Går det att leva på att vara sadelmakare?

Sammet

Trådstartare
Nu står jag i ett vägskäl.
Fortsätta min utbildning som möbeltapetsör genom att jobba med det, eller bygga på...

Har varit inne på sadelmakare men frågan är, går det att leva på det?

Hur många invånare per sadelmakare bör det finnas? (utgår ifrån att jag isåfall får starta eget).

Hur många års utbildning är det för sadelmakare?

Glad för alla svar, med både negativa och positiva aspekter på jobbet.

Sv: Går det att leva på att vara sadelmakare?

Vet inte hur det ser ut i norrland men här omkring är det stor brist på sadelmakare. Jag hörde mig för om hur framtidsutsikterna ser ut här i början av året då jag funderade på att utbilda mig. Enligt den sadelmakaren jag pratade med är det stor brist på utövare samtidigt som behovet bara ökar. Så enligt han får man jobb över öronen ;)

Ok.

Frågan är då, jobb upp över öronen... men är det möjligt att leva på det? Får man bra betalt?

(Bor inte i norrland längre ;) )

Kan tyvärr inte svara på det då jag bara nosade runt lite på ytan :) Men kan inte tänka mig utan att man kan leva på det. Priset styrs ju av efterfrågan och utbud. Är efterfrågan hög och utbudet litet blir ju priset högt... Vi betalade 3000 kr för att få en sele renoverad, tror inte det var så många timmars arbete för sadelmakaren. En omstoppning av sadel ger jag 700 kr för men vet att flera ställen tar mer. Sen är ju frågan alltid om hur många timmars arbete det handlar om för att det ska vara lönsamt.

Tyvärr kan jag inte hjälpa dej så mycket. Men jag tycker att det skulle vara bra om du blev sadelmakare.

Det blir ju bara mer och mer hästar och då mer och mer sadlar som behövs lagas, stoppas om osv.
Så jag tror att det är ett bra val du gör.:)

Lycka till! :bump:

Skall precis idag hämta min nyomstoppade sadel hos sadelmakaren. Hon verkar ha fullt att göra i alla fall. Har iofs åtminstone en stor ridskola som kund, för lite mängd sadlar.

Jag fick betala 900:- för omstoppning och 300:- för att jag ville ha ut henne på plats för att kolla sadeln på hästryggen före jobbet.
Många sadelmakare har även investerat i stor tvättmaskin och tvättar och lagar hästtäcken, det är nog en bra bisyssla.

Du får nog göra en undersökning i ditt närområde, för jag tror att det ser väldigt olika ut runt om i landet. Det kanske finns flera etablerade i din närhet och då kan det nog bli svårt att kunna leva fullt ut på sysslan.

Jag har ingen aning om det går att leva på, däremot så undrar jag vilken utbildning du hade tänkt gå? YH på tre år eller?
Vad jag kan se/ förstår så ingår inte gesällprovet i någon av utbildningarna, och det finns bara två platser per år. Eller har jag missförstått det?

Har för mig att du bor i Malmö/Lund-området?

Då finns det ju i så fall ett sadelmakeri i Malmö. Min mamma har jobbat där i 10 år som en av få anställda sadelmakare i Sverige, men får gå ner till timanställning nu till sommaren och framöver då där helt enkelt inte finns tillräckligt mycket att göra...

Det är ett väldigt säsongsbetingat jobb. På sommaren brukar det vara fullt upp då många hästar åker på bete och folk passar på att laga sina saker eller stoppa om sina sadlar. De lokala ridskolorna skickar även upp sina sadlar på kontroll. Under hösten/vintern blir det däremot kämpigare, och man kan ibland stå utan jobb alls.

Sen har det funnits ett sadelmakeri på Flyinge också, men jag vet inte om det finns kvar längre. Där var det precis samma sak.

Svar ja!
Men en sadelmakare jobbar ju inte bara med seldon.
Hur många kör inte MC nuförtiden.
Dynor, väskor etc.
Målvaktsskydd till hockey.
inredningsdetaljer till bilar etc.

Allt det andra "kan" jag redan laga (nytillverka i vissa fall) iom min utbilldning till möbeltapetsör, vi arbetar ju också i skinn/läder.

Men det hade varit roligt att få arbeta med sadlar också.

Här i Jkpg-området har vi bara en och hon är ingalunda bra.. Så hit är du varmt välkommen! :D

Finns en i Nydala som jag hört är duktig. Det är inte såå långt dit. ;)

Det finns nog jobb, frågan är om det finns tillräckligt för att försörja sig på. Du kanske kan starta företag som håller på både med sadelmakeri och tapetserarverksamhet? Känner du att du har mycket att göra kan du ju minska ner på möblerna till fördel för sadelmakeriet.

Sedan är det självklart så att du tjänar bättre ju mer alternativ du erbjuder, förutsatt att du är duktig på det. Morsan håller på lite med läderarbete som en bisyssla, och hon har fått berättat för dig att MC-väskor och liknande är fruktansvärt populära. Förutsättningen är dock att de är välgjorda och allra helst dekorerade. Jag driver en webbutik med hundinriktning och har hundkurser, och tanken är att jag ska sälja lite produkter tillverkade av mamma. Även här är det så att vanliga, odekorerade koppel och halsband inte säljer så bra, då det finns många billigare alternativ från stora grossister. Om man erbjuder fina produkter i tex svenskt kvalitetsläder med dekorationer, kanske tom efter kundens önskemål, finns det nog en bra marknad. :banana:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 840
Senast: Squie
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
197
· Visningar
28 109
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
8 119
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
4 135
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Fågelobservationer
  • Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V