Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
När det är så kallt?
Vi har 27 gr kallt idag, var det igår också
Har en diskussion med min kära mor om hurvida jag kan gå ut med sonen eller inte nu. Jag hävdar dock att det inte är några problem så länge han har det varmt i vagnen och är ordentligt påklädd.
Det jag vet är att jag inte skulle gå ut då det oftast är tungt att andas i den kylan. Vilket oxå är anledningen till att många avråder från att låta småbarn vara ute när det är så kallt, även om dom ligger i vagnen och har det varmt och skönt så är det fortfarande jobbigt att andas.
Vi är ute en stund varje dag oavsett väder.
Dottern fick frostskadade kinder för 2 veckor sedan då jag ofrivilligt fick ha henne med ute i iskall snålblåst & visa en häst för en köpare.
Tyvärr skulle hon absolut inte ligga nedbäddad i sin vagn, utan skulle vara uppe i min famn. Trots overall, mössa, halvpolo, vantar & inlindad i en filt med ansiktet mot mig, frös hon kinderna
Hittade ingen som kunde passa henne under tiden.
Kinderna har läkt & jag måste noga smörja dem med en icke vattenbaserad Calendula weather & wind salva innan vi stoppar näsan utanför dörren, annars är dom frusna igen.
Fast då skulle ungarna i Norrland aldrig få vara ute Vi har så torr luft hemma på vintern att jag inte kan ha linser, torkar helt ut hunden osv. Det är mer en vanesak. Torrare luft känns inte lika kall heller. Hellre -15 hemma än -5 här nere *brr*
Nu ska vi ut. vi är ute varje dag oavsett. Men det blir en kortare stund om det är riktigt kallt!
Har inga problem att låta E vara ute i den här kylan (vi har iofs "bara" -24), men det är klart det bara blir korta stunder. E är just nu ute på promenad med sin pappa. Ligger nerbäddad i skidpulka med ylleställ, fleeceställ och nerpackad i sovsäck.
Vi har sällan -20 och neråt på mätaren här på Åland men när det är -10 och blåser snålt från norr och havet fortfarnade är öppet så det är fuktigt i luften, DÅ är det kallt.
Men vi måste ju fortfarande ut till djuren på morgonen så det är bara att klä på ordentligt och smörja in ansiktet med skyddande lotion. Men det är ju bara frågan om 20-30 minuter om jag skyndar mig.
Vi går ut. Men riktigt så kallt som ni har det, har inte vi här.
Nu visar datorn att det är minus 12 grader. Ändå är det svinkallt.
Loke har tights, tjocka byxor/fleecebyor, t-shirt, tjock tröja/fleecetröja, vinterkängor, vantar, overall och mössa när vi är ute. Sitter han i vagnen tar jag en filt på honom.
När det är så här kallt, så är de inte heller ute mycket på dagis.
Har iallafall köpt ett On the Peak underställ nu för att vara riktigt säker att han inte fryser
kl
Vi hade -25 som gräns på dagis för de barn som sov i vagnen på dagen, då var de från ca 1 år.
Frisk luft är bara bra, tänk på hur du känner dig själv sen du kommit in från kyla.
Vi har haft mellan -10 till -20 grader denna vintern och jag är ute dagligen med Indra med tanke på Hunden måste ut, hade vi inte haft hund hade vi nog inte gått ut lika ofta men tycker minst 1 gång om dagen är bra för frisk luft behöver man och Indra sover himla bra när vi är ute!
När jag var liten somnade jag enbart utomhus. Det gick inte att få mig att somna inomhus, så mamma och pappa fick snällt klä på mig och köra ut mig på balkongen när jag skulle sova (de tog självklart in mig för natten sen).
De bodde upp i Kiruna då och där blev det riktigt kallt. Uppenbarligen överlevde jag det och jag kan inte minnas om det finns dagar då jag varit inne för att det varit för kallt.
Då skulle alla barnen få vara i husarrest då vi bor på de norska fjällen.
Här kan det vara riktigt kallt och blåsa något vidunderligt också. Givetvis varierar tiden ute för barnen, beroende av ålder - men ute är alla barnen runtomkring, minst i korta stunder så gott som varje dag.
Det införskaffas ordentlige kläder för fjällväder och skydd för ansikte samt glasögon om det skulle behövas - oavsett ålder. Själv väntar vi vårt första barn som kommer lagom till Maj månad. På norska fjället får man helt enkelt investera i vinterkläder med kvalitet, varm dryck och med en stor skopa glatt humör.
Vi har ju inte alls lika kallt men det har väl vart runt -10 men blivit både varmare (typ -5) och kallare (ner mot -18) nu ett bra tag, Lykke är ju med i stallet varje dag i stort sett och det funkar prima. Hon har ett bra fårskinn i vagnen, filt och så det där överdraget på och sover som en stock, dom sover ju grymt bra när det är lite kallare! Och hon brukar ha på sig strumpbyxor, body, strumpor och något över typ en "inneoverall" eller mjukisbyxor + tröja, sen har hon fårskinnstofflor o vantar som värmer och en vanlig overall som är i något brunt ludd haha! Den är inte supertjock men den funkar asbra + mössa såklart.
Så för mig är inte kylan något som bekommer mig haha men det är ju inte lika kallt!
Luckan mår så bra så och ser verkligen frisk och välmående ut när man kommer in från att ha varit "ute" länge. Sen är hon såklart vaken i stallet också och käkar och snackar med tanterna