Går inte upp i vikt

Jag har aldrig varit med om att hästar går ner av för mkt protein, men det skiljer sig säkert åt mellan hästar. Jag tänker att man lär sig vad som passar ens egna häst och anpassar utifrån det 😊

Jag tror också att det är individuellt men det är viktigt att ha koll på. Jag vet inte om kallblod är känsligare?
Det tar mycket energi att ta hand om mycket protein, har jag fått det förklarat för mig, och därför kan de gå ner i vikt.
Min ena blir dessutom påverkad genom att dricka och kissa väldigt mycket mer än om kvoten är helt rätt.
 
Jag tror också att det är individuellt men det är viktigt att ha koll på. Jag vet inte om kallblod är känsligare?
Det tar mycket energi att ta hand om mycket protein, har jag fått det förklarat för mig, och därför kan de gå ner i vikt.
Min ena blir dessutom påverkad genom att dricka och kissa väldigt mycket mer än om kvoten är helt rätt.
Ja jag har också hört det där, men även läst och hört att det är en myt.
 
Ja jag har också hört det där, men även läst och hört att det är en myt.
Det är en myt så tillvida att det inte har gått att fastställa att det är så på forskningsnivå men på individnivå kan det trots det vara så och har man en svårfödd häst så är det absolut något man ska ha i bakhuvudet. Har man en lättfödd häst kan det ju också vara något man kan utnyttja.

Men, när man lägger sig högt i protein så ska man vara medveten om den extra påverkan det gör på hästkroppen. En häst som får stort proteinöverskott kissar och dricker mer. Ofarligt på en frisk häst sålänge fri tillgång på vatten finns men för en häst med t ex leverpåverkan kan det bli väldigt dumt och har man i stallet en ventilation som ligger på gränsen kan den ökade ammoniak förekomsten ge luftrörsproblem.
 
Du kan inte proppa i en häst mängder av protein och ingen energi och tro att den ska lägga på sig muskler
Jag gissar att @Happimess syftar på att protein också bidrar till foderstatens sammanlagda MJ. Om man tänker på människor tex så använder man MJ för att benämna den sammanlagda energinivån, motsvarande kcal, även om man också håller koll på protein, kolhydrater och fett.
 
Jag gissar att @Happimess syftar på att protein också bidrar till foderstatens sammanlagda MJ. Om man tänker på människor tex så använder man MJ för att benämna den sammanlagda energinivån, motsvarande kcal, även om man också håller koll på protein, kolhydrater och fett.

Det kan jag också tänka mig, men som sagt, jag ser ofta just rekommendationer att bara tillsätta protein till hästar som inte musklar sig eller har bra hull.
 
Det viktiga är att energi och Smrp följer varandra. Man kan inte bara peta i det ena utan det andra vilket många varit inne på.
Men, ofta ser jag att man rekommenderar att proppa in protein för bättre överlinje, mer muskler och hull vilket kan vara helt fel i många sammanhang.

Alla våra fjordhästar (de senaste fyra vi räknat foderstat på) går ner i vikt med för mycket protein i from av lucern om inte energin följer med på rätt kvot. Det kan vara viktigt i sammanhanget att ha koll på.
Okej, då är det kanske här jag är helt fel på det? Hon får ju mängder med lusern..
I muslieväg och i sin "kvällshink" får hon Hippo-alfa, granngården pellets till heta omusklade hästar, linfrö som legat i vatten, mineraler, trikems tillskott till hästar under uppbyggnad, salt, mineraler och linfröolja.
Kan jag komplettera med något proteinrikt förutom detta? Som möter lusernen..?
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20210420-153825_Gallery.jpg
    Screenshot_20210420-153825_Gallery.jpg
    69,6 KB · Visningar: 237
Jag försökte bifoga ett filmklipp,men det gick ju inte 😏
Här kan du lägga upp video , så blir det en länk som du kan klistra in i ett inlägg här: imgur . com / upload
(ta bort mellanslagen)
Det är svårt att säga något om bilderna när det är olika ljus/vinklar såklart. Man ser ju att den är tunn och kantig men ser inte utmärglad ut. Tycker det är hemskt att någon påstår att den ska anmäla till länsstyrelsen. Vet du vem det är som sagt så?? Söt uppsyn din ponny har!
 
Här kan du lägga upp video , så blir det en länk som du kan klistra in i ett inlägg här: imgur . com / upload
(ta bort mellanslagen)
Det är svårt att säga något om bilderna när det är olika ljus/vinklar såklart. Man ser ju att den är tunn och kantig men ser inte utmärglad ut. Tycker det är hemskt att någon påstår att den ska anmäla till länsstyrelsen. Vet du vem det är som sagt så?? Söt uppsyn din ponny har!
 
Jag hade nog förmodligen tagit det lugnt med motionen ett tag framöver, främst för att jag inte vill att hästen ska ta av muskelmassa för att träna. Det blir kontraproduktivt.

Flyttat först, lagt upp en foderstat utifrån nya ställets grovfoderinnehåll (och lagt mig över beräknat behov hos hästen). Kompletterat med lusern och olja om det behövs.
 
Hur menar du? Ska jag klicka på länken? Klistra in den här i kommentarsfältet eller hur menar du? Kan jag kanske sända den till dig i ett PM?
 
Jag hade nog förmodligen tagit det lugnt med motionen ett tag framöver, främst för att jag inte vill att hästen ska ta av muskelmassa för att träna. Det blir kontraproduktivt.

Flyttat först, lagt upp en foderstat utifrån nya ställets grovfoderinnehåll (och lagt mig över beräknat behov hos hästen). Kompletterat med lusern och olja om det behövs.
Ja, jag har nog landat i den tanken nu
Hade sjukt ont i magen efter allt.
Har ringt vet, som inte ansåg det inte akut eftersom hon inte mår dåligt,är hållas eller har feber.
Han tyckte mask-prov, sen flyttar och lite tid. Blir det inte bättre då så skulke jag ringa o boka tid.
Nu har jag skickat in mask-test, bockat i alla rutor. Köpt ett nytt sommar-täcke, så det inte behöver sticka i ögonen på de som vill snacka.
Jag flyttar henne.
Hon kommer gå i en egen hage och jag kommer ge förslag på fri tillgång till hösilage..
En start..
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 522
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 256
Senast: Habina
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 967
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 300

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp