Går det att rädda soffan?

-Remont-

Trådstartare
Jag tänkte mig inte för och lät den nykasterade hankatten ligga i soffan bredvid mig. Han lyckades tyvärr kissa på sig i soffan.
Det är en jätte gammal skinnsoffa som sett sina bästa dagar, men den är fruktansvärt bekväm.
Katten låg på en fyrdubbelt vikt filt, som alltid är i soffan, men det läckte igenom till viss del.
Katten fick sig en försiktig avtvättning, filten åkte i tvätten tillsammans med en del av mina kläder.
Men vad gör jag med soffan? Jag har varit på den med sadeltvål i mängder, men det lär ju inte hjälpa.

Är det bara att ge upp och kasta?
Jag har alltid en ren filt i soffan så för märkets skull spelar det ingen roll, men lukten.
 
Sv: Går det att rädda soffan?

Ättika är någonting som alltid brukar fungera på urinlukten :)
 
Sv: Går det att rädda soffan?

Kan man ha på så mycket att det går igenom skinnet och in i stoppningen? Tror nämligen kisset tog sig så långt tyvärr... :crazy:
 
Sv: Går det att rädda soffan?

Får det bara torka några dagar tror jag inte det kommer att kännas mycket lukt och så småningom igen alls. Vått skinn har i sig självt en lukt, för det är ju faktiskt djurdelar. Skulle det vara den väldigt fräna kattkissdoften kan det ta längre tid, men en hane sprayade en gång i min skinnsoffa och det finns inte ett spår av det idag.
 
Sv: Går det att rädda soffan?

Det var ett intressant svar.
Jag ska resa bort om några dagar så då kan den lika gärna stå tills då.

Kände att det luktade lite "illa" när ena katten var på soffan när han var blött (badat) så det stämmer ju bra att det luktar konstigt. Speciellt en gammal soffa....just "inköpt" för att katterna ska kunna vara på den utan att jag lider av det.
 
Sv: Går det att rädda soffan?

När det har hänt sådana olyckor så har jag tvättat med sadeltvål och sedan gnott in ättikssprit. Då har doften försvunnit, även för katterna som annars gärna sätter sig på samma ställe igen.
 
Sv: Går det att rädda soffan?

:bow::bow::bow:
Sadeltvål och ättika hade jag också velat svara.:bow:
 
Sv: Går det att rädda soffan?

*kl*
Sadeltvål gnuggade jag med direkt. Ättiksprit tog jag på efter tipset här.
Idag luktar soffan barfa lite lätt av ättika, men inget annat. Så förhoppningsvis kan den få fortsätta leva!
 

Liknande trådar

Katthälsa Är man en vidrig människa för att man seriöst överväger att ta bort sina katter som kissar tamefan överallt? Vi pratar inte...
2
Svar
30
· Visningar
12 771
Senast: brukshund
·
Övr. Katt Det vill sig inte riktigt med att introducera katt nummer tre. Y är en 12-årig kastrerad hane. Levt med sällskap hela livet minus två...
Svar
15
· Visningar
1 810
Senast: Pilot
·
Katthälsa Hej! Jag har ett bekymmer jag försökt få bukt med länge men har inte hittat nån bra lösning än, och det är dålig lukt av kattlådorna...
Svar
7
· Visningar
2 164
Senast: Holly92
·
Hundhälsa Det sägs väl att det är rätt ovanligt att en valp kissar i egen bädd? Min 8-9-veckors har inte gjort det innan - men ikväll, efter att...
Svar
2
· Visningar
5 489
Senast: noffeliv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)
  • Valp 2024
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp