Gapande häst..

• Western
  • Trådstartare Trådstartare Ramir
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 54
  • Visningar Visningar 4 743
Sv: Gapande häst..

Fast som jag skrev i mitt tidigare inlägg, när hästen väl har fått hakarna kan den ju ha smärtor i munnen. Att göra en lång utredning och rätta till ursprunget först och därefter åtgärda smärtproblematiken känns ganska onödigt eftersom hästen kommer att lida i onödan.

Jag raspar först tänderna, sedan försöker jag hitta orsaken till varför den snedslitit och åtgärdar det. Har det då gått så fruktansvärt lång tid att hästen fått nya hakar får jag lägga ut pengar på en ny raspning. Hellre det än att hästen skulle gått med smärtor hela den tiden. Så dyrt är det inte med en extra raspning att jag låter hästen gå med hakar som kan smärta.

Håhåjaja! :p Nåväl, du gör såklart som du tycker känns bäst. Även fast det låter helt fel i mina öron! ;) Har man råd att raspa ofta OCh få behandling för annat så kan man såklart lägga pengar på hur många raspningar man vill. Men för oss som inte är rika får man prioritera vilken ordning som är bäst! :angel:

Håhåjaja! :p Nåväl, du gör såklart som du tycker känns bäst. Även fast det låter helt fel i mina öron! ;) Har man råd att raspa ofta OCh få behandling för annat så kan man såklart lägga pengar på hur många raspningar man vill. Men för oss som inte är rika får man prioritera vilken ordning som är bäst! :angel:

Haha. Rik, mm, som student och hästägare är man ju verkligen rik. Fast jag drar in på mina matpengar så löser det sig.

Sedan jag är övertygad om att du håller med om att en utredning om varför hästen snedsliter tänderna kan ta lång tid. Varför skulle hästen få lida under denna tid? Inte vill du väl att din häst ska gå med ständiga infektioner och sår i kinderna under den tiden för att du inte kan hosta upp några hundralappar till en raspning som kommer att hålla tänderna i skick i flera månader även med en kraftig snedslitning.

Visst åtgärda orsaken innan du åtgärdar symptomen om hästen inte lider av symptomen, MEN om den lider av symptomen måste dessa omedelbart åtgärdas, hur mycket det än svider i plånboken.

Om det vore så enkelt att snedslitna tänder enbart beror på höftproblem skulle det vara en sak, då skulle jag åtgärda höft och tänder och sedan skulle allt vara bra, men nu är det ju ett komplicerat problem, som ofta kan vara svårt att komma till botten med. Det kan finnas tusen orsaker till tandproblem.

Visst åtgärda orsaken innan du åtgärdar symptomen om hästen inte lider av symptomen, MEN om den lider av symptomen måste dessa omedelbart åtgärdas, hur mycket det än svider i plånboken.

Om det vore så enkelt att snedslitna tänder enbart beror på höftproblem skulle det vara en sak, då skulle jag åtgärda höft och tänder och sedan skulle allt vara bra, men nu är det ju ett komplicerat problem, som ofta kan vara svårt att komma till botten med. Det kan finnas tusen orsaker till tandproblem.

Ja såklart, lider den av symptom så blir ju det ett "problem" i sig.

Jag tror inte enbart det är höftproblem som gör tänder snedslitna, MEN med tanke på hur många som har just sneda höfter och att det i princip alltid brukar orsaka problem med käkleden så tror jag ändå det är väldigt vanligt! :p
Sen kan de såklart ha andra tandproblem, men just hakar var det ju som togs upp i tråden. Att se till att hästen får 1-2 behandlingar/genomgångar innan man raspar tror jag är bäst, då är ofta det värsta grovjobbet över så risken att de inte börjar slita snett direkt blir mindre.

Förstår bättre hur du menar nu, men jag reagerade som sagt på så många råd för "kolla tänderna!" när det i sig sällan gör att hästen slutar gapa enligt min erfarenhet (hade häst som gapade som 17 minst 1½ år och som ändå raspades så snart det behövdes - en gång per halvår till en gång per år).

*delvis kl*
Jag tycker det är ganska självklart att det är möjligt att problemet är tandrelaterat. Jag har haft flera exempel på det själv. Min förra foderhäst hade i början av träningen problem med munnen. Han gick emot handen, ville inte sänka huvudet, gapade osv. Min tränare frågade då om hästen hade vargtänderna kvar, och det hade han. Vargtänderna togs bort, och efter några veckor utan bett medan såren läkte gick hästen bättre.

Ungefär ett halvår efter detta började hästen rusa när jag tog i tyglarna. Han sprang fortare ju mer jag tog i tyglarna, och tog jag i vänster tygel "tippade" han åt vänster. Jag provade då att rida på hackamore, och då blev han lugnare och stack inte iväg. Att han rusade när jag tog i tyglarna berodde på att han hade vassa tandkanter som orsakade sår i kinderna (i detta fall på höger sida av munnen), och dessa sår orsakade såklart smärta. När jag tog i vänster tygel trycktes tränset mot den högra kindens yttersida, så att såren i sin tur trycktes mot de vassa tandkanterna. Då är det ju inte så konstigt att hästen reagerar med att försöka fly undan smärtan. Och i sådana fall tycker jag det är bäst att åtgärda de akuta problemen, och sedan utreda om det finns andra underliggande orsaker. I det här fallet behövdes inte det, eftersom hästen blev fri från problemen när tänderna hade raspats och såren i kinden hade läkt.

Jag har t.ex. knutit upp ena tygeln i stigbygeln på en äldre häst som inte gav efter för bettet. Han var lös i ridhuset, och fick själv lösa problemet med hur han skulle få bort trycket. Det tog ett par minuter av lugnt strosande runt runt i manegen. Sen hade han kommit på lösningen, han gav efter för bettet och stod lugnt med slack tygel. Bara att kliva upp och rida på en "ny" häst.

en enkel och snabb lösning

Du binder alltså fast hästen i MUNNEN i en spänd båge och låter den kämpa tills den känner sig besegrad (inte i fallet med denna hästen men säkert i många andra fall). Jag tycker att detta är en handling som kränker hästen och det finns stora risker för munskador. :confused:

Det finns andra metoder för att nå samma mål men det kanske inte är "en enkel och snabb lösning"

Motstånd har du hos alla hästar som inte fått lära sig att ge efter för tryck. En häst går EMOT tryck tills den fått lära sig annat, dvs ge efter för tryck.

Det behöver inte vara så, någon har lärt hästen att gå emot tryck från början av okunskap. Det är väldigt lätt att lära dem sånt om man inte gör rätt från början.

har märkt när man har kommit vidare i nivåerna att mkt är likt dressyren, kontakt i munnen , framåtdrivning, samling, eftergifft när hästen svarar rätt. Och har sett att germanmartingales, gummisnoddarna används kortare perioder för att hjälpa hästen att ge efter lättare och söka sig neråt. Tycker att det är bättre att ta till den hjälpmedeln hellre än att harva och låta månaderna gå och hästen fortsätter att hänga sig fasst i bettet och inte ge efter så lätt för handen. Men som fler har sagt, korta perioder sen när det är löst häng dem i sadelkammaren och fortsätt med #dressyrarbetet# :)

Som sagt, det behöver inte vara så. Man kan komma långt utan ständig kontakt i munnen mm. Det finns andra vägar. Jag har själv inte kommit särskilt långt men min tränare har tagit upprepade SM-medaljer och det måste väl gälla för att ha tagit sig vidare i nivåerna? Jag har själv prövat graman på min förra häst med gott resultat efter inrådan av min dåvarande tränare - men det var innan jag visste att det fanns andra vägar att gå.

Knapplån och allmännt inlägg i debatten/debatterna:
Självklart försöker man ta reda på varför hästen får problem med sin mun. När man tagit reda på det gör man nåt åt det - om det går. Om det inte går att göra något åt grundorsaken (tex. medfött bettfel) är man förståss noga med att undersöka och åtgärda ev. symtom i munnen i alla fall- oavsett om hästen rids på bett eller annat. Den ska ju kunna äta åxå, och leva utan att det gör ont. Om det visar sig att det går att åtgärda grundorsaken - tex. rygg, nacke, höfter eller vad du vill- men att det tar til, så åtgärdar man förståss symtomen under tiden - dvs behandlar hästens mun.
När det gäller halsförlängare/hjälptyglar: Jag har sett en del travhästar som håller på att omskolas till western. Dom har inte muskeluppbyggnad för att bära en ryttare och arbeta på det sätt man önskar, därmed blir dom obalanserade och spända under ryttare. Det är oerhört svårt att sitta i absolut balans på en spänd och orytmisk häst. Och man behöver vara oerhört duktig för att ALLTID ge eftergift i EXAKT rätt ögonblick på en häst som är orolig i munnen och går med högt huvud. Då skulle i alla fall jag ägna tid åt longering med hjälpmedel som verkigen ger eftergift i rätt ögonblick. Då hjälper jag hästen att bygga muskler, forma sig på böjt spår, hitta balans i sitt steg och hantera bett, tryck och eftergift. utan extra barlast...:smirk:

Det behöver inte vara så, någon har lärt hästen att gå emot tryck från början av okunskap. Det är väldigt lätt att lära dem sånt om man inte gör rätt från början.

Jo det är faktiskt så. Det vet man. Du kan kolla det på en fölunge (som ju är helt "oförstörd").

Du binder alltså fast hästen i MUNNEN i en spänd båge och låter den kämpa tills den känner sig besegrad (inte i fallet med denna hästen men säkert i många andra fall). Jag tycker att detta är en handling som kränker hästen och det finns stora risker för munskador. :confused:

Det finns andra metoder för att nå samma mål men det kanske inte är "en enkel och snabb lösning"

Inte direkt en spänd båge, bara så pass att huvudet är aningen aningen böjt. Och det är inte särskilt dramatiskt. Vad som händer är att den promenerar runt i en cirkel, pga trycket i mungipan. Till sist kommer den på hur den ska få stopp på trycket, då stannar den med huvudet något mera böjt inåt och tygeln hänger slack.

Själva poängen med detta är inte just att det är en snabb lösning, det får man liksom på köpet. Poängen är att den själv får lista ut lösningen genom att jobba med sig själv. Ingen ryttare att associera till. Och eftergiften kommer ögonblickligen med denna metod.

Det gör att jag inte ser någon som helst anledning att sitta vecka ut och vecka in och traggla med något som gör att lösa så snabbt och enkelt. Jag tror att hästarna är tacksamma för det också....

Det cowsense beskriver är en ganska vedertagen metod. Fast vi hade en lite annorlunda approach. En tränare jag arbetade för använde den metoden och lärde mig den men vi modifierade den till att innehålla två clipon tyglar där den ena satt i bettet och den andra i en grimma för att minimera risken att hästen skulle skada munnen. Därtill lämnar man aldrig hästen ensam, man står där, tyglarna är knutna med panikknutar som är lätta att få loss om det skulle behövas och som alla vettiga hästfolk fanns det alltid en vass kniv i närheten. Och det är absolut ingen Spänd båge vi snackar om ^^ utan som cowsense sa, en lätt ställning. Ingen mule till svansbåge om det var det du läste in från början..

Ibland är det säkrare att lämna problemet till hästen att lösa själv. Har sett hästar lugna ner sig betydligt under den övningen än när vi suttit på och försökt få igenom samma resultat.

Under den perioden jag arbetade där tror jag vi hade omkring femton inridningar, tre-fyra problemhästar och jag såg faktiskt inget "negativt" alls när vi använde den tekniken.

Och SM-ryttare? mjeam, så högt smäller inte SM. Chefen jag hade red/rider FEI... och vi hade ingen graman någonstans i stallet...

I grund och botten ligger problemen hos ryttaren; Och Cowsense har rätt i att hästar av naturen går emot fysiskt tryck.
Fast det är en fråga som faller under definition.
Ett föl kan gå undan för en vuxen hästs fysiska tryck i kombination med det psykiska trycket den vuxna hästens språk lägger till.. Men hade en häst av naturen gått undan för enbart fysiskt tryck så hade vi inte haft några hästar som kastat sig när dom suttit fast eftersom dom isf borde ge efter för trycket i nacken. Och hade den av naturen gått undan för tryck hade sidepass varit betydligt lättare att förklara för den :idea:

Senast ändrad:

Som sagt, det behöver inte vara så. Man kan komma långt utan ständig kontakt i munnen mm. Det finns andra vägar. Jag har själv inte kommit särskilt långt men min tränare har tagit upprepade SM-medaljer och det måste väl gälla för att ha tagit sig vidare i nivåerna? Jag har själv prövat graman på min förra häst med gott resultat efter inrådan av min dåvarande tränare - men det var innan jag visste att det fanns andra vägar att gå.
Man håller inte ständig kontakt, förhållning, ge eftergifft när hästen gjör rätt. Och SM nivå (Wras ?), man kommer alldrig till de höga klasserna ex Fei, Nationella klasser med att alltid rida hästen på lös tygel. Ska ge ett ex på tandproblem, för 3 veckor sedan började vår QH att krångla vid galoppombytena fr vänster till höger , ville inte lossa i högra sidan av bettet då hon bet sig fasst. Beställde tid till kliniken och där konstaterades att hon hade en vass tandkappa på höger sida och den filades bort. Dagen efter gav hon efter och gick inte m motstånd och fixade bytena galant. Har de ont och vi tar i dem går de gjärna emot smärtan och spänner sig i onödan. Och som fler har skrivit tidigare att hjälpmedlen inte hänger i Fei ryttarnas sadelkammare det gjör de men alla kanske inte visar upp dem. De två tränarna som jag själv tränar för har kontakt med, rider Internationella klasser och hör till toppeliten (reining). Men som sagt de används enbart utan smärta och kort period ,:idea:

Senast ändrad av en moderator:

*S* Mjaem, nån graman såg jag inte under mina elva månader där.. men väl en del andra hjälptyglar med lite mer "spel" i.. ;)

men som du säger, hjälptyglar ska vara just en hjälp.. (och endast användas av kunnigt folk :D) ..ett extra stöd, alt förtydligande.

de gånger jag sett hjälptyglar användas har det varit en till två ggr, och precis som du säger, utan smärta ^^ Men det är väl ganska självklart? eller neaj, just det.. förlåt. Smärtfri träning är ju inte självklart.. *sucka*

*knapplån*

Damn! Jag håller fortfarande inte med er ang. hjälptyglar och olika metoder vi har diskuterat men det är väl bara att inse att vi alla har olika fokus och inställning. Jag är sån att jag hellre når en lägre nivå men med enkla medel och jag tror faktiskt att det går att nå den "höga nivån" på tävlingsbanan utan alla dessa hjälptyglar och knep. Jag tror att en skicklig person (ingen nämnd) skulle kunna vinna en reiningklass på internationell nivå utan huvudlag alls - hade inte det imponerat på er också?

Nu orkar jag inte tjöta mer, kram på er alla och dra försiktigt i era gummiband!

Senast ändrad:

*knapplån*

Damn! Jag håller fortfarande inte med er ang. hjälptyglar och olika metoder vi har diskuterat men det är väl bara att inse att vi alla har olika fokus och inställning. Jag är sån att jag hellre når en lägre nivå men med enkla medel och jag tror faktiskt att det går att nå den "höga nivån" på tävlingsbanan utan alla dessa hjälptyglar och knep. Jag tror att en skicklig person (ingen nämnd) skulle kunna vinna en reiningklass på internationell nivå utan huvudlag alls - hade inte det imponerat på er också?

Nu orkar jag inte tjöta mer, kram på er alla och dra försiktigt i era gummiband!

Målet är viktigare än vägen dit eller vägen dit viktigare än målet? För mig är det den senare varianten, men kanske är det som sagt så att chansen att nå målet då blir låångt borta?! :p

Liknande trådar

Dressyr Min häst har en tendens att börja tugga på bettet (läs öppna och stänga munnen) när han tycker att saker är jobbigt/han tar i. Det...
Svar
9
· Visningar
550
Senast: Elo
·
Hästhantering Hej Jag har rätt så nyligen flyttat till ett mindre stall med min ponnyvalack på 21 år. Rätt så omgående började ena stoet i flocken...
Svar
9
· Visningar
446
Senast: animalasia
·
Ridning Hej, jag har varit medryttare på en häst i snart fyra månader. Det finns dock ett ganska stort problem, hon blir väldigt pigg i...
Svar
17
· Visningar
1 216
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
7 675
Senast: Emuliiaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• GVFÖ 2025
  • Vad kan man äta till frukost?
  • Kriget i Ukraina, 2023 -

Hund, Katt, Andra Djur