Gardiner och multifunktionsband

Bukefalos 30 år!

Så här vill jag att det ska se ut. Gardinen håller sig ihop.
Denna gardin är från Ikea.
20251207_124823.webp

Vissa gardiner är nog bara ett helvete att få iordning på. Har ett par mörkläggningsgardiner som har en plastig baksida, och de är helt hopplösa. Går inte få att hänga snyggt hur man än gör, de är för stela för att det ska bli som jag vill.

Vissa gardiner är nog bara ett helvete att få iordning på. Har ett par mörkläggningsgardiner som har en plastig baksida, och de är helt hopplösa. Går inte få att hänga snyggt hur man än gör, de är för stela för att det ska bli som jag vill.

Ja, det kanske är så. Sprättade bort bandet på en och har köpt nytt band, hoppas det hjälper.

Är hela gardinen av det stelare slaget också? Funderar på om det skulle gå att ha färre krokar i, och försöka få "större veck" på den så att den kanske hänger snyggare? Vet inte hur jag ska förklara på ett bättre sätt än ovan.. På bilden ser det ut att vara många veck på gardinen, vet inte hur många krokar du har i nu?

Är hela gardinen av det stelare slaget också? Funderar på om det skulle gå att ha färre krokar i, och försöka få "större veck" på den så att den kanske hänger snyggare? Vet inte hur jag ska förklara på ett bättre sätt än ovan.. På bilden ser det ut att vara många veck på gardinen, vet inte hur många krokar du har i nu?

På bilden sitter det krokar i varannan. Försökte sätta kroken så det blev en fri i själva kroken med, men det blev inte bra. Den mörka är mjukare än den ser ut, men såklart inte lika som den beiga.

Ett annat alternativ är sån glid på snöre, så att inte krokarna kan komma för långt ifrån varandra.

Hoppa över fler möjliga ställen för krokens andra del, så att du skapar ett större veck vid varje tvåfingerkrok. Jag brukar sätta i typ var tredje eller fjärde tror jag.

Krokarna hoppar ur vagnarna då, jag har testat.

Glidare heter det visst. De hoppar ur glidarna då.

Satte upp sådana här i helgen och kan iaf bidra med att problemet med att krokarna faller ur där man ska sätta upp avleddes enkelt med att sätta en liten tejpbit på baksidan :)

Jag försöker få till gardiner här hemma, men håller på att bli galen.
Jag har skenor, så använder mest fingerkrokar för upphängning. Men dagens "moderna" multifunktionsband i nån form av stel plast gör att gardinen sprids ut mycket mer än jag vill. Trots krokar i varje. De är också svåra att få på plats, då krokarna glider ur både bandet och skenans små vagnar. Hur 17 gör man? Förr hade man ju rynkband så man kunde dra ihop dom, men det finns ju inte på dessa plastmultifunktionsband. Har nån gardin från ikea, där är bandet i textil och mycket mer medgörligt. Men nu söker jag röda gardiner och det har dom inte.
Måste ju finnas någon som säljer gamla band?

Jag försöker få till gardiner här hemma, men håller på att bli galen.
Jag har skenor, så använder mest fingerkrokar för upphängning. Men dagens "moderna" multifunktionsband i nån form av stel plast gör att gardinen sprids ut mycket mer än jag vill. Trots krokar i varje. De är också svåra att få på plats, då krokarna glider ur både bandet och skenans små vagnar. Hur 17 gör man? Förr hade man ju rynkband så man kunde dra ihop dom, men det finns ju inte på dessa plastmultifunktionsband. Har nån gardin från ikea, där är bandet i textil och mycket mer medgörligt. Men nu söker jag röda gardiner och det har dom inte.
Det går inte att sätta ett snöre från första till sista krok för att hålla ihop dem?

Mvh,
Lady_S

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Svensk politik 9
  • Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Tjockistråden 5

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat