Går dett försäkra häst 16år+!?

Lycanthrope

Trådstartare
En lippizzaner, 16 år.

Jag fick höra att sveland försäkrade Lippizzanare upp till 17 år så jag mailade, men fick till svar att de gör inte det.

Finns det några försäkringsalternativ för en häst på 16 år?
Iaf olyckor/sjukdomar.
Livvärde kan jag leva utan.

Sv: Går dett försäkra häst 16år+!?

En lippizzaner, 16 år.

Jag fick höra att sveland försäkrade Lippizzanare upp till 17 år så jag mailade, men fick till svar att de gör inte det.

Finns det några försäkringsalternativ för en häst på 16 år?
Iaf olyckor/sjukdomar.
Livvärde kan jag leva utan.
Folksam försäkrar bl a Lippizzanare t o m det år de fyller 17 år.

Carina på Silver Arabians

Det bästa du kan göra är att ringa runt till olika försäkringsbolag och höra dig för. Kolla deras hemsidor och se om du hittar svar på din fråga! :)

Folksam försäkrar bl a Lippizzanare t o m det år de fyller 17 år.

Tack! Jag mailade! :banana:

Det bästa du kan göra är att ringa runt till olika försäkringsbolag och höra dig för. Kolla deras hemsidor och se om du hittar svar på din fråga! :)
Det har jag gjort och alla säger nej.
Har iaf mailat folksam. :D

för ngt. år sedan tog sveland och folksam bla. lippisar vid högre ålder än andra bolag (veterinärdelen, liv vet jag inte)

Det kan vara jättesvårt om man inte känner någon som jobbar på försäkringsbolaget. Ett tips från mej är, att öppna ett bankkonto till hästen, där du sätter undan en summa pengar varje månad, lika som du skulle ha gjort om du hade haft en försäkring. Det gör att du iallafall har ett litet kapital att röra dej med ifall något skulle inträffa med din häst. Fortsätt iallafall att försöka tjata på försäkringsbolagen, om du har tur, så tröttnar dom och säjer ja till en försäkring.

Jag vet att Agria lät mig försäkra in en 17 årig nsv travhäst för katastrof samt sjukvård.
Första, andra och tredje agenten jag pratade med sa att nej det gick inte att försäkra en så gammal häst med ngt annat än katasrof men så ringde en försäljare här uppifrån och var Mycket hjälpsam. Bla informerade hon mig om att det är ingen ide att vi norrlänningar har försäkrat våra hästar med så dyr försäkring att det täcker en buköppning, eftersom de bara gör det på... hmm strömsholm eller flyinge, och innan en norrländsk häst är nerskickad dit har den dött.

De första som sålde försäkringar till mig, (pga att de skickade papprena till fel adress 3 ggr. så har jag varit i kontakt med 4 agenter...), var stockholmare som troligast inte såg till kundkrettsen utan till hur många försäkringar de kunde få tecknat (efter vad jag förstått så får de betalt extra per försäkring och för hur mkt hästen blir försäkrad, men rätta mig om jag har fel).
Nu säger jag inte att stockholmare i sig är dålig, utan att det är lätt att det blir annonymt när jag sitter i norrland och troligast aldrig mer kommer att bli kontaktad av denna stockholmare.

Norrlandskvinnan var mycket noggran med att jag inte skulle betala för sådant jag inte kommer att ha användning för.

Kanske lite motsägande tat de första inte ivlle frsäkra in min 17 åring då men det kan ha att göra med att en sådan häst inte är intressant. Jag fick tom. påpeka att jag var medveten om att jag Fick försäkra honom med katastrof dessa de 3 första.

Senast ändrad:

Tack! Jag mailade! :banana:

Det har jag gjort och alla säger nej.
Har iaf mailat folksam. :D
Här är länk till Folksams försäkringsvillkor som de ser ut just nu:

http://www.folksam.se/d/a0346.nsf/vFiles/S7871.pdf/$File/S7871.pdf?OpenElement

Det står på sidan 9 i mitten av högra spalten.

Om det underlättar att känna en handläggare så känner jag en superbra på Agria. Om du vill så kan jag säga till honom att jag har en kompis som kommer att ringa ang försäkring av äldre häst :idea:
PMa om du vil ha hans nummer!

(Tänk på att jämföra vad olika bolag omfattar i sin försäkring, tex tar Folksam inte jourtillägg, reseersättning och mediciner, och inte kan man välja till det heller. det kan man på Agria :bow:
Och när jag bytte till Agria visade det sig att det faktiskt blev billigare än Folksam :banana: )

Min korsningsponny är 19 år och försäkrad hos agria för 100.000:- i vet.vård. Dock sjunker livsvärdet varje år nu men det gör ju inget och dessutom är hon inte värd något i pengar! Jag tror att när hästen fyller typ 20 eller något sådant så försvinner livsförsäkringen.

Om det underlättar att känna en handläggare så känner jag en superbra på Agria. Om du vill så kan jag säga till honom att jag har en kompis som kommer att ringa ang försäkring av äldre häst :idea:
PMa om du vil ha hans nummer!

(Tänk på att jämföra vad olika bolag omfattar i sin försäkring, tex tar Folksam inte jourtillägg, reseersättning och mediciner, och inte kan man välja till det heller. det kan man på Agria :bow:
Och när jag bytte till Agria visade det sig att det faktiskt blev billigare än Folksam :banana: )
Nu är du inte riktigt uppdaterad. Det finns en ny tilläggsförsäkring hos Folksam som heter Rehab Extra och som täcker bl a mediciner, resor, alternativbehandling och djurambulans.

Om det blir billigare eller inte beror helt på vilken typ av häst man försäkrar. Folksam har annorlunda premiesättning än de andra som bygger helt på hur mycket skador det är i ålders-/ras-/försäkringstypsgruppen. Om man har en häst som tillhör en grupp med få skador, så blir Folksam ofta mycket billigare. Mina avelsstoförsäkringar som kostar 3100 kr i Folksam kostar mer än dubbelt så mycket i Agria.

PS Jag säljer inte Folksam-försäkringar, om nu någon misstänkte det... Jag var inne på det ett tag, men de betalar alldeles för dåligt med tanke på den tid man måste lägga ner om man inte har ett stort naturligt kontaktnät, typ hingststation... ;)

Senast ändrad:

Ah! Där ser man :bow:
Jo, nu var det väl nästan ett år sedan jag bytte... ska kanske inte uttala mig på begagnade kunskaper :p

Fast jag har islänningar = billig rasgrupp, blev ändå billigare hos Agria :banana:

TS: bra att det löste sig :bump:

Eller så ringer man till sitt försäkringsombud när man vill veta om försäkringar och frågar om de verkligen skall vara dubbelt så dyra som konkurrenterna,,,,, det brukar hjälpa..

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 550
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 684
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 551
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 344
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad läser du just nu?
  • Eurovision 2025
  • Vad gör vi? Del CCXIII

Hund, Katt, Andra Djur