Går inte upp i vikt

Nä då, det har jag inte missat men det är mycket mer protein i än de höer jag fått komplettera det med OCH det har påverkat speciellt en av mina hästar som ett protienkraftfoder med extremt ökad törst och kisseri, så det kan ju vara för mycket.
Det måste vara en ovanlig reaktion på lucern. Jag förstår att du behöver tänka till kring just den hästen, men skulle inte generalisera det till hästar i allmänhet.
 
När du fått värdena på det nya höt kan du ta hjälp av en foderrådgivare (finns oberoende, som inte är anslutna till ngt foderföretag) för att göra en foderstat med hänsyn till att hon behöver gå upp i vikt.
Gör hon sedan inte det inom en rimlig tid hade jag tagit ut en veterinär för koll, och då helst någon som kan göra en gastroskopi då magsår kan gör att hästen får svårt att hålla hull.
Nog för att en gastroskopi kan vara lämplig i vissa fall men att bara ge en foderstat uträknad på tabellhästen en chans, utan justeringar och utan några symptom på magsår skulle jag inte göra.
Ts häst är ju träckprovad och kollad/åtgärdad i munnen och då tycker jag man kan ha mer is i magen än om hästen inte hade varit kollad av veterinär alls. Jag utgår ifrån att om veterinären hade misstänkt magsår så hade hen föreslagit en gastroskopi.

När man räknar ut en foderstat första gången så går man på tabellhästen för ingen vet ju i dagsläget vad Ts häst har för behov och då utgår man ifrån tabellhästen. En svårfödd i detta fallet visserligen men den svårfödda tabellhästen behöver inte ha samma behov som Ts häst. När man börjar ge en uträknad foderstat så väger alternativt mäter man lämpligen hästen ungefär var tredje vecka, känner över hästen för hullbedömning (googla på hullbedömning häst) varje vecka. På så sätt kollar man hur hästen svarar och höjer alternativt sänker utefter hästens svar. När man har gett en foderstat tre-fyra månader och har justerat den ungefär var fjärde vecka utan svar, då hade jag konsulterat veterinär.
 
Det måste vara en ovanlig reaktion på lucern. Jag förstår att du behöver tänka till kring just den hästen, men skulle inte generalisera det till hästar i allmänhet.
Nej det är ingen ovanlig reaktion. Det är den reaktion ett överskott av protein ger. Men, det är som sagt ofarligt för en frisk häst sålänge hen har fri tillgång på vatten och ventilationen i stallet är fullgod.
 
Nej det är ingen ovanlig reaktion. Det är den reaktion ett överskott av protein ger. Men, det är som sagt ofarligt för en frisk häst sålänge hen har fri tillgång på vatten och ventilationen i stallet är fullgod.
Extremt ökad törst och kiss är inte en vanlig reaktion på måttligt proteinöverskott.
 
Det måste vara en ovanlig reaktion på lucern. Jag förstår att du behöver tänka till kring just den hästen, men skulle inte generalisera det till hästar i allmänhet.

Jag generaliserar ju verkligen inte. Jag skriver att vissa hästar kan reagera på detta vis och att man ska ha koll på det.
 
Nu vet inte jag vad @Efwa menar med extremt men att hästar dricker och därmed kissar så mycket mer att stallmiljön kan bli ett problem kan såklart ses som extremt.

Min ena häst är den som verkligen reagerar starkt på överskott av protein t.o.m från grovfoder.

Extremt skulle jag säga då han istället för ca 20-25 liter vatten per dag dricker det dubbla och kissar ner bädden rejält.
Stallmiljön har jag personligen inte några problem med då jag har ca 30 cm höga massiva väggar, resten nät och bra ventilation men jag kan tänka mig att för dem med höga väggar kan detta vara ett ganska stort problem.
 
Nog för att en gastroskopi kan vara lämplig i vissa fall men att bara ge en foderstat uträknad på tabellhästen en chans, utan justeringar och utan några symptom på magsår skulle jag inte göra.
Ts häst är ju träckprovad och kollad/åtgärdad i munnen och då tycker jag man kan ha mer is i magen än om hästen inte hade varit kollad av veterinär alls. Jag utgår ifrån att om veterinären hade misstänkt magsår så hade hen föreslagit en gastroskopi.

När man räknar ut en foderstat första gången så går man på tabellhästen för ingen vet ju i dagsläget vad Ts häst har för behov och då utgår man ifrån tabellhästen. En svårfödd i detta fallet visserligen men den svårfödda tabellhästen behöver inte ha samma behov som Ts häst. När man börjar ge en uträknad foderstat så väger alternativt mäter man lämpligen hästen ungefär var tredje vecka, känner över hästen för hullbedömning (googla på hullbedömning häst) varje vecka. På så sätt kollar man hur hästen svarar och höjer alternativt sänker utefter hästens svar. När man har gett en foderstat tre-fyra månader och har justerat den ungefär var fjärde vecka utan svar, då hade jag konsulterat veterinär.
Självklart är gadtroskopi inte nr 1,
Därför skrev jag att det är ett alternativ om hästen inte går upp i vikt trots anpassat foder (i det räknar jag in att man även ökar ett par ggr vid behov osv)
Det måste vara en del i den evt veterinära utredningen om övriga insatser inte hjälper :)
 
Har du provat olja?

Jag skulle ge fri tillgång hö samt olja och ett högenergi-kraftfoder. Har du testat EquiJewel tex?
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 146
Senast: Habina
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 838
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 929
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 267
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp