens "Another One Bites the Dust". Det finns mängder av andra exempel. Det känns extremt godtyckligt när viss musik pekas ut som våldsförhärligande och direkt skadlig medan annan spelas i radio utan att någon höjer på ögonbrynen.
 
Jag ser sällan någon vidare upprördhet över t ex Bob Marleys "I shot the sheriff" eller Queens "Another One Bites the Dust". Det finns mängder av andra exempel. Det känns extremt godtyckligt när viss musik pekas ut som våldsförhärligande och direkt skadlig medan annan spelas i radio utan att någon höjer på ögonbrynen.
Skillnaden är att den här typen av musik är så tätt förknippad med gängkriminaliteten som är ett stort problem i det svenska samhället just nu. Bob Marley och Queen reflekterar problem i andra länder, i en svunnen tid.
 
Jag ser sällan någon vidare upprördhet över t ex Bob Marleys "I shot the sheriff" eller Queens "Another One Bites the Dust". Det finns mängder av andra exempel. Det känns extremt godtyckligt när viss musik pekas ut som våldsförhärligande och direkt skadlig medan annan spelas i radio utan att någon höjer på ögonbrynen.
Nu har jag inte lyssnat på, eller läst texterna, som exempelvis Einar skrev, men lyssnar mycket på vad som enligt vissa är våldsförhärligande musik.

"Gallipoli
Dreams of freedom turned to dust
Hell is waiting where the ocean meets the sand"

Vad jag vill ha sagt med det, är att det inte bara handlar om innehållet, utan även hur det framförs.
 
Jag ser sällan någon vidare upprördhet över t ex Bob Marleys "I shot the sheriff" eller Queens "Another One Bites the Dust". Det finns mängder av andra exempel. Det känns extremt godtyckligt när viss musik pekas ut som våldsförhärligande och direkt skadlig medan annan spelas i radio utan att någon höjer på ögonbrynen.
Jag håller med i vad du menar med att det finns mycket musik (konst) som är våldsförhärligande (actionfilmer ngn?). Men anser även att det är skillnad i hur det framförs, som @Sharpless är inne på. Den största skillnaden är dock att de flesta artister inom andra genrer som kan beskyllas för väldsförhärligande texter inte lever ut dem i verkligheten. Det är, åtminstone för mig, en väsentlig skillnad i att fantisera om våld i olika former och göra konst av det, eller att göra konst av sitt verkliga våld.
 
Skillnaden är att den här typen av musik är så tätt förknippad med gängkriminaliteten som är ett stort problem i det svenska samhället just nu. Bob Marley och Queen reflekterar problem i andra länder, i en svunnen tid.
Skillnaden är också att dina andra exempel är "gammal" musik som har funnits länge. Det var väl senast i samband med kyrkbränningarna och eskaleringarna kring det som någon annan musikstil ansågs driva på våldshandlingar på samma sätt som gansterrapen gör idag och då var det i människor räknat ett enormt mycket mindre antal som påverkades med tanke på den begränsade publik som lyssnar på black metal. Mycket av rock som idag känns snäll var dessutom extremt kontroversiell när den släpptes, bara kolla på tex Dee Sniders tal i kongressen kring deras musik.
 
Skillnaden är att den här typen av musik är så tätt förknippad med gängkriminaliteten som är ett stort problem i det svenska samhället just nu. Bob Marley och Queen reflekterar problem i andra länder, i en svunnen tid.

Ja, naturligtvis är det lättare att uppröra sig över den musik som produceras just nu. Nu är det gangsterrap, förut kunde det vara rock. Då var det Rolling Stones som man ville stoppa eftersom deras musik ansågs vara skadlig för ungdomar att lyssna på - sex, drugs and rock'n'roll. Nu är Rolling Stones mainstream.
 
Skillnaden är också att dina andra exempel är "gammal" musik som har funnits länge. Det var väl senast i samband med kyrkbränningarna och eskaleringarna kring det som någon annan musikstil ansågs driva på våldshandlingar på samma sätt som gansterrapen gör idag och då var det i människor räknat ett enormt mycket mindre antal som påverkades med tanke på den begränsade publik som lyssnar på black metal. Mycket av rock som idag känns snäll var dessutom extremt kontroversiell när den släpptes, bara kolla på tex Dee Sniders tal i kongressen kring deras musik.

Med kyrkbränningarna var det snarare vissa band/individer som man kunde förknippa med detta än hela musikstilen och jag skulle inte bli förvånad om detsamma gäller för gangsterrap.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp