Går inte upp i vikt

Hur menar du? Ska jag klicka på länken? Klistra in den här i kommentarsfältet eller hur menar du? Kan jag kanske sända den till dig i ett PM?
Äsch, det var en bild/videouppladdningssida där man kan ladda upp material och så får man en länk man kan klistra in så andra kan trycka på den och så kommer filmen upp. Men det kanske inte är nödvändigt.
Jag hade också ridit ganska lugnt ett tag. Inte ställt av utan hållit igång men inte hårdtränat. Tagit in den en stund för att ge maten den annars får i hagen med kompisen.
Strunta i rövhålen som snackar skit också det är uppenbart att du bryr dig om din häst och gör det du kan.
 
Ja, jag har nog landat i den tanken nu
Hade sjukt ont i magen efter allt.
Har ringt vet, som inte ansåg det inte akut eftersom hon inte mår dåligt,är hållas eller har feber.
Han tyckte mask-prov, sen flyttar och lite tid. Blir det inte bättre då så skulke jag ringa o boka tid.
Nu har jag skickat in mask-test, bockat i alla rutor. Köpt ett nytt sommar-täcke, så det inte behöver sticka i ögonen på de som vill snacka.
Jag flyttar henne.
Hon kommer gå i en egen hage och jag kommer ge förslag på fri tillgång till hösilage..
En start..

Ja, det är bättre att flytta och börja om. Det som är viktigt för dig är att ta reda på hur mycket din häst behöver i mj och smrp för att hålla sig fin. Det kan du räkna ut om du hittar den nivå som fungerar för er och hästen håller sig fin. Då tar du reda på vad den foderstaten innehåller i mj och smrp så kan du bygga om foderstaten i höst när nytt grovfoder kommer in utan att hästen behöver tappa något.
 
Ja, jag har nog landat i den tanken nu
Hade sjukt ont i magen efter allt.
Har ringt vet, som inte ansåg det inte akut eftersom hon inte mår dåligt,är hållas eller har feber.
Han tyckte mask-prov, sen flyttar och lite tid. Blir det inte bättre då så skulke jag ringa o boka tid.
Nu har jag skickat in mask-test, bockat i alla rutor. Köpt ett nytt sommar-täcke, så det inte behöver sticka i ögonen på de som vill snacka.
Jag flyttar henne.
Hon kommer gå i en egen hage och jag kommer ge förslag på fri tillgång till hösilage..
En start..
Vet du vem som snackat strunt? Sa inte den som förde det vidare till dig vem det var som sagt det?
 
Vet du vem som snackat strunt? Sa inte den som förde det vidare till dig vem det var som sagt det?

Spelar det verkligen någon roll? TS har av flera skäl valt att flytta, att bygga på en fejd känns väl rätt onödigt. Det kommer alltid finnas människor som tycker jag gör allt fel. Jag lägger ingen energi på dem. Då har de ju stulit energi från mig, som bara jag kan tillåta dem att göra - de kan inte uppnå det själva.
 
imgur.com/upload
Vet du vem som snackat strunt? Sa inte den som förde det vidare till dig vem det var som sagt det?
Nix. Hon sa bara "De hotar med att anmäla här i stallet"..
Jag blev chockad och svarade "va?? Vem?? De ser ju att vi försöker"..
Då ryckte hon på axlarna och pekade ut över alla hagarna och sa "någon"..
 
imgur.com/upload

Nix. Hon sa bara "De hotar med att anmäla här i stallet"..
Jag blev chockad och svarade "va?? Vem?? De ser ju att vi försöker"..
Då ryckte hon på axlarna och pekade ut över alla hagarna och sa "någon"..
Tycker det är dålig stil även av budbäraren att komma och säga så utan att säga vem det nu är som skulle pratat. Det gör ju bara dig ledsen och orolig utan någon möjlighet att ställa någon till svars. Bra att ni ska flytta. Situationen med idiotiska människor omkring tror jag gör saken mentalt värre. Förhoppningsvis kommer det nya stallet ha vettiga införstådda personer och där det är tydligt vad fodret innehåller så det går att räkna ut lämplig foderstat, då är jag säker på att allt kommer ordna sig :heart
 
Okej, då är det kanske här jag är helt fel på det? Hon får ju mängder med lusern..
I muslieväg och i sin "kvällshink" får hon Hippo-alfa, granngården pellets till heta omusklade hästar, linfrö som legat i vatten, mineraler, trikems tillskott till hästar under uppbyggnad, salt, mineraler och linfröolja.
Kan jag komplettera med något proteinrikt förutom detta? Som möter lusernen..?

Så här tänker jag........ Någon som kan mer om foder får gärna bekräfta eller dementera.

En häst som är mager ger man kalorier, dvs energi. De högenergifoder jag känner till är fettrik havre, olja och betfor. Betfor är ett grovfoder vilket är jättebra.
Vissa hästar blir kokobänga av havre men fethavre är då något bättre än ”vanlig havre”. Ingen av våra hästar blir koko av havre, vi kan ge hur mycket som helst om vi vill.

När det kommer till lucern (protein) lägger jag bara till om det behövs enligt foderstat.

Det bästa är dock om man kan få i hästen ett hö/hösilage som är tillräckligt bra och välbalanserat och ta bort allt annat.

Jag personligen gillar inte blandningar (müsli, krafftpellet eller liknande) då det är svårt att balansera en foderstat med dessa. Speciellt om man försöker ta reda på om hästen är tabellhäst eller behöver mer av det ena eller det andra.
Då är rena fodermedel som havre, betfor, kli, lucern och soja bättre. Då kan man efter bara några veckor ta bort eller lägga till utan att behöva slänga en säck med blandning som inte passar hästen.
Jag har hellre grovfoder än kraftfoder men jag är inte rädd för att använda kraftfoder om jag behöver men det är sällan om man får tag i ett grovfoder som fungerar.
 
Så här tänker jag........ Någon som kan mer om foder får gärna bekräfta eller dementera.

En häst som är mager ger man kalorier, dvs energi. De högenergifoder jag känner till är fettrik havre, olja och betfor. Betfor är ett grovfoder vilket är jättebra.
Vissa hästar blir kokobänga av havre men fethavre är då något bättre än ”vanlig havre”. Ingen av våra hästar blir koko av havre, vi kan ge hur mycket som helst om vi vill.

När det kommer till lucern (protein) lägger jag bara till om det behövs enligt foderstat.

Det bästa är dock om man kan få i hästen ett hö/hösilage som är tillräckligt bra och välbalanserat och ta bort allt annat.

Jag personligen gillar inte blandningar (müsli, krafftpellet eller liknande) då det är svårt att balansera en foderstat med dessa. Speciellt om man försöker ta reda på om hästen är tabellhäst eller behöver mer av det ena eller det andra.
Då är rena fodermedel som havre, betfor, kli, lucern och soja bättre. Då kan man efter bara några veckor ta bort eller lägga till utan att behöva slänga en säck med blandning som inte passar hästen.
Jag har hellre grovfoder än kraftfoder men jag är inte rädd för att använda kraftfoder om jag behöver men det är sällan om man får tag i ett grovfoder som fungerar.
Hon är ju het I ridningen, så havre går bort då.
Rent konkret, vad tycker du jag ska lägga till i energiväg som möter upp lusern?
Den torra muslien (hippo alfa protein) ger jag mest för att hon älskar den och den kompletterar alla tradiga lusernhinkar som inte är lika eftertraktade 🙄
 
Hon är ju het I ridningen, så havre går bort då.
Rent konkret, vad tycker du jag ska lägga till i energiväg som möter upp lusern?
Den torra muslien (hippo alfa protein) ger jag mest för att hon älskar den och den kompletterar alla tradiga lusernhinkar som inte är lika eftertraktade 🙄

Som de andra skrev så blir de inte piggare av energin bara sådär så uteslut inte havre.

Det verkar vara någon beståndsdel i havren som vissa hästar reagerar på men det har inte med kalorierna att göra.
 
Hon är ju het I ridningen, så havre går bort då.
Det här blir ett feltänk. Om du tittar på vilka hästar som är heta och vilka som är lata så kommer du ganska snart se att ju fetare en häst är ju latare är den. Det är inte alltid latheten är orsaken till fetman utan ofta är det tvärtom eftersom det blir jobbigare och tyngre att röra sig ju mer vikt man har. Det där är givetvis draget till sin spets men något att tänka på.
Att undvika havre ser jag dock inte som något större problem iom att det finns bra alternativ.
 
Så här tänker jag........ Någon som kan mer om foder får gärna bekräfta eller dementera.

En häst som är mager ger man kalorier, dvs energi. De högenergifoder jag känner till är fettrik havre, olja och betfor. Betfor är ett grovfoder vilket är jättebra.
Vissa hästar blir kokobänga av havre men fethavre är då något bättre än ”vanlig havre”. Ingen av våra hästar blir koko av havre, vi kan ge hur mycket som helst om vi vill.

När det kommer till lucern (protein) lägger jag bara till om det behövs enligt foderstat.

Det bästa är dock om man kan få i hästen ett hö/hösilage som är tillräckligt bra och välbalanserat och ta bort allt annat.

Jag personligen gillar inte blandningar (müsli, krafftpellet eller liknande) då det är svårt att balansera en foderstat med dessa. Speciellt om man försöker ta reda på om hästen är tabellhäst eller behöver mer av det ena eller det andra.
Då är rena fodermedel som havre, betfor, kli, lucern och soja bättre. Då kan man efter bara några veckor ta bort eller lägga till utan att behöva slänga en säck med blandning som inte passar hästen.
Jag har hellre grovfoder än kraftfoder men jag är inte rädd för att använda kraftfoder om jag behöver men det är sällan om man får tag i ett grovfoder som fungerar.
Fast du missar ju att lucern innehåller lika mycket MJ som ett bra hö. Det är inte bara protein.
 
Lucern brukar ligga kring 9 MJ per kg foder, havre kring 11. Så stor skillnad är det inte så att påstå att lucern enbart är ett proteinfoder och istället rekommendera havre blir ju konsigt.
 
Hon är ju het I ridningen, så havre går bort då.
Rent konkret, vad tycker du jag ska lägga till i energiväg som möter upp lusern?
Den torra muslien (hippo alfa protein) ger jag mest för att hon älskar den och den kompletterar alla tradiga lusernhinkar som inte är lika eftertraktade 🙄

Smältbarheten på en del müslifoder kan man diskutera till dödagar, men du fick ett bra tips om riskli som är kaloritätt. Finns i form av t.ex Equi-Jewel. Dock är det viktigaste, och det som kommer göra störst skillnad, att kontrollera att hon får ett näringsrikt grovfoder så det inte är "tom tuggtid" till en häst som behöver näringstät mat. Hoppas ni får det bättre på det nya stället :)
 
Hon är ju het I ridningen, så havre går bort då.
Rent konkret, vad tycker du jag ska lägga till i energiväg som möter upp lusern?
Den torra muslien (hippo alfa protein) ger jag mest för att hon älskar den och den kompletterar alla tradiga lusernhinkar som inte är lika eftertraktade 🙄
Om man åker till veterinären eller ej beror väl på en del olika faktorer.

Heta hästar som är svåra att få upp i hull hade jag gett en fettrik foderstat med risklolja i kombination med ett kraftfoder med rikligt med riskliolja.
Riskliolja innehåller gamma-oryzanol som är naturligt anabolt. Det ger en ökad muskeltillväxt ihop med att det är en olja som givetvis innehåller mkt kalorier. Då risklioljan är stärkelsefri så kan man undgå den överdrivna explosiviteteten vissa individer visar på stärkelserika foder. Riskli innehåller dock stärkelse, vilket oljan inte gör.
Gamma-oryzanol är också aptitstimulerande och registrerat som det veterinärt i flera länder. Det finns också studier på att det assisterar vid läkning av magsår.

Det är inga foder gjorda på riskli som finns på svenska marknaden som kan redovisa för hur mycket gamma-oryzanol det är i deras foder. I riskliolja kan man mäta det på ett annat sätt.
Och på en tunnis som inte är matglad kan det vara gynnsamt med mycket gamma-oryzanol.

En fettrik foderstat ger långsam energi och kan dämpa heta hästar. Det finns studier som påvisar att fettrik foderstat gör hästar mindre reaktiva för olika stimuli så som ljud, rörelser etc.
 
Vill tillägga att tänder är kollade och masktest gjort. Bajset är normalt och man hör magen arbeta om man lyssnar.
Jag glömde skriva att hon även får pavos Daily fit-kakor och olja varje dag.
Har ni tagit ett blodprov och kollat för infektioner?
Jag hade en tävlingshäst en gång i tiden som var allt det där du beskriver, men väldigt svårfödd. Han var blank och fin i pälsen, pigg och glad, men blodprovet visade infektion. Han fick 7 dagar antibiotika och blev smällfet efteråt så han fick bantas.
 
Fast du missar ju att lucern innehåller lika mycket MJ som ett bra hö. Det är inte bara protein.

Nä då, det har jag inte missat men det är mycket mer protein i än de höer jag fått komplettera det med OCH det har påverkat speciellt en av mina hästar som ett protienkraftfoder med extremt ökad törst och kisseri, så det kan ju vara för mycket.
 
Har ni tagit ett blodprov och kollat för infektioner?
Jag hade en tävlingshäst en gång i tiden som var allt det där du beskriver, men väldigt svårfödd. Han var blank och fin i pälsen, pigg och glad, men blodprovet visade infektion. Han fick 7 dagar antibiotika och blev smällfet efteråt så han fick bantas.
Ja, det är ju det som kommer bli alternativet nu efter vi fått svar på mask-prov och efter att hon landat i nya stallet
 
När du fått värdena på det nya höt kan du ta hjälp av en foderrådgivare (finns oberoende, som inte är anslutna till ngt foderföretag) för att göra en foderstat med hänsyn till att hon behöver gå upp i vikt.
Gör hon sedan inte det inom en rimlig tid hade jag tagit ut en veterinär för koll, och då helst någon som kan göra en gastroskopi då magsår kan gör att hästen får svårt att hålla hull.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 616
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 258
Senast: Habina
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 973
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 310

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp