Går ej ned i vikt (kastrat) + har HD

Sv: Går ej ned i vikt (kastrat) + har HD

Fast problemet är att folk gör bantningen till ett stort problem. Det kommer inte försvinna massa muskler, en normal hund äter sin mat. Om den nu inte vill ha en dag så spelar det faktiskt ingen roll. Den kommer inte dö av det och den kommer gå ner i vikt.

För att förlora den muskelmassan du pratar om ska hunden tvingas in i någon form av svält en längre period. Jag vet ingen frisk hund som matvägrar i en såpass lång tid.
 
Sv: Går ej ned i vikt (kastrat) + har HD

Jag håller inte med. Jag kan titta på min unghund som tappade ett kilo, en tiondel av sin vikt, på en vecka när hon var magsjuk (och ändå fick i sig lite mat). Det mesta som försvann var muskler. Hon har gått upp nästan allt i fettvikt, men väger fortfarande 600 g mindre än tidigare.

Enligt min förra hunds fysioterapeut så är tappade muskler minst lika illa som övervikt för en hund som har, eller är disponerad för, ledproblem. Dessutom tenderar kroppsrörelserna bli mer ekonomiska vid energibrist.

Jag tycker inte att mian1 krånglar till det. Hon har ju hittat ett fungerande sätt. Så klart att hunden inte dör av att fasta ett dygn eller två. Men vad jag förstod så hade mian1 redan testat det och hunden åt inte.
 
Sv: Går ej ned i vikt (kastrat) + har HD

Jag skulle inte ge till VoH över huvud taget, då det är riktigt fett
Han får inte VoH längre...utan jag har blandat upp RC med bravo light, så detta är vad hans "isglass" består av. Bättre om jag kan få honom att äter RC då han kan få ata sig mätt och få i sig de spårämnen som han behöver och samtidigt gå ned i vikt.

Jag är supernöjd att han äntligen börjar få bort lite utav fettet på revbenen, han går sakta nedåt! :D
Enligt vår fysioterapeut så ska han gå ned sin övervikt sakta, får ej gå för fort. Sen är det viktigt att han få i sig så pass mycket proteiner m.m. så han kan fortsätta bygga muskler. Han får absolut inte tappa något av den muskelmassan han har, så vi har fått träningsrekommendationer som vi följer.
Tappar han sina muskler är det risk att han blir halt igen, och det vill jag verkligen inte!
Just nu håller han på att vänja sig vid viktmanschetter, går riktigt bra nu. Men första gången va det rejäla höga benlyft som gällde.;) Sen går vi och vattentränar (löpband), och vi ska snart börja simma.


Så detta verkar som att det fungerar för oss, ville bara dela med mig att det börjar gå åt rätt håll.:rofl:
 

Liknande trådar

S
Foder & Strö Nu vänder jag mig till buke igen. Jag känner att det är ngt som inte står rätt till. Han gick på fri tillgång för i november/december...
Svar
7
· Visningar
1 623
Senast: smultronfot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Bra blötmat
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp